کمک متخصصان روسیه در احیای پالمیرا

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyبخش تاریخی شهر پالمیرا در سوریه
بخش تاریخی شهر پالمیرا در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهر باستانی « پالمیرا» به کل جهان تعلق دارد.

سنت پطربورگ که « پالمیرای شمالی» نامیده می شود  به احیای پالمیرای کلاسیک کمک خواهد کرد.

پالمیرا یکی از شش  میراث جهانی یونسکو در خاک سوریه است که از  اواخر ماه مه سال 2015 میلادی  در دست  شبه نظامیان قرار داشت. 27 ماه  مارس ، ارتش سوریه  و نیروهای مردمی  با حمایت  نیروی هوا — فضای روسیه  توانستند شهر  باستانی را  از اشغال نیروهای «داعش» آزاد کنند.

 میخائیل پیوتروفسکی  رئیس  موزه ارمیتاژ  اعلام نمود که  یادبودهای « پالمیرا»  را می توان نجات داد.  وی تا قبل از  آزادی  شهر در باره این موضوع با  همکاران خود صحبت کرده بود.

—    ما همیشه در باره نجات « پالمیرا» صحبت کردیم  و حتی «نسخه» های درمان آن نیز  ارائه می شد.  تمام موزه های جهان  کمپین  بزرگی  در رابطه با جمع آوری  اطلاعات مستند  در باره پالمیرا  ترتیب دادند  تا وقتی این شهر آزاد شود بتوان کارهای  مرمت و بازسازی آن را شروع کرد».

 روسیه در چارچوب  پروژه های  بین المللی  شرکت فعالی  در بازسازی  و احیای یادبود با ارزش تاریخی  « پالمیرا»  خواهد داشت.

—  یونسکو باید در باره  روش و برنامه بازسازی « پالمیرا» تصمیم بگیرد —  پالمیرا باید یک  شهر گردشگری بشود و یا  یادبود تاریخی.  این شهری است که بطور همزمان باید در باره زیبایی  آن تعریف کرد و  اجازه داده نشود خاطره  فاجعه دهشتناکی که بر سر آن جاری  شده  فراموش شود.

رئیس موزه ارمیتاژ از  تلاش کارمندان  فرهنگی سوریه صحبت کرد که به  قیمت  جان خود  سعی کردند از  این  شهر  بی نظیر تاریخی  دفاع کنند.

—   ما هرگز  مدیر موزه پالمیرا را فراموش نخواهیم کرد که قهرمانانه از شهر دفاع کرد  و جان خود را در حفظ « پالمیرا» نثار کرد.  او را به این دلیل اعدام کردند که مخفیگاه وسایل با ارزشی را که می شد غارت کرد و فروخت به « داعشی» ها نگفت.  یاد قهرمانانی  که جان خود را دردفاع از « پالمیرا» نثار کردند، از جمله نظامیان  روسیه  همیشه در  قلب ما زنده خواهد ماند.

به گفته میخائیل پیوتروفسکی، « ارمیتاژ» نمایشگاه مجازی  به مناسبت  یادبود معماری  این شهر بی نظیر  ترتیب  خواهد داد.

مدیریت موزه های  سوریه  اعلام کرد که احیای » پالمیرا»  5 سال  وقت می برد.  سازمان یونسکو  که کارمندان آن در  کارهای احیا و بازسازی پالمیرا شرکت خواهند کرد روی کمک  متخصصان موزه دولتی  ارمیتاژ حساب می کنند.  تجربه متخصصان روسیه در حفظ  ارزش های  فرهنگی در جهان شهرت دارد.  ولادیمیر  سوتنیکوف  کارمند ارشد علمی   انستیتوی  شرق شناسی آکادمی علوم روسیه  متذکر شد  که  روسیه می تواند   سهم خود را در  احیای پالمیرا ادا کند.

—  فدراسیون روسیه  نقش مهمی در پیروزی بر  شبه نظامیان  « دولت اسلامی» ایفا کرد.  نیروی هوا-فضای روسیه  این پیروزی را به ارمغان آورد.  هم اکنون هدف دیگری در مقابل روسیه قرار دارد — حفظ  چیزهایی که تروریست ها نتوانستند منهدم کنند —  یادبودهای باستانی « پالمیرا» ، احیای آنها  و باقی گذاشتن این  یادبود با ارزش برای جهانیان. به عقیده من روسیه از عهده انجام این کار برمی آید.

به عقیده  ولادیمیر سوتنیکوف،  شهر سوری « پالمیرا» مدتهاست از حالت فقط میراث جهانی یونسکو خارج شده است. هم اکنون  « پالمیرا» در فهرست  میراث جهانی یونسکو  وارد شده است. اما  این شهر را باید  یادبود اصلی بشریت  اعلام کرد.  احتمالا بعلاوه  فهرست یونسکو، باید سندی از طرف سازمان ملل متحد صادر شود که جهانیان را  موظف کند مثل  مردمک چشم از « پالمیرا»  حفاظت کنند.

بعضی ها معتقدند که پالمیرا باید به همین شکل کنونی خود باقی بماند.  من آنها را قبول ندارم.  جنگ با « دولت اسلامی» به این دلیل انجام نشد.

شهر باستانی « پالمیرا» به کل جهان تعلق دارد.  همه باید از شانس دیدن آن بشکل اولیه اش برخوردار بشوند.  تکرار می کنم: پالمیرا به  کل جهان تعلق دارد.  باید آن را احیا کرد  و شدیدا مورد حفاظت قرار داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала