آزادی بیان در ترکیه

© AP Photo / Vedat Arikجان دوندار سردبیر روزنامه Cumhuriyet
جان دوندار  سردبیر روزنامه Cumhuriyet - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ما را جاسوس و طرفدار « جماعت» گولن نامیدند.

جان دوندار  سردبیر روزنامه Cumhuriyet که به دلیل  چاپ مقاله ای  در باره تحویل  تسلیحات آنکارا به  سوریه، متهم به  حمایت از  گروه های  مسلح تروریستی  و جاسوسی بر علیه  کشور شده است  تعریف کرد که عکس کامیون های سازمان اطلاعات ترکیه که گویا در حال حمل  کمک های انسانی به سوریه بودند از طرف یکی از  دوستان او — نماینده چپ گرای مجلس  در فلش کامپیوتر به او داده  شده بود.

بلافاصله پس از  این اعلامیه  دوندار، روزنامه  « Yeni Şafak» طرفدار دولت  مقاله ای منتشر کرد  که در آن آمده بود  Enis Berberoğlu  (یِنیس بربروغلو) نماینده مجلس و عضو  حزب  اپوزیسیون  مردمی — جمهوریخواه  ترکیه است.

جان دوندار در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  به تفسیر  مقاله روزنامه دولتی پرداخت و گفت: به نظر می رسد آنها هرکاری از دستشان بر می آید  انجام داه اند.  ما را مأمور اطلاعاتی،  جاسوس،  طرفدار  « جماعت» گولن نامیدند. آپارتمان های ما را مورد تفتیش قرار دادند. گفتند که من  در برنامه پخش زنده تلویزیون  کردستان  شرکت کردم. آنها بدنبال  هر بهانه ای برای  زندانی کردن ما می گردند. عجیب است که اینبار آنها  به  ماجرای ینیس بربروغلو  رو آوردند.   در واقع این ماجرا می تواند  ما را تبرئه کند.  البته اگر ما  اطلاعات خود را  از  چنین منبعی دریافت کرده باشیم. (یعنی  فتح الله گولن شخصیتی  که با « جماعت» در ارتباط است). دادستانی  به اثبات این موضوع خواهد پرداخت و پرونده بسته خواهد شد.   من  از تمام افرادی که  در این ماجرا  شرکت داشتند  تشکر می کنم.  امیدوارم  کمیسیون  دادگاه  این  اطلاعات را در نظر بگیرد».

 نویسنده مقاله ای با عنوان «  منبع  کادرهای خیانت کار»  به اطلاعاتی استناد می کند  که   اوپراتور تلفن همراه  در رابطه با  مکالمات تلفنی  دوندار ارائه داده است و اشاره ای به  مکالماتی است که بربروغلو و  دوندار  داشتند.

  دوندار در این خصوص گفت: در آن دوران من با  بسیاری از نمایندگان مجلس  صحبت می کردم که اکثر آنها چپ گرا بودند.  اما پیداست هما نا او را « زیاده از حد چپ» دانستند.

 روزنامه نگار  گفت که قصد ندارد نام شخصی را فاش کند که این اطلاعات را در اختیار وی گذاشته است.

—  منبع اطلاعاتی من گفت که می توانم نام او را فاش کنم و حتی در  دادگاه به عنوان شاهد از وی استفاده کنم.  اما به عقیده من، نام او نباید فاش بشود.  من نمی خواهم از این موضوع برای  دوری از  مجازات استفاده کنم.  شایعات در باره « معاملات اطلاعاتی»  از طرف طرفداران  گولن زیاده از حد  رواج یافتند.  آنها را به  فاش سازی اطلاعات مرتبط با جنجال های  رشوه خواری  متهم کردند. من روزنامه نگار هستم. به هیچکس ربطی ندارد از کجا اطلاعات خود را دریافت می کنم.  منبع اطلاعاتی من  ارتباطی با  « گولنی» ها ندارد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала