بازگشت فلامینگو به دریاچه ارومیه بعد از 28 سال

© AFP 2023 / Jorge GuerreroФламинго
Фламинго - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش ایرنا، جوجه فلامینگویی كه سال 67 در پارك ملی دریاچه ارومیه سرشماری و حلقه گذاری شده بود، بعد از 28 سال به زادگاه خود بازگشت ولی استقبال نامناسب شكارچیان این پرنده را تا سرحد مرگ برد.

رئیس اداره حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران این اداره در حال گشت و كنترل مناطق مختلف پارك ملی دریاچه ارومیه در منطقه سولدوز بودند كه با یك فلامنیگو زخمی مواجه شدند.
امید یوسفی اظهار كرد: این فلامنیگو توسط شكارچیان از ناحیه پا بشدت زخمی شده بود.
وی گفت: حلقه موجود در پای این پرنده بیانگر تولد آن در پارك ملی دریاچه ارومیه در سال 67 ، سال پرآبی دریاچه و رونق حضور فلامینگوها در آن بود.
یوسفی اظهار كرد: این پرنده هم اكنون در كلینیك دامپزشكی است و تا بهبود كامل از آن تیمار می شود.
رئیس اداره حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنها و جلوگیری از شكار غیرمجاز تعداد گشت ها، كنترل و نظارت های محیط بانان و پاسگاه ها افزایش یافته است تا محیطی امن برای جوجه آوری این پرندگان فراهم شود.
در سال های قبل از بروز بحران كم آبی در دریاچه ارومیه، این زیستگاه مكانی امن برای حضور فلامینگوها و تخم گذاری انواع پرندگان آبزی و كنار آبزی محسوب می شد.
پیش از بروز بحران خشكی دریاچه ارومیه، سالانه 100 تا 200 هزار قطعه فلامینگو در پارك ملی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن برای زمستان گذرانی و حتی در بهار برای جوجه آوری فرود می آمدند.
فلامینگوها در پاییز از عرض های شمالی از جمله سیبری به عرض های جنوبی مهاجرت كرده و در مناطق مساعد به زندگی و زمستان گذرانی می پردازند كه آذربایجان غربی و تالاب های آن كه در كریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مكان زمستان گذرانی این پرندگان است.
با توجه به كاهش روزهای یخبندان در سال 93، تعداد فلامینگو و پرندگان اردك سان در این استان افزایش یافت.
همچنین با توجه به مساعد بودن هوا، از پارسال فلامینگوهای مهاجر كه در استان حضور می یابند، اقدام به آشیانه سازی و حتی جوجه آوری نیز می كنند.
فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار كشیده و پر و بال به رنگ های سفید و صورتی است.
فلامینگوها به آرامی راه می روند و سر و منقار خود را در آب كم عمق فرو برده و تغذیه می كنند.
این پرندگان از 90 سانتیمتر تا یك و نیم متر بلندی دارند و بیشتر از حلزون و گیاهان آبی تغذیه و به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می كنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала