گزارش و تحلیل

شاید شیخ ها بهتر می دانند: جهاد نکاح، فلسفه خوشى پرستى، تمتع از لذايذ دنياى زودگذر و دیگر فتواهای وبلاگ نویسان دنیای عرب

© AFP 2023 / Fayez NureldineСаудовская супружеская пара наблюдает с башни за песчаной бурей в Эр-Рияде
Саудовская супружеская пара наблюдает с башни за песчаной бурей в Эр-Рияде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش نفوذ اینترنت در کشورهای عربی، پیدایش ستاره های به اصطلاح، شبکه ای را در این کشورها به همراه داشته است. ایدئولوژی این اشخاص اغلب تندرو و رادیکالی بوده و دنبال کنندگان و مریدان آنها در فضاهای مجازی همچون "Facebook" و "Twitter" به میلیون ها نفر می رسد.

برای مثال، جهاد نکاح و چشم پوشی از مجازات برای آزار و اذیت جنسی و دیگر افکارتی که وبلاگ نویسان عرب خاورمیانه با دنبال کنندگان درمیان می گذارند، موضوعاتی هستند که پرتال "Lenta.ru" به تحلیل آنها می پردازد.

محمد العریفی
شیخ محمد عریفی یکی از تاثیرگذارترین وبلاگ نویسان عربستان سعودی است. او در "Twitter" 14،4 میلیون، در "Facebook" 21 میلیون و در کانال تلگرام نیز 31 هزار دنبال کننده دارد. عریفی در میان واعظان مسلمان به عقاید تندرو و دیدگاه های افراطی معروف است.

گفته می شود که شیخ عریفی کسی بود که ایده ی جنبش جهاد نکاح را فتوا داد. این موضوعی بود که در سال 2013 میلادی و به دنبال سفر گروهی از دختران تونسی به سوریه برای ارضای نیازهای جنسی مبارزان مخالف رژیم بشار اسد در این کشور به میان آمد. عریفی طی فتوایی، از بانوان مسلمان فرقه سنت خواست تا به صورت داوطلبانه به مناطق تحت درگیری در سوریه رفته و نیازهای جنسی و شهوتی مخالفان مبارز حکومت بشار اسد را بر طرف سازند.
عریفی همچنین بارها رفتارهای خشن با زنان در جامعه را توجیه کرده است. در این رابطه او حتی در یک برنامه ی تلوزیونی در سال 2007 میلادی اعلام کرده بود که مرد می تواند زن خود را درصورت عدم فرمانرداری و اطاعت از او، به آرامی کتک بزند. او در سال 2012 میلادی نیز چند تویت با مزمون اینکه زن نباید خارج از خانه کار کند، منتشر نمود. هنگامی که کمپانی خطوط هوایی عربستان "Saudi Arabian Airlines" اعلام کرد که از همکاری و پذیرش بانوان به عنوان مهماندار صرفه نظر خواهد نمود، عریفی در "Twitter" خود با ابراز خرسندی، به شدت از تصمیم این کمپانی حمایت نمود. او در این رابطه ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک، خطوط هوایی عربستان خواهد توانست تمامی کارمندان خود را به تک جنسیتی تغییر دهد.

[إن وليّيَ الله الذي نزل الكتاب وهو يتولى الصالحين]انتبه:أنت ضعيف تحتاج لركن قوي تستند إليه،فلا تركن لغير الله

Posted by ‎الصفحة الرسمية للشيخ د. محمد العريفي.‎ on Sunday, February 28, 2016

شیخ عریفی به خاطر اظهاراتش بارها بازداشت شده است. او در سال 2013 میلادی به خاطر فراخوان مردم برای کمک به ترروریست های ضد حکومت بشار اسد در سوریه، به زندان افتاد. یک سال پس از گذشت این موضوع نیز او باردیگر به خاطر انتقاد از راه آهن ارتباطی میان مکان های مقدس در مکه روانه زندان شد. همچنین ورود او به کشورهای سوئیس و انگلیس به خاطر ترویج دیدگاه های تندرو و افراطی، ممنوع می باشد.
در رابطه با محبوبیت عریفی می توان گفت که قدرت نفوذ او در مردم تا حدی است که هنگامی که در سال 2013 او توسط دولت بازداشت شد، عربستان سعودی شاهد چندین راهپیمایی گسترده بر علیه حکومت آل سعود بود که خواستار سرنگونی حاکم وقت آن زمان یعنی عبدالله بن عبدالعزیز بودند. در همین زمان، بسیاری از مسلمانان او را به نطق سخنرانی های مذهبی غیر برگرفته از قرآن، ذکر آیه هایی که در قرآن وجود ندارند و همچنین رابطه ی دوستانه با ساحر و آینه بینی به نام "احمد البایض" محکوم می کنند.

 

احمد الشقيری
چند سال پیش، احمد شقیری به خاطر حضورش در یک برنامه ی تلوزیونی به شدت شهرت پیدا کرد. با این او حتی فاقد تحصیلات عالیه و آکادمیک فقه و الهیات است ولی به سرعت توانست به یکی از محبوب ترین مجریان مذهبی تلوزیون تبدیل شود. صفحه ی او در "Twitter" و "Facebook"، هر کدام 13 میلیون دنبال کننده داشته و "Instagram" او نیز 2 میلیون دنبال کننده دارد.
از شقیری به عنوان واعظ مدرن اسلام یاد می شود. او ثابت کرده است که می توان یک مسلمان مهربان بود و از زندگی نیز لذت برد. او گاهی در برنامه ی تلوزیونی خود با شیوه ای ملایم و همراه با طنز، به بررسی موضوع زندگی مسلمان های نسل امروز می پردازد.

او در شهر جده در جنوب شبه جزیره عربستان چشم به جهان گشود. پس از اتمام مدرسه، مشغول تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا شد. او در سال 2002 میلادی تا به امروز همچنان در بسیاری از برنامه های تلوزیونی حضور دارد. در این میان می توان به برنامه های محبوب رسانه ای در خاورمیانه همچون "Yalla Shabab" و "Khawatir" اشاره نمود. در برنامه ی نخست، او با شلوار لی و تیشرت راهی سفر به دور دنیا شده و از شهروندان کشورهای مختلف درباره ی اسلام سوال می پرسید. در برنامه ی "Khawatir" نیز او با جوانان مسلمانان درباره ی بلوغ صحبت کرده و به آنها برای داشتن ایمانی محکم در کار، زندگی و افکار کمک می کند. شقیری آرام آرام فعالیت خود را به سمت دنیای مجازی و شبکه های اینترنتی تغییر داد. با این که او از محبوبیت خوبی در میان مردم برخوردار است ولی دیدگاهایش در بسیاری از موارد مورد انتقاد قرار می گیرد. روشنفران عرب نگرانند که تحت تاثیر شقیری، پروسه نفوذ اسلام در دستگاه های سکولار و غیر وابسته به مذهب صورت بگیرد. از طرف دیگر، مسلمانان موکد او را واعظ ترویج "اسلام سبک" شمرده و افکارش را قبول ندارند.
شقیری خودش بر این باور است که اسلام مذهب خشنی نیست و مسلمانان رادیکالی و افراطی باید حتما دوره ی افکار نوین را سپری کنند. بینندگان برنامه های شقیری اعلام کرده اند که به کمک صحبت های او،آنها توانستند راه مسلمان بودن مدرن و در همین زمان بردبار و متعصب را تجربه کنند.

 

سلمان العوده
شیخ سلمان العوده در سال 1994 میلادی به خاطر دیدگاه افراطی و فعالیت بر ضد نظام، به 5 سال زندان محکوم شد. پس از سپری دوران محکومیت، عقاید و دیدگاه های خود را به کلی تغییر داد و امروز صفحه ی او در "Twitter" 8 میلیون، در "Facebook" 5 میلیون و در "Instagram" یک میلیون نفر دنبال کننده دارد.
او در پست های خود در دنیای مجازی، مردم را به دوستی، محبت و بخشندگی دعوت می کند. او در سال 2007 میلادی در سالگر حادثه "11 سپتامبر نیویورک"، اقدام گروهک تروریستی القاعده را به شدت محکوم کرد. او همچنین فعالیت های داعش را همواره مورد انتقاد قرار می دهد.

مرحبا بكم الان على البيرسكوب @salman_alodah

Видео опубликовано سلمان العودة (@salman_alodah) Фев 2 2016 в 9:07 PST

بیشترین تغییری که در افکار شیخ سلمان العوده مشاهده شده در رابطه با حقوق زنان در جامعه بود. او بی پرده و آشکارا با موضوع چند همسری مخالف می کند. با این که چند همسری یا به اصطلاح هوو، در عربستان سعودی قانونی است ولی شیخ سلمان، مردان را به تک همسری و زندگی تنها با یک زن دعوت می کند.


نوال العید
نوال العید، مشهورترین زن سعودی، فعال در "Twitter" و یکی تاثیر گذارترین واعظان زن در عربستان سعودی است. صفحه او در "Twitter" یک میلیون، در "Facebook" 45 هزار و در "Instagram" 150 هزار دنبال کننده دارد. این درحالی است که او هیچگاه عکس های واقعی خود را در دنیای مجازی منتشر نکرده است.
العید یکی از استاتید دانشگاه بانوان الریاض است و محبوبیت خود را پس از آغاز فعالیت به عنوان مجری برنامه ی رادیویی راجع به حقوق بانوان در جامعه، کسب نمود.
او در مناظره های خود به حفظ سنت سلفی ها اشاره دارد. سلفی گری از شیوهٔ زندگی، مرام و سنت مسلمانان در آغاز دوران اسلام پیروی کرده و هرآنچه که پس ازآن بوجود آمده است را مورد انتقاد قرار می دهد. به همین خاطر است که در جامعه ی امروزی عربستان سعودی، دیدگاه های العید در بسیاری از موارد غیر قابل تصور و درک است.
او در سال 2013 میلادی با قوانین اعمالی برای تجاوز به زنان مخالفت کرد. در عربستان سعودی مجرمی که به تجاوز محکوم شده باشد، ممکن است به 1 سال زندان و پرداخت 100 هزار ریال عربی (در آن زمان، حدود 25 هزار دلار) محکوم شود. به عقیده ی العید، ریشه ی تجاوز در این است که مردان و زنان جامعه بیش از حد، یکدیگر را در مکان های عمومی ملاقات می کنند. او افزود که این مشکل قابل حل است و در این رابطه زنان باید به لباس های ساده بسنده کرده و مکان های بیشتری برای جدا سازی مرد و زن در جامعه ایجاد شود.
نوال العید به شدت با ارزش های بانوان در غرب مخالف است. به عقیده ی او، پیروی محض از قوانین اسلام تنها موضوعی است که می تواند به کسب حقوق مناسب برای بانوان در جامعه کمک کند و از این گذشته، هیچگاه امکان وجود حقوق یکسان برای زن و مرد امکان پذیر نمی باشد. او در این رابطه در یکی از مقاله های خود می نویسد: "آیا اندام ظربف زنان می تواند آنچه را که بدن یک مرد طاقت می آورد،تحمل کند؟".

حمدان بن محمد آل مكتوم
حمدان آل مكتوم، فرزند حاکم دبی و نخست وزیر امارات متحده عربی، محمد آل مكتوم است. او در سال 2008 میلادی پس از کناره گیری برادر بزرگترش اکنون ولیعهد دوبی است. حمدان در "Instagram" صفحه ای دارد که شمار دنبال کنندگان آن بیش از 3 میلیون نفر است.
حمدان آل مكتوم فارق التحصیل مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست در انگلیستان، جایی که اشخاصی همچون شاهزاده هری ولز و شاهزاده ویلیام در آنجا تحصیل نموده اند، می باشد. پس از اتمام مدرسه نظامی، موفق به اخذ مدرک آکادمیک از مدرسه عالیه اقتصاد لندن شد. نام مستعار او "Fazza" (به معنای کسی که آماده کمک به افراد نیازمند است) بوده و تحت این نام به فعالیت هایی نظیر سرایش شعر، فعالیت های خیریه و بشر دوستانه و همچنین اسب سواری می پردازد.

او با داشتن چنین موقعیت و وضعیتی، فردی افتاده با سبک زندگی ساده است و بر این باور است که تعلق داشتن به خاندان سلطنتی، دلیلی بر انکار وظایفش نمی باشد. او بر چند بنیاد خیریه نظارت دارد. همچنین در صفحه ی "Instagram" او می توان عکس هایی از حضور او در بیمارستان برای اهدای خون و بازی بستکبال با معلولین را مشاهده نمود.
حمدان فعالیت ها و سرگرمی های خود را در دنیای مجازی به اشتراک می گذارد. او علاقه ی زیادی به هنر عکاسی داشته و پیشنهادات زیادی برای یک عکاسی خوب به دنبال کنندگان می دهد. از دیگر علایق او می توان به گردشگری، پرش ارتفاع، چتربازی، اسکی، غواصی، دوچرخه سواری و اسب دوانی اشاره نمود.

Time for more fun with @maj & the #XLine from @XDubai #mydubai #Dubai

Видео опубликовано Fazza (@faz3) Мар 19 2016 в 5:24 PDT

از حیوانات خانگی او نیز می توان به ببر سفید، شیر، شتر و همچنین شاهین شکاری اشاره نمود. او فرزندی ندارد و عکس کودکانی هایی که او در "Instagram" منتشر می کند متعلق به اقوام و افراد نزدیک به خاندان سلطنتی می باشد. حمدان در شبکه های اجتماعی به علاالدین معروف است و این به خاطر شخصیت ماجراجویانه و شباهت ظاهری او به این شخصیت کارتونی و افسانه ای است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала