گزارش و تحلیل

دونالد ترامپ تهدیدی برای امنیت جهانی

© REUTERS / Mike Stoneنامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ
نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ برای اولین بار یک متن از پیش آماده شده را قرائت کرد و حاضر به بداهه گویی نشد.

در بحبوحه تبلیغات پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا مثل همیشه هیجانات سیاسی اوج می گیرند و نامزدهای حاضر با بیانیه های تند در باره مسایل سیاست خارجی و داخلی به ایراد سخن می پردازند. اما سخنان دونالد ترامپ در چارچوب شرایط سیاسی امروز نمی گنجد. ولادیمیر ساژین به تفسیر سخنان حساسیت برانگیز ترامپ می پردازد.

وی می گوید: «انتخابات ریاست جمهوری در امریکا به کندی اما با قاطعیت به اوج خود نزدیک می شود. روز 8 نوامبر مردم امریکا رییس جمهور جدید را انتخاب می کنند. در تمام کشور و در تمام ایالات امریکا برنامه های مقدماتی داخل احزاب جریان دارد و نامزدها را از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به جلو می رانند.

در بین نامزدهای رسمی حزب دموکرات به هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و سناتور برنی ساندرس برمی خوریم. از حزب جمهوری خواهان دونالد ترامپ و سناتور تد کروز و همچنین وجون کیسیک فرماندار ایالت اوهایو شرکت کرده اند».

تمامی شرکت کنندگان رقابت های انتخاباتی سعی دارند طرفداران بیشتری را گرد خود بیاورند. ابزار کافی برای این کار وجود دارد. اما در بین پنج نامزد واقعی برای احراز پست ریاست جمهوری، بی شک دونالد ترامپ طی این دوره همه را با بیانات خود شوکه کرده است.

با این حال نقطه اوج سخنان ترامپ در کمیته اجتماعی امریکا — اسراییل یکی از بانفوذترین سازمان های اجتماعی یهودیان امریکا بود.

ساژین تاکید می کند که چند نکته در این سخنان حایز اهمیت است. اول اینکه ترامپ برای اولین بار یک متن از پیش آماده شده را قرائت کرد و حاضر به بداهه گویی نشد. این در حالی است که ترامپ همیشه و در همه جا تاکید می کرد که نباید به سیاستمداران اجازه داد از روی متن سخنرانی کنند. به اعتقاد این میلیارد امریکایی، بیان افکار به صورت آزاد و بدون استفاده از متن نمایانگر میزان تخصص و تسلط او بر خود است. این اصل برای رییس جمهور امریکا الزامی می باشد.

سیاستمداران معتقدند که دلیل خودداری ترامپ از شیوه معمول سخنرانی در جلسه کمیته امریکا — اسراییل این بود که او خود را در مقابل بیان هر کلمه مسئول می دانسته.

موضوع جالب دوم محتوای سخنرانی اوست. سخنرانی او مملو از ایده های انقلابی بود که موضوعات زیادی را در بر می گرفت.

در سخنرانی ها ترامپ، ایران در مرکز توجه قرار گرفته و از این کشور به عنوان حامی اصلی تروریسم در دنیا نام برد. نامزد انتخابات امریکا تمام زحمات دفتر ریاست جمهوری اوباما برای موافقت گروه پنج به علاوه با ایران به باد داده و وعده داد که پس از احراز کرسی ریاست جمهوری به کار این موافقت نامه پایان می دهد و آن را پاره خواهد کرد. علاوه بر این میلیاردر امریکایی اظهار کرد که ایران در دور ریاست جمهوری ترامپ هزینه آزمایشات موشک های بالدار را پس خواهد داد.

مناقشه فلسطین — اسراییل نیز در سخنان دونالد ترامپ از قلم نیفتادند. او فلسطینی ها را متهم به تلاش های عمدی برای قطع روند حل و فصل صلح آمیز و تلاش برای نابودی اسراییل کرد. ترامپ راه حل خود را برای این مساله پیشنهاد می کند. وی می گوید: «اعرابی که به حکومت یهودیان نفرت می ورزند را باید از اسراییل بیرون راند زیرا اینجا خانه مردم یهود در سرزمین یهود است». وی در ادامه پیشنهاد تشکیل دولت فلسطین در بخش شرقی اردن و کوچ اجباری تمام عرب ها از اسراییل بزرگ، یهودا و شومران و غزه را داد. دونالد ترامپ سیاستمدار امریکایی صهیونیست تر از حاکمان امروز و گذشته اسراییل از آب درآمد. در هر صورت سیاستمداران و از جمله سیاستمداران اسراییل می گویند در دستور کار امروز هیچ یک از سیاستمداران بزرگ اسراییل قصد تکرار سخنان ترامپ درباره اعراب اسراییل و فلسطین را ندارند.

ترامپ عقیده و نظر خود را درباره مسلمانان دارد. او نظر خود را چندین مرتبه تکرار کرده ست. میلیاردر امریکایی معتقد است که وقتی صحبت از نقض قوانین توسط مسلمانان به میان می آید، نباید به درستی سخنان سیاسی فکر کرد. او همچنین گفت که در صورت احراز پست ریاست جمهوری امریکا تمامی مهاجرین غیرقانونی و اول از همه مسلمانان را از کشور بیرون رانده و امکان ورود مسلمانان به کشور را محدود می سازد. وی همچنین می گوید که باید مسلمانان را از سایر شهروندان امریکا جدا کرد زیرا آنها به سایرین نفرت می ورزند.

ایده های ترامپ در رابطه با سازمان بین الملل نیز انعکاس زیادی پیدا کردند. ترامپ می گوید که به زودی یعنی بعد از اتمام پروسه انتخابات امریکا از سازمان ملل بیرون می آید. او سازمان ملل را یک سازمان منسوخ و کاملا بی اعتبار نامید. ترامپ می گوید که در هر صورت قصد دارد ساختمان سازمان ملل را در نیویورک خریداری کند تا تضمین بدهد که ریاست سازمان ملل با تمام کارمندان آن در مدت زمان مشخص از شهر و از کشور بیرون خواهند رفت. وی می گوید: «تا جایی که من می دانم سازمان ملل مقر دیگری هم در نایروبی کنیا دارد. می توانند آنجا دور هم جمع شوند. ترامپ تاکید می کند که قصد دارد روی بام ساختمان سازمان ملل با حروف بسیار بزرگ نام خانواده خود را بنویسد.

بی شک دونالد ترامپ یک پوپولیست و عوم فریب است. بسیاری از سیاستمداران می گویند که او از خشم و ناراحتی مردم و بی هدفی آنها استفاده می کند. مردم نمی دانند چه می خواهند. او خطاب به مردم می گوید: «به شما تمام آن چیزهایی را می دهم که شما می خواهید».

از همان ابتدا ترامپ در ستاد انتخاباتی حرکات فاشیستی از خود نشان می داد: مردی قاطع  که موانع بازدارنده طرفدارانش را برای حرکت به جلو از میان بر می دارد. او با نیروی اراده زندگی آنها را بهتر می کند. تشویق مردم یکی از ابزارهای ترامپ برای پیش رفتن به سوی کرسی ریاست جمهوری است. اگر رییس جمهور بشود که احتمال آن امروز زیاد است، دلایل زیادی برای تردید در استفاده او از ابزار خشونت برای باقی ماندن بر قدرت نداریم. استفاده از خشونت در داخل و خارج کشور. هیچ کس نمی تواند تضمین بدهد که خشونت به شیوه ترامپ گریبان خاورمیانه و از جمله ایران را نخواهد گرفت.

وقتی احوال ناسیونالیستی ترامپ برای همه روشن شد جمهوری خواهان به شدت ترسیدند. ناآگاهی او در امور اجتماعی و در سیاست خارجی او را به چهره ای ترسناک بدل می کند. حال دلیل دیگری هم برای ترس وجود دارد. آیا می توان او را متوقف کرد؟

به اعتقاد ساژین، حزب جمهوری خواهان نامزد خود را در گردهمایی روز 19 تا 21 جولای در کلیولند اعلام خواهد کرد. به این امید خواهیم بود که علیرغم محبوبیت دونالد ترامپ او هیچ وقت رییس جمهور امریکا نشود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала