گزارش و تحلیل

تروریسم برنده ادامه روند فعلی خاورمیانه است

© REUTERS / Ali Hashishoداعش
داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تنش و درگیری میان کشورهای خاورمیانه رو به افزایش و روابط دیپلوماتیک منطقه نیز رو به سردی می‎گراید که بطور مثال می‎توان به روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بالاخص عربستان، مصر و ترکیه، ترکیه و روسیه و ... اشاره کرد.

از سوی دیگر درگیری‎های نظامی در سوریه، عراق و یمن همچنان ادامه دارد. زلزله‎های سیاسی و اجتماعی ناشی از بهار عربی را نیز نباید نادیده گرفت.

قطع روابط دیپلماتیک به مثابه شروع دوران سیاست‎های خصمانه به شکل علنی ست و پیامد این رخداد در لابی‎های اقتصادی و سیاسی برای مغلوب ساختن طرف مقابل، شانتاژهای خبری و سیاسی در جهت مرعوب ساختن دولت‎های رقیب و البته در جنگ‎های نیابتی نمود پیدا خواهد کرد. جنگ‎های نیابتی در یمن، عراق، سوریه و حتی لبنان و افغانستان و به شکل خفیف‎تر در لیبی و حتی شاید بحرین میان ایران و عربستان، ترکیه و روسیه و…

رفتارهای خصمانه عربستان سعودی با ایران به دلیل واهمه از به حاشیه رفتن بر اثر توافق میان ایران و گروه پنج به اضافه یک، به طور اخص بر روند پایان پذیری جنگ سوریه از راه دیپلماتیک تاثیرگذار بوده و مسبب جنگی طولانی مدت خواهد شد و به دلیل حضور طرفین درگیری در جبهه‎های ائتلافی شیعی و سنی، ادامه این روند قطعا به جنگ‎های مذهبی در منطقه ختم خواهد شد که در این صورت شاهد تبدیل گروه‎های تروریستی سلفی علی الخصوص جبهه النصره به نیروی نظامی رسمی سنی مذهبان خواهیم بود و با توجه به حمایت‎های عربستان چه بصورت دولتی و چه بصورت غیردولتی از داعش، احتمال اطلاق این عنوان به داعش نیزدور از ذهن نیست.

نباید فراموش کنیم که دلیل اصلی تسلط داعش بر شهرهای رمادی و تکریت، بر خلاف آنچه معمولا عنوان می‎شود یعنی قدرت نظامی داعش،ریشه در درگیری‎های مذهبی شیعه و سنی و بعضا قوم گرایی افراطی داشت و تکرار اتفاقات گذشته به هیچ وجه منتفی نیست. با این حال درگیری‎های سال‎های اخیر خاورمیانه را نمی‎توان یک جنگ مذهبی و قومیتی تمام عیار دانست زیرا این درگیری‎های دارای شاخصه‎های دیگری چون شاخصه‎های ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و در راس آنها شاخصه‎های ژئواکونومیکی نیز هستند.
باید خاطرنشان کرد ایالات متحده نیز با هدف تغییر در شرایط ژئوپولتیک به دلیل خاصیت ژئواکونومیکی و به تبع آن ژئواستراتژیکی خاورمیانه، در سیاست کلان خود تفاوتی میان گروه‎های تروریستی و دولت‎ها نمی‎بیند و تنها از روندی که به سوددهی بیشتر منجر شود، حمایت می‎کند. این روند در حال حاضر با تنش‎زایی در خاورمیانه همراه و در صورت ادامه، با آن عجین نیز خواهد شد.

علی ایحال ادامه روند فعلی از سوی دولت‎های خاورمیانه تنها یک برنده قطعی خواهد داشت، گروه‎های تروریستی علی الخصوص داعش.

نویسنده: مانی محرابی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل بین الملل

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала