گزارش و تحلیل

عفو بین الملل: بی رحمی ترکیه در بازگرداندن سوری ها به کشور خود انسان را شوکه می‌کند

© AFP 2023 / Bulent Kilicبحران پناهجویان
بحران پناهجویان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا و ترکیه 18 مارس توافقنامه در خصوص پناه جویان را امضا کردند. مطابق آن همه مهاجران غیر قانونی وارد شده به اروپا پس از 20 مارس باید به صورت اجباری به ترکیه بازگردانده شوند و هزینه‌های این کار بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود و آنکارا حدود 6 میلیارد دلار از خزانه اروپا را دریافت خواهد کرد.

عفو بین‌الملل — سازمان حقوق بشر می‌گوید که مقام های ترکیه حتی در اواسط ژانویه 2016 به اخراج گروه‌های پناه جویان سوری پرداختند

در گزارش «جان دالهیزن» مدیر بخش اروپا و آسیایی مرکزی عفو بین‌المللی آمده است: «سران اروپا که بدون نتیجه سعی می کنند مرز های کشور های خود را ببندند این عامل را عمداً نادیده می‌گیرند که ترکیه برای سوری ها کشور امنی نیست و روز به روز خطرناک تر می شود.

جان دالهیزن تأکید می‌کند که اخراج جمعی پناه چویان سوری «نارسایی های حساس توافق حاصله میان اتحادیه اروپا و ترکیه را بر ملا کرده است» و اجرای آن فقط با نادیده گرفتن کامل حقوق بین‌المللی میسر است.

Amnesty International به عنوان مثال به تبعید سه کودک کوچک بدون والدین و اخراج یک زن در ماه هشتم بارداری از ترکیه اشاره کرد.

در گزارش جان دالهیزن گفته شده که «بی رحمتی و مقیاس اعمال اجباری، انسان را متحیر می سازد. ترکیه باید این اقدام ها را قطع کند». مدافعان حقوق بشر می‌گویند که اکثر افراد تبعید شده بعنوان پناه جو ثبت نشدند ولی در میان افرادی که مقام های ترکیه آن‌ها بازداشت کردند آوارگان قانونی هم بودند.

بنا به داده‌های مدافعان حقوق بشر در حال حاضر در سوریه در ناحیه مرز ترکیه حدود 200 هزار نفر از افراد پناه جو در شرایط غیر انسانی بسر می برند. آن‌ها فاقد آب آشامیدنی و فاضلاب هستند. در اردوگاه هایشان موارد سرقت افراد به قصد کسب باج رواج پیدا کرده است. فعالیت قاچاقچیانی که بابت انتقال به ترکیه از هز فرد یک هزار دلار می‌گیرند گسترش یافته است.

قبلاً نشریه The Times اطلاع داده بود که مرز بانان ترکیه در مرز با سوریه بار ها به آوارگان آتش می گشودند. مدافعان حقوق بشر می‌گویند که در 4 ماه اخیر 16 نفر آواره از جمله 3 کودک کشته شدند. دیگر منابع این تعداد را بالاتر می دانند. این ارقام پس از امضای توافقنامه ترکیه و اتحادیه اروپا در خصوص پناه جویان افشا گردید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала