گزارش و تحلیل

مثل اینکه، روسیه و چین در صدد بزانو در آوردن ایالات متحده آمریکا در آسیای مرکزی هستند

© Sputnik / Igor Mikhalevدرخواست سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان از کنگره آمریکا برای حمایت از توافق هسته ای ایران
درخواست سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان از کنگره آمریکا برای حمایت از توافق هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا نفوذ خود را در آسیای مرکزی از دست می دهند. حداقل،خود تحلیلگران آمریکایی در این مورد به سخن درآمدند. به گفته آنها، در منطقه یک تغییر عمده ژئوپولیتیک صورت می گیرد، یعنی، روابط با جامعه غربی ضعیف تر می شود، و جای آنرا روسیه و چین پر می کنند.

کاهش نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی ناشی از عوامل بسیاری می شود، و اکثر از آنها، نتایج سیاست بی مؤثرخود واشنگتن است. البته،به دلیل آنکه، ماجرای ایالات متحده و متحدانش در افغانستان، نقش منفی خود را ایفا کرده است.

آنها مستلزم زمان پانزده سال — مدت قابل توجهی — بودند برای درک این، که هیچ مدل غربی در شرایط و واقعیت های افغانستان قابل اجرا نیست. میراث اصلی ایالات متحده آمریکا در افغانستان، سلاح ها است ، که در حال حاضر به اندازه کافی، حتی برای دو تا سازمان داعش کافی می باشد. واقعیت دیگر این است که قاچاق مواد مخدر که در حضور آمریکایان ده برابر رشد کرده و مسیرهای جدید می طلبد. جمهوری های آسیای مرکزی برای انجام چنین کار و داد و ستد، خیلی مناسب است.

اکنون واشنگتن اظهار می دارد که آسیای مرکزی روی خود را به نفوذ آمریکا و گسترش برنامه های دموکراسی کم کرده است. و آمریکایان نمی فهمند یا دور از درک آن هستند که این منطقه دیگر از " گسترش برنامه های دموکراسی" بیشتر ترس دارد. از آنجا که آنها شاهد زنده به پایان رسیدن اینچنین "برنامه ها" در لیبی، عراق، سوریه و کشور همسایه، افغانستان هستند.
روشن است که منطقه آسیای مرکزی برای آمریکایی ها مهم است. منطقه دارای ذخایر بزرگ انرژی می باشد. اما مهم ترین موضوع این است که این منطقه از شمال با روسیه ، از شرق با چین و از غرب با ایران هم مرز است. چگونه ایالات متحده آمریکا می تواند این فرصت تاثیر مستقیم بر این کشورها را از دست بدهند؟ این کشور ها در رتبه بندی تحدیدات امنیت ملی آمریکا در اولین رده ها هستند!

با این حال، به نظر می رسد که ایالات متحده توانایی های خود را در آسیای مرکزی بیش از حد برآورد می کند. جایگاه روسیه و چین وزن تر و قویتر است. نفوذ محسوس روسیه در منطقه از لحاظ تاریخی، حتی در دوره قبل از شوروی، شکل گرفت است و نخبگان محلی ضرورت حضور روسیه به خوبی تلقی می کنند. از جمله، به دلیل سیاست آشکار آمریکا در افغانستان.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала