گزارش و تحلیل

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر توافق اولیه

© Sputnik / Sergey Mamontovایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر توافق اولیه
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر توافق اولیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ادغام ایران به پروژهای اقتصادی منطقه ، رسماً آغاز شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران ، تحقیقات مشترکی را در زمینه ی چشم انداز های انعقاد توافق مربوط به تجارت آزاد شروع می کنند.
یادآوری می کنیم ، روسیه ، قزاقستان و بلاروس در آستانه، توافق مربوط به ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضاء کردند. این سند توسط پارلمان های ملی هر سه کشور تصویب شده است. اتحادیه جدید که بر پایه اتحادیه تجاری ایجاد گردیده ، هدف خود را مدرنیزه سازی همه جانبه ، هماهنگی و افزایش قابلیت های رقابتی اقتصاد ملی و ایجاد شرایطی برای توسعه پایدار به منظور بالابردن سطح معیشتی ساکنین دول عضو قرار داده است. ارمنستان و قرقیزستان نیز بعدا به عنوان اعضای دائم اتحادیه اقتصادی در آمدند.
تقریبا بلافاصله ایران علاقه ی ویژه ی خود را به همکاری با اتحادیه تجاری — اقتصادی منطقه ابراز داشت. مانع اصلی در این مسیر تا چندی پیش تحریم های بین المللی ضد ایرانی بودند. بعد از 14 جولای 2015 تهران بر اساس اطلاعات " اسپوتنیک" کار دیپلماسی را با هدف امضای توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کاهش تعرفه های گمرکی بین کشورهای عضو سازمان آغاز کرد.
این هفته، اولین گام در پاسخ به آن برداشته شد. ارمنستان مذاکرات مربوط به توافق ایجاد منطقه ی آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را شروع کرد. واچه گابریلیان ، معاون نخست وزیر و وزیر ادغام اقتصادی بین المللی و اصلاحات بیان داشت: " این ابتکار ارمنستان است ؛ در نتیجه اتحادیه اقتصادی اوراسیا کارگروهی را تشکیل داد که بر روی تمامی مسائل ایجاد منطقه آزاد تجاری کار می کند."
محمد فرهاد کلینی ،سفیر سابق ایران در ارمنستان در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار اسپوتنیک ، در خصوص اهمیت توافق بالقوه بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران شرح می دهد:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала