گزارش و تحلیل

سوی صلح از دود آتش جنگ می آید

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyИсторическая часть Пальмиры после освобождения города от боевиков
Историческая часть Пальмиры после освобождения города от боевиков - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شکست گروه تروریستی داعش در تدمر همزمان با مذاکرات صلح میان دولت و مخالفان در سوریه و توافقات ابر قدرت های جهانی برای کمک به حل بحران این امید را به وجود می آورد که بزودی این کشور شرایط صلح و امنیت قبلی خود را بدست آورد.

تاریخ ثابت کرده که وجود نیروهای نظامی و امنیتی مقتدر در هر شرایطی می تواند امنیت را برای یک کشور به ارمغان آورد و اولین نیاز سوریه برای بازگشت به صلح و امنیت نمایش اقتدار نیروهای مسلح این کشور در مقابله با دشمنان ملت است.

در حالی که حکومت با مخالفین خود گفتگو می کند ارتش این کشور در حال پیشروی بر علیه نفوذی های خارجی است.

عملیات تدمر چند نکته پر اهمیت داشت که شاید بد نباشد به آن دقت شود:

1 — کافی است چتر حمایت سیاسی از بالا سر گروه های تروریستی برداشته شود تا ارتش و نیروهای مردمی سوریه تکلیف تک تک آنها را روشن کنند و قطعا یک تروریست هم نخواهد توانست در سوریه و منطقه زنده باقی بماند.

2 — زمانی که پرزیدنت پوتین اعلام کرد که تسلیحات مازاد ارتش روسیه در سوریه را به پایگاه های اصلی در روسیه باز می گرداند. رسانه های کشورهای حامی تروریست ها برای تقویت روحیه آنها جهت ادامه جنگ در سوریه چو راه انداختند که روسیه از سوریه عقب نشینی کرده، البته بنده در همین سایت دلایل جابجایی نیروهای روسیه را توضیح دادم، در عملیات تدمر نیروهای هوایی روسیه بدون وقفه نقطه به نقطه مواضع تروریست ها را هدف قرار می دادند تا ثابت کنند که هنوز پشت یار خود را خالی نکرده اند و در خط مقدم حظور دارند. و همه اذعان دارند که کمک نیروی هوایی روسیه مخصوصا هلیکوپتر های شکاری آن در این عملیات فوق العاده موثر بود و این هلیکوپتر ها اجازه سر بلند کردن به تروریست ها را نمی دادند. 

3 — در حالی که ارتش سوریه با جنگ کلاسیک مواضع اصلی تروریست ها را نابود می کرد نیروهای مردمی آموزش دیده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله لبنان در جنگ های خیابانی داعشی ها را یک به یک شکار می کردند و همین مساله منجر شد که شهر باستانی پالمیرا با کمترین آسیب از دست تروریست ها آزاد شود.

4 — ارتش و نیروهای مردمی عراق همزمان با عملیات تدمر یا همان پالمیرا در عراق یک عملیات نظامی گسترده بر علیه داعش شروع کردند تا داعش نتواند کل نیروهای خود را در یک جبهه متمرکز کند و این عملیات توسط مرکز اطلاعات عملیات بغداد (روسیه — ایران — عراق — سوریه و حزب الله لبنان) هماهنگ شده بود و در این راستا آمریکایی ها هم در درگیری های عراق به بازی گرفته شدند و قرار بود پوشش هوایی ارتش عراق را تامین کنند و حتی برای جلوگیری از اشتباهات قبلی یگان های ویژه ای به عراق اعزام کردند، اما هنوز مشخص نیست که چگونه است که نیرو هوایی آمریکا همیشه در جنگ ها اشتباه می کند و نیروهای خودی را هدف قرار می دهد در حالی که نیروی هوایی روسیه با ده ها هزار سورتی پرواز در سوریه یک بار هم نیروهای خودی را به اشتباه هدف قرار نداده!  این بار هم در اوج پیشروی نیروی هوایی آمریکا نیروهای خودی را هدف قرار داد و سی سرباز ارتش عراق کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند، امری که منجر به توقف عملیات و فرصت بخشیدن به داعش برای تقویت موقعیت واستحکامات شد.

5 —  در عملیات تدمر نقش اصلی عملیات روی زمین بر گردنگردان فاطمیون بود که با تاکتیک های جدید حضور داشتند. طی یک سال اخیر نیروهای ویژه این گردان بر روش و تاکتیک های جدیدی برای مقابله با داعش تمرین کرده بودند شکست برق آسا بر علیه داعش در این عملیات نشان داد این تاکتیک ها موثر بوده و نیروهای داعش علاوه بر اینکه روحیه خود را از دست داده اند با تاکتیک های قدیمی خود تاب مقاومت در مقابل گردان فاطمیون را ندارند و با توجه به این شرایط اگر عملیات ادامه یابد به سرعت می توان سرزمین سوریه را از وجود این تروریست ها پاکسازی کرد.

6 —  در این عملیات برای اولین بار نوعی موشک های ویژه ضد زره ایرانی توسط واحد های آموزش دیده توسط سپاه پاسداران و حزب الله در سوریه استفاده شد که هم توانایی نفوذ در زره های پیشرفته کامیون های تندرو انتحاری داعشی ها را داشت و هم توان اصابت آنها در حین حرکت با سرعت بالا. موشک های قبلی که در اختیار ارتش سوریه و عراق بود یا نمی توانست در زره ها نفوذ کند یا اینکه در مقابل سرعت این ماشین ها عمل کند. امری که منجر به خلع مهم ترین سلاح داعش گردید. و نشان می دهد که ایرانی ها در ساخت موشک های نقطه زن دارای تکنولوژی بالا پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند چون فناوری ساخت چنین موشک هایی فقط در اختیار تعداد انگشت شماری کشور در جهان است که تعدادشان از انگشتان یک دست بیشتر نیست.

7 — بلا فاصله پس از آزاد سازی تدمر روسیه صدها کارشناس و تجهیزات مدرن مین یاب جهت پاکسازی شهر از مین های باقیمانده داعش که هدفشان کند کردن پیشروی نیروهای دولتی است ارسال کرد تا نیروهای پیشرو دغدغه نداشته باشند معطل پاکسازی شهر نشوند. نوع جدید مین یاب های روسی با سرعت فوق العاده بالا همه مین ها را پاکسازی کرد که داعشی ها و همپیمانانشان انگشت به دهن مانده بودند. در واقع کاری که این مین یاب ها ظرف چند روز انجام دادند مین یاب های کشورهای دیگر چند ماه نیاز داشتند تا انجام دهند. و این هم پیام دیگری از سمت روسیه بود که نه فقط تسلیحات هوایی پیشرفته خود را به سوریه فرستاده بلکه نسل مدرن تسلیحات زمینی خود را نیز به سوریه فرستاده.

8 —  پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی سوریه در جبهه های مختلف همراه با گفتگو های سیاسی و توافقاتی که میان روسیه و ایالات متحده برای حل بحران سوریه این نوید را می دهد که حل وفصل سیاسی بحران سوریه نیز همراه با پیشروی های نظامی پیش برود و مردم سوریه همه یک دست بتوانند مزدوران خارجی را از کشور خود اخراج کنند و به بازسازی مملکت خود بپردازند.

9 — پیغام و پسغام هایی که ایران طی یک ماه اخیر چه از طرف رئیس جمهوری این کشور در پاکستان چه وزیر اطلاعات این کشور که با مقامات کویتی جهت میانجی گری گفتگو کرده بود و چه صحبت های وزیر خارجه آن همه در این راستا می باشد که ایران تلاش دارد همراه با گفتگو های روسیه و ایالات متحده در مورد مسایل منطقه گفتگوی منطقه ای میان کشورهای منطقه راه اندازد تا  اختلاقات میان همسایگان بصورت درون منطقه ای حل و فصل گردد تا طرح هایی که ممکن است روند اختلافات منطقه ای را ادامه بخشد به کشورهای منطقه تحمیل نگردد بلکه کشورهای منطقه در این طرح ها همراه باشند. در این راستا از ترکیه و مصر و پاکستان گرفته تا کشورهای دیگر همه اعلام آمادگی کرده اند با ایران همراهی کنند و فقط عربستان سعودی و چند کشور همپیمان این کشور که از ترس برادر بزرگتر به گفتگو ها نمی پیوندند باقی مانده اند. به هر حال  در صورتی که اینان همراهی نکنند اینان مجبور خواهند بود راهکارهای تحمیلی را بپذیرند و روند اتفاقات نشان نمی دهد که باد وفق مراد آنها می وزد.

در پایان می توان گفت بر کسی پوشیده نیست که دلیل اصلی موفقیت های داعش و گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه چتر پوششی ای بود که برخی کشورها برای این گروه ها تامین کرده بودند و ایالات متحده هم برای این کشورها تامین کرده بود. امروزه ایالات متحده چتر خود را از بالاسر این کشورها برداشته و نبود امنیت برای دیگر کشورهای غربی آنها را نیز وادار کرده چتر پوششی خود را بردارند و فضا را برای نیروهای موسوم به جبهه مقاومت مورد حمایت ایران باز کنند تا تروریست ها را در منطقه قلع و قمع کنند. امری که نشان می دهد دیپلماسی ایرانی توانسته کشورهای جهان را با اهداف و برنامه های ایران همراه کند و نیروهای نظامی و امنیتی ایران و همپیمانان آن را به عنوان مناسب ترین گزینه جهت حل و فصل مشکل تروریست ها در منطقه و جهان عرضه کند، حال کشورهای دیگر منطقه چه قبول داشته باشند چه قبول نداشته باشند، عملا می توان گفت در صورت خودداری از همراهی در هماهنگی های آتی سر این کشورها بی کلاه خواهد ماند و امکان دفع تروریست ها از سمت خود را نیز از دست خواهند داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала