گزارش و تحلیل

خط قرمز انتقاد

© AP Photo / Fernando Vergaraجایزه نوبل
جایزه نوبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آزادی بیان همیشه دو روی یک سکه است.

آکادمی سلطنتی  سوئد  که هر  سال جایزه نوبل  در رشته ادبیات  را  اعطا می کند، پس از 27 سال  سکوت،  مجازات مرگ  سلمان رشدی  را  محکوم کرد  که آیت الله  خمینی، بنیان گذار  جمهوری اسلامی  ایران  در رابطه با نویسنده صادر کرده بود.

شایان ذکر است  که آیت الله خمینی  رمان نویسنده  تحت عنوان « آیات شیطانی» را  یک اثر ضد اسلامی  دانست  و علنا سلمان رشدی را  نفرین کرد  و  حکم مرگ سلمان رشدی را صادر کرد که این فتوا تا کنون به قوت خود باقی است.  وی از مسلمانان سراسر جهان خواست  این حکم را  اجرا کنند.  دو و نیم میلیون دلار جایزه  برای اسیر کردن سلمان رشدی  و اجرای حکم  اعلام شد. دیرتر در ماه سپتامبر سال 2012  صندوق ایرانی  جایزه  قتل  رشدی  را  تا 3 میلیون و 300هزار  دلار افزایش داد.  نویسنده مجبور شد برای مدت طولانی  مخفی شود.

 شایان ذکر است که  وقتی  برای اولین بار فتوای  قتل سلمان رشدی صادر شد ، آکادمی سلطنتی علوم سوئد   ترجیح داد در این  ماجرا دخالت نکند و بیطرفی خود را حفظ کند.  با گذشت سالها  کادرهای  جدید جای  کادرهای قدیمی  در آکادمی را اشغال کردند و آنها تصمیم گرفتند نسبت به  حکمی با قدمت  27  سال واکنش نشان بدهند که تا کنون به قوت خود باقی است.

 با گذشت  تقریبا 30 سال  در فوریه سال 2016 میلادی سازمان های رسانه ای ایران   جایزه  قتل  سلمان رشدی  را 600 هزار دلار دیگر افزایش دادند.  همانا پس از  آن بود که آکادمی  سوئد  اعلام کرد « این واقعیت که حکم مرگ  در ازای یک اثر ادبی صادر شده است  نمایانگر  نقض فاحش  آزادی بیان است.  اصول  استقلال  ادبیات  از  کنترل سیاسی برای تمدن اهمیت بنیادی دارد.  تمدن  باید  از حملات  علاقمندان  به انتقام گیری  و  طرفداران سانسور بدور بماند…  آکادمی سوئد  آشکارا و علنا  حفظ  حکم مرگ  در رابطه با  سلمان رشدی و اینکه رسانه های  دولتی جمهوری اسلامی ایران  عمدا به  خشونت در رابطه با نویسنده فرا می خوانند را  محکوم می کند ».

بدشواری می توان گفت چرا پس از 27 سال، در باره آزادی بیان  و  اصول والای بشر دوستی   صحبت شد. حجت الاسلام  هادی زائری استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با ماریا  الشعلان خبرنگار اسپوتنیک  گفت که غرب  فقط به این دلیل  از این حق برخوردار است که اکثر آنها  درک درستی از ماهیت قضاوت اسلامی ندارند که بر اساس آن این حکم صادر شده است. زیرا  آزادی بیان  همیشه  دو روی یک سکه است.  بهر حال عقل سلیم باید بر پیشداوری پیروز شود.

حجت الاسلام  هادی زائری استاد دانشگاه تهران در این خصوص  اظهار نظر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала