نوای ارگ روسی

© Sputnik / Ruslan Krivobokکلیسای جامع « مریم مقدس» مسکو
کلیسای جامع « مریم مقدس» مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در فضای مقدس و خاص « گوتیک» نوای ارگ حالتی آسمانی بخود می گیرد.

تابلوی  برنامه های کنسرت های ماقبل عید پاک و برنامه های ویژه موزیکال  عید پاک  که حاوی شاهکارهای  موسیقی  اروپای غربی است  دوستداران آثار کلاسیک را شاد خواهد کرد.  آثار  نوشته شده برای ساز « ارگ»   طی 5 قرن   و آثار  جالبی که با سازهای مختلف اجرا می شوند  و نوازندگان مشهور.  دوستداران نوای ارگ  ترجیح می دهند در  کلیساهای کاتولیک  نوای این ساز را بشنوند.  همانا در فضای  مقدس  و  خاص  « گوتیک»  نوای ارگ  حالتی آسمانی بخود می گیرد.  در مسکو این کنسرت در کلیسای  جامع  «مریم مقدس»  برگزار می شود.  در این کلیسا  هنرنمایی الکساندر فیسیسکی  ادامه  دارد که  یک سیکل از 15 کنسرت تمام  آثار  باخ برای ارگ را اجرا می کند.

یکاترینا  مِلنیکووا، آلکسی  پارشین،  کنستانتین  والوستنوف  نیز از دیگر  نوازندگان ارگ روسیه خواهند بود.  آنها  بدیهه سرایان  و تک نوازان  بسیار خوبی هستند:  یکاترینا  مِلنیکووا  در فرمات  جالب و غیر عادی  آثار ارگ  را همراه با  نورپردازی  های ویژه و فیلم های ویدئویی  اجرا می کند.  این نوازندگان با وجود احترام زیادی که برای سنن موسیقی قائل هستند اما  از امتحان سبک های  دیگر  به عنوان گزینه  کلاسیک واهمه ندارند و حتی   « ارگ به سبک جاز» را پیشنهاد می کنند.

 در سنت پطربوگ دوستداران ارگ توانستند با ایده های  ارگ نوازان جوان  آشنا بشوند که گام های اول را در حرفه موزیکال خود برمی دارند.

برنده  دومین کنکور  روسیه — لهستان به نام « Vox Polonica Petropolitana » در  کلیسای  استانیسلاو مقدس   هنرنمایی کرد.  از این فرصت استفاده کرده و به  پاتریک  پودوویسکی  و ماریا  گاوریلوک دانشجویان  آکادمی موسیقی  به نام  « استانیسلاو  مانوشکو»  گدانسک  تبریک می گوییم که  جوایز را  با همکاران  روس خود تقسیم کردند.  ولادیمیر کارولفسکی  فارغ التحصیل  کنسرواتور  مسکو نیز برنده شد.

ارگ نوازانی که در کلیسای  « استانیسلاو مقدس»  هنرنمایی می کنند  برنامه های جالبی را تهیه دیده اند: « دیسکو قرن 16». اولِسیا راستوفسکایا  پیشنهاد می کند شنوندگان  هم از  فضای جشن های درباری لذت ببرند و هم جشن های  مردمی. آثار  زیبای ایتالیایی و  اسپانیولی و  لهستانی  به ایجاد چنین جو موزیکال شادی کمک می کند. بهر حال دوستداران  سبک کلاسیک  نیز از برنامه های ویژه آثار  فلسفی باخ و  هندل لذت خواهند برد.

 

ارگ مدتهاست که  از مقام « سلطان» سازها برخوردار شده است.  ارگ بخش لاینفک فضای  کلیسایی است  و از این روز  آن را  مرشد  دانا  و  مفسر  کلمات  الهی  می نامند.  پیانو  ساز موزیکال دیگری است که بدون آن هیچ جشنی  نه درباری و یا خانوادگی قابل تصور نیست.   از اینرو بسیاری از  نوازندگان، این دو ساز را  در کنسرت های خود شامل می کنند. نوای  ارگ و پیانو  بخوبی  روی صحنه در هم می آمیزد. برای شنیدن این هماهنگی  و  حتی مسابقه ای که ارگ و پیانو باهم می دهند باید  در  سالن ارگ  فیلارمونی  اومسک  حضور داشت: در برنامه کنسرت جشن  آثار  فرانک، سِن-سان،  ویدور شامل شده اند. اوکسانا  کولِشووا  ارگ نواز و  مارینا  کلیمِنتووا پیانیست  « ملکه های  ارگ و پیانو»  هنرنمایی می کنند.

کنسرت های ارگ در روزهای عید پاک در  شهرهای زیاد روسیه برگزار می شود — کالینینگراد، آستراخان، اوفا، اورنبورگ، پطروزاودسک،  کراسنویارسک، سوچی… در سامارا  نوای ارگ  در  کلیسای  عیسی مسیح  طنین خواهد انداخت.  این کلیسا با نام  « کلیسای لهستانی» معروف است زیرا  اوایل  قرن 20  با پول جامعه لهستانی  ساخته شد.  در ولادی واستوک در کلیسای مریم مقدس  می توان اجرای دو نوزانده بطور همزمان را  تماشا کرد.  در پاییز سال گذشته  ساز بادی  مکانیکی  جدید به  یک زوج ساز برقی اضافه شد. شرکت فیلیپینی « دیگو سِرا» («Diego Cera»)   این ساز بادی را  ویژه کلیسای « نئو گوتیک»  با توجه به ویژگی های  معماری ساخت.  کلیسای  ولادی واستوک یکی از زیباترین کلیساهای روسیه است…

در اورنبورگ  کلیسای 200 ساله  را  از نو احیای کردند:  پس از  بازسازی طولانی  و دشوار  کلیسیای  « لورِتان» مریم مقدس  کارها  در داخل کلیسا هنوز ادامه دارد.  با کمک فناوری  معاصر  تزیینات موزیکال کلیسا انجام می شود. در این کلیسا ارگ برقی کار گذاشته شده است.  این ارگ در  شبهای ارگ  نواخته می شود.  ارگ نوازان  مشهور روسیه و خارجی در  شب های موسیقی شرکت دارند.

 هنرنمایی  نوازندگان لهستانی  شایان توجه است.  آنها زیاد به روسیه سفر می کنند و فقط در مسکو و سنت پطربورگ هنرنمایی نمی کنند.  رومان پروتسکی  همیشه در کالینینگراد کنسرت می دهد و کلاس های دانش افزایی  دایر می کند. مارک استفانسکی  حتی به ساخالین جنوبی روسیه سفر می کند.  در اولین روزهای عید پاک، آنجی  کوروشینسکی  سفر  شجاعانه  او را تکرار خواهد کرد.  هنرنمایی او در  کلیسیای یعقوب  مقدس در  ساخالین جنوبی،  نوعی دائره المعارف  ادبیات ارگ است  که آثار باخ و  شومان  و قطعاتی از  باله های مشهور نیز اجرا می شوند. ارگ از عهده نواختن همه چیز برمی آید… این ساز واقعا یک ساز اسرار آمیز است و دوستداران این ساز در بسیاری از شهرهای روسیه از امکان  شنیدن نوای ارگ برخوردار می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала