گزارش و تحلیل

دیده بان حقوق بشر: آمریکا به صورت مستقیم در اختلاف یمن مداخله می‌کند

© AFP 2023 / Ahmad Al-Bashaارتش دولتی یمن کنترل شهر تعز را به دست گرفت
ارتش دولتی یمن کنترل شهر تعز را به دست گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده سازمان دیدبان حقوق بشر در نیو یورک «فیلیپ بولوپیون» اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه باید فروش مهمات خوشه ای به عربستان سعودی را که در راس ائتلاف کشور های عرب قرار دارد قطع کند در غیر این صورت «آنها می توانند همدست قتل افراد غیر نظامی شوند».

این ائتلاف با قیام کنندگان حوثی یمن مبارزه می‌کند و گروه‌های تروریستی نیز از جمله القاعده و داعش به این درگیری پیوستند. به گفته این نماینده، «دخالت ایالات متحده در یک تعداد از تخلفات بوسیله ما ثبت شده است. ما بر پایه اعلامیه های رسمی به این نتیجه رسیدیم که آمریکا می‌تواند طرف اختلاف باشد چون به گستردگی از ائتلاف حمایت می کند».

مدت‌ها است که در باره شرکت آمریکا در این اختلاف صحبت می شود. یک سال پیش Deutsche Welle   گزارش داده بود که آمریکا اطلاعات محرمانه را در احتتیار عربستان می‌گذارد. ولی الان  Human Rights Watch  اولین سازمانی است که که آمریکا را شرکت کننده مستقیم آن اختلاف نامید. داده‌های این سازمان حاکی از آن است که تنها از ماه مه تا اکتبر سال گذشته آمریکا 20 میلیارد دلار تسلیحات را به عربستان فروخت و انگلیس در سال گذشته معاملاتی به مبلغ 2/ 8 میلیارد پوند با عربستان سعودی بست. مدافعان حقوق بشر به تحریم فروش تسلیحات به ریاض فرا می خوانند.

قبلاً  HRW   عربستان را به کاربرد تسلیحات خوشه ای متهم کرده بود و برای اثبات این اتهام تصاویری از بمب های منفجر نشده این بمب ها را ارائه می کرد. کمیسیون ویژه سازمان ملل در امور یمن در گزارش ماه ژانویه  2016  در باره 116 مورد نقض حقوق بشر و حقوق بین‌المللی خبر داد.

به گزارش «ریا نووستی» خانم «مگان بیورک» رئیس کامپین بین‌المللی برای ممنوع کردن مهمات خوشه ای تأیید کرد که «اکثر انواع گلوله های خوشه ای مورد  استفاده از سوی  ائتلافی به ریاست عربستان در ایالات متحده تولید شده است».

گفتنی است که اختلاف در یمن میان دولت و قیام کنند گان حوثی از آخر سپتامبر 2014 ادامه دارد. ائتلاف اتحادیه کشور های عرب به امر عربستان سعودی از 26 مارس 2015 به مواضع قیام کنندگان ضربه می زند. آمریکا به نوبه خود بوسیله پهپاد ها و نیروی هوایی حملات منظم به قصد نابود سازی سران شبه نظامیان انجام می دهد. به گزارش سایت انگلیسی زبان آر تی روسیه 23 مارس سال جاری چند ده نفر از شبه نظامیان القاعده در اردوگاه تمرین در اراضی یمن نابود شدند.

یگان های ائتلاف را به جنایات نظامی از جمله بمباران واحد های غیر نظامی یعنی مدارس، بیمارستان ها و غیره متهم می کنند. Human Rights Watch   از موقع ای که ائتلاف کشور های عرب به رویارویی قیام کنندگان و مقامات یمن مداخله کرد 36 حمله این نوع را ثبت نمود.

در جریان این اختلاف هم اینک بیش از 6 هزار نفر کشته شده و 2/3 میلیون نفر خانه و کاشانه خود را از دست دادند. سازمان های بین‌المللی آشکارا وضعیت در یمن را فاجعه انسانی می نامند. در حال حاضر میان حوثی ها و یگان های دولتی یمن مصالحه موقت بر قرار شده است و مذاکرات در خصوص حل و فصل صلح آمیز ممکن است در ماه آوریل آغاز شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала