گزارش و تحلیل

بازداشت تاجر ایرانی در فلوریدا

© Fotolia / PakhnyushchyyДоллары США
Доллары США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 19 مارس رضا ضراب معروف به رضا صراف در فلوریدا بازداشت شد. دادستانی ایالات متحده امریکا اتهام وی را پولشویی، و انجام عملیات مالی در نقض تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد. به گفته رودریگس معاون آژانس امنیت ملی امریکا، ضراب از سال 2010 تا 2015 میلادی مشغول پولشویی و نقض تحریم های امریکا بوده است.

شهروند 33 ساله ایرانی ترک با همدستانش برنامه غیرقانونی انتقال پول به دولت ایران و برخی شرکت های ایرانی در نقض تحریم های امریکا را طراحی کرده اند.

رضا ضراب یکی از مظنونین اصلی پرنده معروف پولشویی و قاچاق طلا توسط یک گروه از تاجران ترک است که در بین آنها پسران سه تن از وزیران دولت ترکیه نیز حضور دارند. بازداشت مظنونین روز 17 دسامبر 2013 طبق برنامه پلیس برای انجام تحقیقات ضد فساد مالی انجام گرفته است. دادگاه احتمال می دهد که متهمین نزدیک به 70 میلیون دلار رشوه به وزرای ترک و دیگر مقامات بلند پایه این کشور داده اند تا حجم واقعی طلای خارج شده و عملیات غیرقانونی انتقال پول مخفی بماند. در پاییز 2014 دادستان استانبول از وزرای خود دفاع کرد، با این حال اتهام رضا ضراب به قوت خود باقی است. طبق برخی اخبار، دست کم او را به 75 سال حبس محکوم خواهند کرد.

الخان تانیر روزنامه نگار پیگیر این پرونده در گفتگو با رادیو اسپوتنیک گفت که از همدستان ضراب در ترکیه نیز تحقیقات انجام خواهد گرفت. به گفته این روزنامه نگار، این تحقیقات روابط امریکا و ترکیه و ارتباطات اردوغان با اوباما را خدشه دار می کند.

الخان در ادامه می گوید:

«اتهامات این تاجر ایرانی ترک جدی است. همه می دانند که ضراب این تخلفات را تنها مرتکب نشده است. در متن دادستانی نام افراد دیگری هم درج شده است. احتمالات از همدستان ضراب به ویژه از افراد سرشناس مرتبط با این پرونده تحقیقات صورت خواهد گرفت»

تاثیرگذاری دستگیری ضراب بر مناسبات ترکیه و امریکا به موضوع اصلی بحث و مناظرات تبدیل شده است. الخان می گوید:

«اوایل سال 2014 رییس جمهور اردوغان، ضراب را تاجر نیکوکار نامید که سهم ارزنده ای در توسعه ترکیه داشته و علنا حمایت خود را از وی اعلام کرد. طبیعی است که این مساله از نظرها دور نماند. من معتقدم که بازداشت ضراب تنش هایی را در مناسبات امریکا و ترکیه و روابط اردوغان با اوباما به دنبال خواهد داشت».

الخان تانیر راجع به اخبار پخش شده درباره سفر برنامه ریزی شده ضراب به امریکا و توافق با مقامات می گوید:

"یک گروه از وکلای حرفه ای برای رضا ضراب کار می کنند. من اطمینان دارم که تمام گزینه های ممکن برای توسعه حوادث را به اطلاع این تاجر رسانده اند. من با چند کارشناس دراین باره صحبت کردم. به گفته آنها، رضا ضراب چند گزینه در پیش رو داشته است. او می توانست به ایران برود و حکم اعدام خود را امضاء کند. اگر در ترکیه می ماند، به هر صورت نیروهای ویژه ایران او را پیدا می کردند و باز هم به اعدام ختم می شد. گزینه سوم این بود که به امریکا برود و با آنها توافق کند، بین 3 تا 5 سال را در حبس بگذارند و باقی عمر را به عنوان پناهجو در امریکا زندگی کند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала