پیوستن تکزاس و کالیفرنیا و هاوایی به آمریکا

© Sputnik / Taras Litvinenkoمنظره یالتا
منظره یالتا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تمام سرزمین آمریکا باید به صاحبان اصلی آن – سرخپوستان - داده شود.

 دومین سالگرد  پیوستن داوطلبانه کریمه  به  روسیه بهانه ای به دست  بعضی از سیاستمداران  برای صدور اعلامیه هایی داد که مردم را به خنده انداخت.

در وزارت امور خارجه آمریکا  اعلام شد  که تحریم های ضد روسی تا زمان بازگرداندن کریمه به اوکراین لغو نخواهد شد.  بحث ها در باره تعلق  کریمه به روسیه در صفحات « تویتر» داغ بود. ورا  وانهورن یکی از بازدیدکنندگان « آکونت» مایکل  مکفول، سفیر  سابق آمریکا  در روسیه،   به دیپلمات آمریکایی  یادآور شد که کریمه  زمانی به  روسیه تعلق داشت  که ایالات متحده  به عنوان یک کشور در حال شکلگیری بود.  مکفوف در جواب گفت که کالینینگراد کنونی (  کینگسبِرگ)  طی قرون متمادی به آلمان تعلق داشت  و خواست بداند: « آیا این امر به آلمان حق آن را می دهد که اکنون  کالینینگراد را به خود ملحق کند؟»واکنش  بازدیدکنندگان از « آکونت»  مکفول داغ بود. آنها به آمریکایی ها پیشنهاد کردند  تگزاس و کالیفرنیا  را به مکزیک برگردانند که از آن کشور گرفته شده بود  و همچنین هاوایی را مستقل کنند که در  سال 1898 میلادی  ضمیمه آمریکا  شد و کلا تمام سرزمین آمریکا را به صاحبان اصلی آن — سرخپوستان —  ساکنان بومی  آمریکای شمالی —برگردانند.

 تا در « تویتر»  جنگ مجازی بر سر تقسیم جهان  جریان داشت، در  زندگی واقعی، روس ها  و از جمله ساکنان کریمه  دومین سالگرد بازگشت  شبه جزیره به روسیه را   جشن گرفتند. حتی  مشکلات — افت نرخ روبل،  و  محاصره اقتصادی  و  انرژتیکی  کریمه از  سوی کیف — اطمینان اهالی کریمه در صحت انتخاب خود  و « خداحافظی با اوکراین!» را  خدشه دار نکرد.

هم اکنون  نه تنها  روس ها و  اهالی کریمه،  بلکه حتی آمریکایی  هایی که از تعویض غیر قانونی حکومت در  کی یف در فوریه سال 2014 میلادی  حمایت کردند  می دانند که وضع اوکراین  خراب است.  این کشور با خطر  وابستگی روبروست ، اصلاحات پیش نمی روند  و رشوه خواری و فساد  شکوفاست.  ویکتوریا نولاند  دستیار  دبیر دولتی  در امور اروپا  و اورآسیا در کمیته سنای آمریکا در امور  مناسبات بین المللی از این موضوع صحبت کرد. وی دو سال پیش شخصا هماهنگ کننده  کودتای اوکراین بود.  البته وی  الیگارشی اوکراین و روسیه را  مقصر تمام  مصیبت های اوکراین دانست. گویا همانا به این دلیل دوباره اوضاع در  « دونباس»  وخیم شده است.

 اما  آمریکایی ها ترجیح می دهند  آمادگی  ارتش اوکراین  برای  آغاز حملات  بزرگ مقیاس  به دونباس  و عدم رعایت  آتش بس را نادیده بگیرند. چندی پیش  نیروهای اوکراین  به آتشباری  قصبه « گورلوفکا» دست زدند. یلنا لیپنِوا خبرنگار  شبکه تلویزیونی « ان.تی.وی»  کشته شد و  کنستانتین  زاخلِبنی اوپراتور او، جراحات سختی در ناحیه قفسه سینه و سر برداشت.  طی  شبانه روز گذشته  نظامیان اوکراین  بیش از 300 بار  به نواحی  خط اول جبهه  شلیک کردند.

آشکار است که ساکنان کریمه  نمی خواهند با چنین سرنوشتی روبرو شوند.  اما در واشنگتن  خواهان آن هستند که روسیه باید  کریمه را به اوکراین برگرداند.

اروپائیان عاقلانه تر رفتار می کنند.  هم اکنون  نمایندگان  پارلمان اروپا برای  شرکت در  همایش اقتصادی یالتا و سفر به کریمه آماده می شوند. در آنجا به بررسی مناسبات  تجاری — اقتصادی  بین اتحادیه اروپا و  فدراسیون روسیه  و  موضوع لغو تحریم های ضد روسی خواهند پرداخت.  آمریکایی ها از این موضوع خوششان نمی آید و آنها سعی می کنند بر اتحادیه اروپا فشار آورند  و مانع از عادی سازی  مناسبات اتحادیه اروپا با روسیه شوند.  اما اگر هیأت نمایندگی اروپا بهرحال به  کریمه سفر کند این به معنای آن خواهد بود که اروپا بالاخره توجه به منافع خود  بطور مستقل را آغاز کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала