گزارش و تحلیل

فوربس: شرکت های نفتی روسی به شرکت های آمریکایی درس بقا دادند

© AP Photo / Hasan Jamaliصنعت نفت ایران به 100 تا 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است
صنعت نفت ایران به 100 تا 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تفسیرگر «فوربس» «کنت راپوزا» می نویسد: در حالیکه قیمت نفت هنوز هم پایینتر از بشکه ای 40 دلار باقی می‌ماند شرکت های انرژی آمریکا وام پس نمی‌دهند و خود را ورشکست اعلام می‌کنند ، شرکت های روسی نمی‌دانیم چطور «ضربه دوگانه» را از سر گذراندند .

به نوشته آژانس «فیتچ ریتینگز» نرخ پایین نفت موجب پایین آمدن ریتینگ بزرگترین شرکت های انرژتیک روسیه نخواهد شد. مثلاً هفته گذشته آژانس «استاندارد اند پورز» اطلاع داد که 29 درصد از بدهی های مساله ساز آمریکا بر عهده بخش نفت و گاز آن کشور است. به نوشته «فوربس» بدهی های بخش نفت و گاز در سطح دوم خطر های ناشی از رشته‌های صنعتی آن کشور قرار داشته و به 79/9 درصد می رسد. حدود 45 درصد از ریتینگ های پایین آمده در ماه گذشته به بخش نفت و گاز تعلق دارد.

مؤلف مقاله مربوطه نوشت که در ماه فوریه سال جاری میلادی شرکت هایی مانند Energy XXI Ltd ، Denver Parent Corp ، PetroQuest Energy Inc و Chaparral Energy با وام دهندگان خود توافق تمدید مهلت پرداخت بدهی ها را امضا کردند. در یک زمان آژانس Fitch اطمینان می‌دهند که بی بی بی — ریتینگ پایین سرمایه‌گذاری شرکت های روسی «گاز پروم نفت» و «نواتک» در یک — یک و نیم سال آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند.

کنت راپوزا بر آن است که بانک مرکزی روسیه وقتی در آخر 2014 اجازه داد که پول ملی روسیه بدون مانع سقوط کند کار خردمندانه ای انجام داد و کاهش نرخ روبل به نفع شرکت های انرژی و ثبت مالیات بوسیله ماقات روسیه شد. کارشناسان آژانس Moody می‌گویند که ضربه به اقتصاد روسیه وارد شده بر اثر سقوط نرخ نفت در نتیجه کم ارزش شدن روبل نرم تر شد و در نتیجه در آمد روبلی حاصل شده از صادرات نفت بالا رفت.

در عین حال مؤلف می‌نویسد که هنوز نمی‌توان گفت که روسیه برد. بهتر بود گفته شود که شرکت های نفتی روسیه هنگام تحریمات و نفت ارزان زندن ماندند ولی اقتصاد این کشور با وجود توفان های بسیار شدید تلاش می‌کند باقی بماند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала