گزارش و تحلیل

آیا آمریکایی ها برای جنگ «بزرگ» آماده اند؟

© REUTERS / Muhammad HamedАмериканские солдаты во время отдыха на военных учениях Warrior-2015 в Иордании
Американские солдаты во время отдыха на военных учениях Warrior-2015 в Иордании - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه «دیفنس نیوز» با استناد به سخنان ژنرال مارک میلی رئیس ستاد ارتش آمریکا به این نتیجه رسید که ایالات متحده برای جنگ احتمالی با روسیه و چین آماده نیست.

به گفته ژنرال مارک میلی ارتش کنونی آمریکا می‌تواند عملیات منطقه ای و ضد تروریستی انجام دهد. لیکن آمادگی جنگی آن بر اثر کاهش بودجه و مبارزه با تروریسم و جنگ‌ها در عراق و افغانستان ضعیف می شود. امکان درگیری با دشمنان قوی مانند روسیه، چین، ایران و حتی کره شمالی موجب نگرانی عمیق پنتاگون می شود. ژنرال میلی بی پرده گفت که ارتش آمریکا می‌تواند در جنگ «بزرگ» شکست بخورد. ارتش نخواهد توانست به عملیات دشمن به‌موقع جواب داده و به اهداف خود برسد

«ایوان کنووالوف» رئیس انستیتو ی مطالعه مسایل مبرم استراتژیک و خبره نظامی — سیاسی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک این موضوع را مورد تفسیر قرار داده گفت:

«ارتش آمریکا در‌واقع هر گز آماده نبود با یک ابر قدرت وارد جنگ شود. در آمریکا اصل انجام جنگ واقعی وجود ندارد و آن‌ها نمی‌دانند که جنگیدن در سرحد توان خود یعنی چه. روسیه این را به خوبی می داند. روسیه با سوئدی ها، فرانسوی‌ها و آلمانی ها می جنگید. می‌دانید، امریکایی ها از کدام چیز اساسی محروم هستند؟ من در 2003 در عراق با بسیاری سربازان آمریکایی صحبت کردم. آن‌ها اینجوری گفتند: به ما گفتند — ما آمدیم. آن‌ها انگیزه نداشتند و از این رو آن‌ها از پیش محکوم به ناکامی بودند».

لیکن نباید به قدرت ارتش آمریکا کم بها داد. به عقیده این کارشناس بعید است که ارتش های ایران یا کره شمالی با نیرو های مسلح ایالات متحده رقابت کنند. وی گفت:

«من فکر می‌کنم که این فهرست برای این مقصد تهیه شده که نشان داده شود که کدام کشور ها دشمن آمریکا هستند و موقعیت واقعی را منعکس نمی کند. با وجود اینکه ارتش کره شمالی از بزرگترین ها در جهان است از نظر فنی عقب‌مانده است. ایرانی‌ها هم باید تسلیحات خود را پشت سر هم تکمیل کنند».

«ایوان کنووالوف» متذکر شد که موضع نظامیان و سیاستمداران آمریکا همیشه یکی نیست. او در پایان اظهار داشت:

«مدت ها است که نظامیان آمریکا جدا از نهاد های رسمی سیاسی عمل می کنند. آن‌ها همیشه در باره سناریو های کاملاً آپوکالیپتیک صحبت کرده می‌گویند که روسیه تعرض می‌کند و به خطر روسی وجود دارد. گفته‌های سیاستمداران تا این حد تیره و تار نیست. همه این‌ها گویای آن است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در همه راستا ها: در سیاست خارجی و داخلی و در امور نظامی سکان حکومت را از دست داده است».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала