گزارش و تحلیل

زندانی اسبق "گوئانتانامو":تا زمانی که این زندان موجود است،ایالات متحده آمریکا حق بیان در باره حقوق بشر ندارند

© AP Photo / Ben Fox, Fileآمریکا قصد انتقال زندانیان گوانتانامو را به خاک خود دارد
آمریکا قصد انتقال زندانیان گوانتانامو را به خاک خود دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جریان بازدید تاریخی از کوبا، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اظهار کرد که اختلاف نظرهایی هر دو کشور در مسئله حقوق بشر از میان برداشته نشده است.


به قول اوباما،واشنگتون از دفاع "اصول زیربنای دموکراسی" عدول نمی کند.ولی زندانی صابق زندان خاص "گوئانتانامو"، شخصی به نام "موئظم بِق" که در حال حاضر در پابگاه نظامی آمریکا به سر می برد، با اظهارات باراک اوباما موافق نیست.
او گفت:"بعید به نظر می رسد که اوباما حق انتقاد از کشور کوبا به خاطر نقص حقوق بشر،داشته باشد. به دلیل آنکه،خود ایالات متحده آمریکا تا کنون در خاک کوبا بدون موافقت مقامات آن کشور،به قول "آمنستی اینترناشنال"، "زندان عصر زمان"را فعال نگه دارند. به قول "موئظم"، زمانی که وی به حیث زندانی در "گوئانتانامو" سپری کرد،جان آزار و دردناک بود".
وی خاطرات خود را با ما شریک ساخت و گفت:

"من در سلول انفرادی با انزوای بیش از حد شدید که معروف به "انعکاس صوت" است،زندانی بودم. من دو سال آنجا بدون کدام مجال خبر گرفتن از زندانیان دیگر و حتی از نزدیکانم،نکهداری شده بودم".

وی در ادامه گفت که پیوسته در یک سلول کوچک با عرض 180 سانتی و طولش 240 سانتی، بدون پنجره، بسر می برد.


او گفت:

"من تا هنوز نفهمیدم که چه به جنایتی مرتکب شدم.به نظر من، "گوئانتانامو" لکه ننگ، در تاریخ ایالات متحده است. نام زندان، مترادف شکنجه ها شده است".


یاد آور شویم که بسته شدن "گوئانتانامو" در برنامه دور اول انتخاباتی باراک اوباما گنجانیده شده بود. زندان در پایگاه ناوگان جنگی آمریکا در کوبا که زمانی از طرف آمریکا به اجاره گرفته شده بود، ساخته شده است. در سال 2002 زندان فعال شده است. در زندان، افرادی که مظنون در تروریزم و شرکت درزدوخوردهای محاربوی علیه حامیان آمریکا هستند،نگهداری می شوند. تا سال 2006 میلادی مقامات آمریکا فهرست زندانیان را مخفی نگه می داشتند.همه زندانیان "گوئانتانامو" مستحق صلاحیت قانون جنایی آمریکا نیستند. کارمندان زندان را، در مواردی زیاد به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان،متهم می کردند.
در سال 2009 ، روز دوم حضور ریاست جمهوری در دفتر کاخ سفید ، باراک اوباما فرمانی مبنی بر بسته شدن در طی یک سال، زندان "گوئانتانامو" صادر کرد.اما این فرمان که جوهرش خشک ولی عملی نشد.
به نقل قول زندانیان و کارمندان اصبق "گوئانتانامو"، در زندان غیر از شکنجه ها فشارهای روانی و روحی عملاً تطبیق می شوند.
چندی پیش، سازمان دفاع از حقوق بشر، به نام "اتحادیه آمریکایی مدافع آزادی های مدنی" 198 تا عکسی که در آنها نتایج شکنجه ها از طرف نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان نسبت به زندانیان عملی می شد،نشر کرده بود. این عکسها در جریان محاکمه رسیدگی مدافعان آزادی های مدنی علیه وزارت دفاع که 12 سال به طول کشید، به نمایش جامعه آمریکا گذاشته شده بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала