گزارش و تحلیل

ترکیه در یک قدم عدول از دموکراسی قرار دارد

© REUTERS / Murad SezerПрезидент Турции Реджеп Эрдоган выступает в Стамбуле
Президент Турции Реджеп Эрдоган выступает в Стамбуле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترهان اِردم" رئیس شورای بزرگترین، مرکز تحقیقاتی و نظر سنجی افکار عمومی ترکیه در گفت و گو با اسپوتنیک وضعیتی مربوط، به درخواست لغو مصونیت همه نمایندگان پارلمان ترکیه که در دستور روز سیاسی کشور است، تفسیر کرد.

به نظر اِردم، اظهارات اِردوگان، رئیس جمهور ترکیه که حاوی انتقاد به عنوان پارلمان و قوه قضایی است و همچنین، اقدامات او مبنی بر مداخله در امور این ساختارهای دولتی،در شرایط بحران سراسری، مورد پذیرش نیست.
وی گفت:

"از قرارمعلوم،رئیس جمهور به خود حق می دهد بالاتر از پارلمان تصور باشد. این یک عمل بی سابق در تاریخ سیاسی است. اظهاران تند و انتقاد آمیز رئیس جمهور در لحظاتی که ترکیه در مرکز بهران قرار گرفته،قطب بندی و بی ثبات جامعه را بیشتر متشدد می کند.


او ادامه داد:

"معلوم نیست که روابط کاری بین رئیس جمهور و پارلمان به چه شکل ترتیب می شود. مشهود است که بین این دو قوه، اختلافات جدی وجود دارد. نمایندگان حزب حاکم،خود رئیس جمهور بیانات و اظهارات تهمت آمیز به عنوان نویسندگان،عالمان و هر شخص معتبری که حق نظر دارد،می کنند. در هر سخنرانی کلمات "خائن،دشمن و خیانت" شنیده می شود.کی به آنها حق چنین گقته و اظهارات را داد؟ حزب حاکم در انتخابات 52 در صد رئی به دست آورده بود. ولی، آیا ممکن است، بقیه یی که 48 در صد کسب رئی آوردند، خاموش بنشینند؟ چطور یک دولت معاثر می تواند در چنین شرایط، عادی و آرام وظایف خود را انجام دهد؟ نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه، مسئول وضع کنونی ترکیه هستند.در حال حاضر ترکیه در یک قدم گرفتن دوری کامل از دموکراسی است. در سخت ترین دوران مئاثر تاریخ خود، وضع، در ترکیه به این حدود متشنج نبوده است. هر چند این چنین گفته ها برای من دردناک و غم انگیز است، ولی شخصاً من نمی خواهم در چنین ترکیه زندگی کنم".

به نظر کارشناس ترکی،برای نجات یافتن از بحرانی که کشور به آن مبتلا شده است،نمایندگان حزب حاکم خانۀ ملت و حکومت باید به اردوگان جای وی را نشان بدهند.در غیر آن، به نظر "ترحان اردم"،همه ما می فهمیم که کشورمان به کجا سرازیر می شود و چه بلایی، ممکن است،به سر کشور بیاید."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала