گزارش و تحلیل

جنگنده های عربستان موجب عصبانیت سازمان ملل شدند

© AFP 2023 / Fayez NureldineСаудовский пилот возле реактивного истребителя F-15
Саудовский пилот возле реактивного истребителя F-15 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ضربه هوایی عربستان سعودی به بازار خمیس یمن واکنش شدید جامعه بین‌المللی را بر انگیخته که برای عربستان واکنشی بسیار غیر مترقبه شد.

این کشور در راس ائتلافی مامور مبارزه با حوثی ها قرار دارد و مقامات آن پادشاهی عادت پیدا کردند که جهانیان به اینگونه حملات با خویشتنداری می نگرند و این عملیات در یمن که یک سال پیش 25 مارس 2015 آغاز شد توجه خاص رسانه‌ها و سیاستمداران و دست اندرکاران خارجی را به خود جلب نمی‌کردند

ولی این دفعه همه چیز غیر از این بود. اردنی زید رعد الحسین کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد از این امر ابراز انزجار کرد که این‌گونه «موارد غیر قابل قبول» بصورت منظم رخ می دهند. به گفته الحسین تعداد افراد غیر نظامی کشته شده بر اثر ضربه آن ائتلاف دو برابر بیشتر از عملیات دیگر طرف‌های درگیر در یمن بود.

ائتلاف می‌گوید که هدف این ضربه دسته های حوثی بودند ولی نمایندگان سازمان ملل که به محل حادثه رفتند به نتایج دیگری رسیدند. الحسین گفت:

«کارمندان ما تنوانستند در محل حادثه هیچ واحد های نظامی را پیدا کنند و فقط یک پاسگاهی در 250 متری بازار را پیدا کردند».

شش سازمان نوعدوستانه که همراه با سازمان ملل کار می‌کنند به حوادث اخیر در یمن واکنش کردند. در اعلامیه مشترک آن‌ها گفته شده که این اختلاف برای اهالی بی‌دفاع یمن پیامد های فلاکتباری ببارر آورده است. رئیس دفتر سازمان نوعدوستانه Acted در یمن می‌گوید:

«در حال حاضر یمن با جدی ترین بحران خوراکی در جهان روبرو شده است. هشتاد درصد یمنی ها از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند. 2/5 میلیون نفر به ناچار خانه و کاشانه خود را ترک کردند».

به گزارش سازمان ملل 82 درصد اهالی یمن به کمک‌های فوری جهانیان محتاج اند و نصف اهالی — 14/4 میلیون نفر می‌توانند در وقت نزدیک با خطر قحطی روبرو شوند.

با این حال با وجود فراخوان های سازمان ملل عملیات نظامی در یمن با شدت سابق ادامه دارد. بعلاوه عامل های عمده اختلاف — حوثی هایی که شمال کشور را کنترل می‌کنند و نیروهای ائتلاف همراه با طرفداران پرزیدنت عبد ربه منصور هادی، این اواخر دیگر طرف‌ها هم با شدت بیشتر وارد عمل شده که مواضع خود را تحکیم کرده و برای گروه‌های اسلامگرا از جمله برای آن‌هایی ارتباط با القاعده دارند تکیه گاه ها ایجاد می کنند.

کارشناسان می‌گویند که عملیات جنگی عربستان سعودی و متحدانش به درجه بالا به بنبست رسیده است. هدف‌های نزدیک تأمین شده و حوثی ها از جنوب کشور بیرون رانده شدند، راستش آن‌ها شانس نداشتند در آنجا باقی بمانند زیرا از حمایت اهالی بومی برخوردار نبودند. ولی وضع نواحی شمالی یمن که صنعا پایتخت آن کشور در آنجا قرار دارد کاملاً دیگر است. قبایل محلی طرفدار قیام کنندگان هستند و اگر نیرو های ائتلاف سعی کنند این نواحی را تصرف کنند با مسایل بی شماری روبرو خواهند شد.

«آلکساندر ایگناتنکو» رئیس انستیتو ی مطالعه مذهب و سیاست روسیه می‌گوید:

«عربستان سعودی ضمن راه اندازی عملیات جنگی امیدوار بود که جنگ برق آسایی پیش رو خواهد داشت. در ریاض در فکر تکرار شدن حوادث لیبی سال 2011 و سرنگونی سریع معمر قذافی بودند ولی این سناریو ناکام ماند و در نتیجه یک سال پس از آغاز عملیات جنگی موقعیت با بمبست رو برو شد».

این کارشناس ادامه داد:

عربستان پی برد که نمی‌تواند موقعیت را بهبود بخشد و سعی کرد کاری کند تا پای دیگر کشور های سنی هم به عملیات زمینی در یمن کشانده شود. منظور عربستان، مصر، مراکش و سودان بود. ولی کسی نمی‌خواست بخاطر ریاض بجنگد و موقعیت عربستان سعودی بدتر شد.

کارشناس روس در پایان گفت: در نتیجه شاهد بحران نظامی- سیاسی طولانی در یمن هستیم و راه حل‌های سریع آن هنوز دیده نمی شود.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала