گزارش و تحلیل

عملیات نظامی روسیه گشاینده راه صلح در سوریه

© Sputnik / Vladimir Astapkovichولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پوتین: مبارزه با تروریسم بین المللی یک مبارزه عادلانه و صحیح است.

روز پنج شنبه 17 مارس ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و فرمانده عالی نیروهای هوایی کشور به سربازان و متخصصین صنایع نظامی روسیه که در انجام برنامه های سوریه مشارکت داشتند مدال افتخار اعطا کرد.

ولادیمیر پوتین در سخنان خود تاکید کرد که تصمیم گیری برای شروع عملات نظامی در سوریه به درخواست دولت قانونی و رییس جمهور این کشور اتخاذ شد. وی در ادامه خاطر نشان ساخت: «هدف اصلی از انجام این عملیات ضربه وارد کردن بر تروریسم بود. مبارزه با تروریسم بین المللی یک مبارزه عادلانه و صحیح است. مبارزه با دشمنان تمدن بشریت و کسانی که با توحش و خشونت سعی در نابود ساختن تفکر و ارزش های دنیا دارند، مبارزه ای درست است. من تکرار می کنم، هدف اصلی عملیات ما در سوریه، متوقف ساختن شری بود که در دامن دنیا را می گرفت، هدف ما این بود که مانع از ورود تروریسم به خاک روسیه بشویم.

عملیات نظامیان روس همه چیز را از بنیان تغییر داد. ما اجازه ندادیم که دمل چرکین تروریست بزرگ بشود. انبارهای راهزنان و مهمات و سلاح هایشان را نابود کردیم و مسیرهای قاچاق نفت را بستیم، راه کسب درآمد تروریست ها از این مسیرها بود. ما کارهای زیادی برای تقویت حکومت قانونی و حاکمیت در سوریه انجام دادیم، ما نیروهای مسلح آنها را تقویت کردیم. امروز کشور سوریه برنامه های استراتژیک دارد و می تواند خاک خود را از وجود تروریست های دزد و راهزن پاک کند.

ما شرایط را برای آغاز پروسه صلح آماده کردیم. توانستیم تعاملی مثبت و سازنده با ایالات متحده امریکا و دیگر کشورها برقرار کنیم. ما با آن دسته از گروه های اپوزیسیون که در داخل سوریه متعهد و مسئولانه رفتار می کردند و خواستار توقف جنگ و پیدا کردن راه حل سیاسی برای این درگیری ها بودند، ارتباط برقرار کردیم. سربازان روس این مسیر را برای صلح باز کردند».

ولادیمیر پوتین با ارزیابی کار گروه های نظامی روس در سوریه تاکید کرد که این عملیات یک بار دیگر امکانات در حال رشد و با کیفیت نیروهای مسلح روسیه را به نمایش گذاشت. به اعتقاد رییس جمهور، سلاح های جدید روسیه سخت ترین امتحانات خود را در شرایط جنگ پشت سر گذاشتند. تصمیم برای خروج نظامیان و تجهیزات نظامی روسیه با موافقت رییس جمهور بشار اسد صورت گرفته که از پیش در جریان برنامه های ما بوده و از آن حمایت کرده است. با این حال، علیرغم پایان عملیات نظامی، مسکو برای برقراری توازن در سوریه هرآنچه در توان داشته باشد انجام خواهد داد. ولادیمیر پوتین در این رابطه می گوید: «البته ما همچنان از حکومت قانونی سوریه حمایت خواهیم کرد: کمک های مالی، ارسال تجهیزات و سلاح، آموزش نیروهای مسلح سوریه و غیره. حمایت های اطلاعاتی و امنیتی در عملیات و حمایت مستقیم اما با واسطه برای استفاده از ناوگان هوایی و جنگنده ها نیز در برنامه های ما قرار دارد. آن دسته از نیروهای روس که در سوریه باقی خواهند ماند برای حل و فصل مسایل کفایت می کنند. ما به همکاری با ارتش سوریه و مقامات این کشور در مبارزه با «دولت شبه اسلامی»، «جبهه النصره» و دیگر گروهک های تروریستی که در فهرست شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته اند، ادامه خواهیم داد. نگاه قهرآمیز ما به تروریست تغییر نکرده است».

ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد که سامانه های ضدهوایی «پانتسیر» روسیه و سامانه اس 400 به پاسبانی در سوریه ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: «ما بر اساس قوانین و ضوابط بین الملل عمل می کنیم و هیچ کس حق ندارد حریم هوایی سوریه را نقض کند. مکانیزم پیشگیری از وقوع خطرات در حریم هوایی سوریه را با امریکا فعال کرده ایم، همه شرکا هم در جریان آن هستند: سیستم پدافند هوایی ما در صورت تشخیص خطر برای نظامیان روس، بلافاصله واکنش نشان می دهد. می خواهم روی این موضوع تاکید کنم، ما هر هدفی را که تهدید به حساب بیاید، نابود می کنیم». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала