سالگرد دشت دائوریا

© Photo / Igor ShpilenokГосударственный природный биосферный заповедник «Даурский»
Государственный природный биосферный заповедник «Даурский» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارک طبیعی فراملیتی « دائوریا» بزرگترین پارک واقع در آسیا 20-مین سالگرد خود را برگزار کرد. در سال 2000 میلادی بنیاد جهانی طبیعت وحش، دشت «دائوریا» را در فهرست مناطق اکولوژیکی شامل کرد که از اهمیت مهمی برای حفظ حیات روی زمین مطابق با برنامه « گلوبال 200» برخوردار است.

پارک طبیعی اراضی مرزی روسیه، مغولستان و چین را در بر می گیرد. این پارک طبیعی به سه کشور تعلق دارد و « دائوریا» نام دارد. 20 سال پیش این پارک طبیعی تحت حفاظت تأسیس شد. مراسم سالگرد در «داشبالبار» آیماک شرقی مغولستان برگزار شد. این محل برای برگزاری جشن مشترک به این دلیل انتخاب شده است که همانا در پارک طبیعی مغولستان «مغول داگور» که در ترکیب « دائوریا» واقع است مأموریت های مشترک زیادی در رابطه با مطالعه وضعیت سیستم اکولوژیکی طبیعی انجام می شود.
اینبار تمام کارمندان هر سه اراضی تحت حفاظت در سواحل دریاچه خوش منظره « چوخ-نور» و همچنین مهمانان: نمایندگان سازمان های اجتماعی و دولتی در آنجا گردهم آمدند که سالهای زیادی است به کارهای « دائوریا» رسیدگی می کنند. شعبه آموری بنیاد طبیعت وحش یکی از آنهاست که یوری دارمان ریاست آن را عهده دار است.
وی گفت: کارهای مشترک اهمیت زیادی برای هر سه کشور از لحاظ حفظ این پارک طبیعی بی نظیر دارد. فقط با تلاش های مشترک می توان از این سیستم زیست محیطی بی نظیر حفاظت کرد، یعنی هر کشوری باید از آن بخش این سیستم در خاک خود محافظت کند. همانا به این دلیل بنیاد طبیعت وحش روسیه از همکاری بین المللی روسیه — مغولستان — چین در پارک طبیعی « دائوریا» حمایت می کند. ما امیدواریم که سال آینده پارک طبیعی بین المللی « دائوریا» در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل شود. این پارک در فهرست مقدماتی وارد شده است و امیدوارم که در کنفرانس بعدی از این مقام برخوردار شود.
به گفته کارشناس اکولوژی ، دشت « دائوریا» فوق العاده زیبا و دست نخورده است. زیرا طی 20 سال از زمان تشکیل آن، گله احشام به تعداد گذشته در آنجا چرا نکرده است. از اینرو اکو سیستم آنجا بطور کامل احیا شده است. چمنزارهای آبی — باتلاقی خاص و بی نظیر آنجا احیا شده است که لک لک های نادر دائوریا در میان آنها آشیانه های خود را درست می کنند و لک لک های سیبری در زمان پرواز در آنجا توقف می کنند. بعلاوه این دشت محل اصلی زندگی غزال مغولی است.
یوری دارمان در اینباره گفت: در روسیه این نوع غزال عملا ناپدید و نام آن وارد کتاب سرخ روسیه شده بود، اما در سال های اخیر به تلاش پارک طبیعی فرا ملیتی ، این جانور به روسیه برگشت. 10 سال پیش اولین دسته بزرگ آنها از مرز عبور کرد. در آن زمان مرزبانان کمک کردند و موانع مرزی را برداشتند تا جانوران بتوانند رفت و آمد راحتی به خاک روسیه داشته باشند. اکنون در بخش روسی پارک طبیعی، دسته دائمی رو به افزایش از 3500 رأس غزال زندگی می کند. ما از بازگشت دوباره غزال ها به روسیه خوشحالیم. این جانور در هیچ جای دیگر به غیر از ماورای بایکال وجود ندارد.
خوشبختانه مهمانان جشن سالگرد « دائوریا» توانستند از جشن سنتی مغولی — « نادام» نیز لذت ببرند. صدها نفر از ساکنان محل که در نقاط مسکونی نزدیک به پارک طبیعی زندگی می کنند در این جشن حضور داشتند. سوار کاری و کشتی ملی و تیراندازی از کمان برای همه جالب بود. گردش در پارک طبیعی و افتتاح مرکز « ویزیت» در مرز روسیه — مغولستان جزو برنامه این سالگرد بود. در ماه های ژوئیه — اوت برنامه زیست محیطی مشترک نوبتی کارشناسان اکولوژیکی روسیه و مغولستان و چین اجرا خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала