بین رنسانس و منریسم

© Sputnik / Valeriy Melnikovنمایشگاه « کراناخ ها. بین رنسانس و منریسم» در مسکو
نمایشگاه  « کراناخ ها. بین رنسانس و منریسم» در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار پدر و پسر پس از جدایی طولانی در مسکو برگزار شد.

بیش از 12 هزار نفر  طی 4 روز از نمایشگاه  « کراناخ ها. بین رنسانس و منریسم» دیدن کردند.  این نمایشگاه در  موزه هنرهای تجسمی پوشکین در  مسکو گشایش یافت و تا 15 ماه مه ادامه خواهد یافت.  به احتمال زیاد رکورد جدید  بازدیدکنندگان به ثبت خواهد رسید.

برای نخستین بار آثار نقاشان دوره رنسانس — لوکاس کراناخ پدر و  لوکاس کراناخ پسر — در مسکو به نمایش در آمده است. این رویداد بدین دلیل  مهم است که تابلوهایی به معرض نمایش گذاشته شده اند  که زمانی در قلعه فریدنشتین در « گوته»  نگهداری می شدند. این نوع دیدار پدر و پسر پس از جدایی طولانی —  یک شانس کمیاب برای  هنرشناسان است. برای بازدیدکنندگان معمولی امکان خوبی برای  مشاهده  تمام  مراحل گذار از  « گوتیک»  به رنسانس  و تکامل آتی آن به  هنر تجسمی می باشد.

 حدود 100  تابلوی منظره و گرافیک  در کلکسیون عرضه شده وجود دارند که از آلمان  و اسپانیا و چک و  مجارستان به روسیه آورده شده اند.  تابلوهای کراناخ پدر از چند موزه روسی  از جمله از ارمیتاژ روسیه  و موزه هنرهای تجسمی پوشکین مسکو  به جمع این آثار زیبا پیوستند. این نمایشگاه را می توان در نوع خود بی نظیر دانست:  برای نخستین بار است که آثار کراناخ به چنین شکل  کاملی عرضه شده اند- و نه فقط در  روسیه، بلکه در جهان.

مارینا لوشاک مدیر  موزه پوشکین در این خصوص گفت:ما توانستیم دست به یک کار باورنکردنی بزنیم. تمام میراث کراناخ را از  جاهایی گردآوردیم که خانه زادو بومی آنها به حساب می آیند. هدف اصلی ما این است که تعداد هر چه بیشتری  از علاقمندان، این کلکسیون بی نظیر را ببینند.  بدون شک نمایشگاه کراناخ را می توان  یکی از بزرگترین  پروژه های جهانی در  رشته هنرهای تجسمی  دانست.

مارتین اِبِرلِه  همکار وی — مدیر بنیاد  قلعه « فریدنشتین»  متذکر شد که تابلوهایی زیادی که به مسکو آمدند برای اولین بار آلمان را ترک کردند. همه آنها شاهکار های مطلق  هستند. از جمله می توان از کپی  تابلوی  کراناخ  پدر « جودیت با سر اولوفِرن»  نام برد که بر اساس سوژه انجیل کشیده شده است.  متخصصان پیشنهاد می کنند  حتما دو تابلوی دیگر  با دقت نگاه شود- ازدواج سحرآمیز یکاترینا اسکندریه مقدس » (سال 1510) و « ونوس و کوپید» که هر دو  کپی هستند.

آثاری که از « گوته» به مسکو آورده شده اند  یک وجه تمایز دیگر نیز دارند و آن اینکه کراناخ ها  آنها را بر تخته ونه بوم حک کرده اند.  سالها در پی یکدیگر سپری شدند و موریانه به جان تخته ها افتادند. متخصصان برای نجات این تابلوها تصمیم گرفتند آنها را به روی بوم  منتقل کنند.  هم اکنون پدر و پسر کراناخ اگر زنده بودند از نتیجه این کار بسیار ظریف شگفت زده و متعجب می شدند. کنه کار بدین شکل  جریان داشت: ابتدا  چند لایه  ورق کاغذ و یا پارچه را روی  تابلو گذاشتند، تصویر  بدین ترتیب  بین تخته و لایه ورق قرار می گرفت.  سپس از زیر آن لایه لایه  تخته را برداشتند تا  رسیدند به رنگ و آن را به روی بوم  منتقل  و ورق کاغذ را جدا کردند.  اگر تابلو 500 ساله است و ارزش هنری خود را از دست نداده است، به گفته متخصصان این روش  نجات اثر هنری را می توان معجزه نامید.  در نمایشگاه  مسکو می توان به حقانیت گفته آنها  پی برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала