گزارش و تحلیل

روسیه و تاجیکستان تعلیمات نظامی مشترکی انجام می‌دهند

© Photo / Press service of the Central Military District of Russian FederationУчения мотострелков 201 военной российской базы на Гиссарском хребте в Таджикистане
Учения мотострелков 201 военной российской базы на Гиссарском хребте в Таджикистане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک از دوشنبه در جنوب این شهر تدارک تعلیمات نظامی روسیه – تاجیکستان آغاز شد و کارشناسان می‌گویند که این رزمایش، گسترده ترین اقدام این نوع در تاریخ همکاری دو کشور در رشته نظامی خواهد بود. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار ما نوشت.

هواپیما های ترابری عظیم جثه «روسلان» روسیه هم اینک ایستگاه های سیار اداری و سیستم اتوماتیک ارتباطات را به دوشنبه منتقل کردند. این سامانه ها امکان خواهند داد که به یگان ها سیگنال ها و فرمان‌ها مخابره شود و بدین سان فرماندهی رزمایش هماهنگی اعمال نظامیان دو کشور را تأمین خواهد کرد. در این مانور یگان های پیاده نظام موتوریزه، تانک و توپخانه دو کشور شرکت خواهند کرد. قرار است که از هواپیما ها و گروه‌های ویژه و نیروی هوابرد استفاده شود. مهندسان نظامی دو کشور دوش به دوش آن‌ها کار خواهند کرد. کارشناسان امور مبارزه رادیو الکترونیک روس نیز به جنوب تاجیکستان منتقل خواهند شد. جمشید ممدجانوف کارشناس مسایل امنیت گروه تحلیلی آسیای مرکزی به نام «پیشرفت اوراسیایی» می گوید:

نظامیان تاجیکی با این عنصر آشنایی کمتری دارند و حالا کار آنرا در عمل خواهند دید.

وی در ادامه گفت:

«روسیه در حال حاضر از لحاظ مبارزه رادیو الکترونیک و سیستم‌های اتوماتیک ارتباطات، کشوری پیشرفته است. کارشناسان روسی فعالیت این سامانه ها را به خوبی فرا گرفتند و ارتش تاجیکستان باید در جریان همین تعلیمات این کار را انجام دهد.

گزارش شده که مانور ها در پنج میدان در یک زمان بر گزار خواهد شد. تاجیکستان کاربرد نظامیان کل رسته ها و افراد ذخیره را برنامه‌ریزی کرد. روسیه عمدتا از پرسنل نظامی پایگاه 201 مستقر در دوشنبه و غرقان تپه استفاده خواهد کرد. موضوع مانور ها هنوز معلوم نیست ولی تحلیلگران می‌گویند که به احتمال قوی در جریان آن همکوششی در انهدام و نابودی دشمن فرضی در شرایط کوهستانی تمرین خواهد شد. جمشید ممدجانوف تحلیل گر نظامی مستقل در این رابطه چنین گفت:

مرز تاجیکستان عمدتا از کوه‌ها می گذرد و بنا بر این تعلیمات در موقعیت واقعی برگزار خواهد شد. اگر گروه تروریستی از افغانستان رخنه کند اعمال مسدود سازی و محو دشمن تمرین خواهد شد. مطابق این سناریو تمرین پیاده شدن چتربازان و کاربرد پهپاد ها و مطالعه چشم انداز تمرین خواهد شد. من گمان می‌کنم که رویهم رفته این تعلیمات از نظر آماده سازی نظامی فایده زیادی هم برای روسیه و هم برای تاجیکستان خواهد داشت.

همانطوریکه در دوشنبه می‌گویند در حال حاضر روسیه متحد نظامی اصلی تاجیکستان است. مسکو افسران ارتش این کشور را آموزش می‌دهد و دو سال است که کارشناسان رتبه پایین تاجیکستان در پایگاه روسیه در تاجیکستان تحصیل می کنند. برخی از فارق التحصیلان فرصت دارند استعداد های خود را در تعلیمات عنقریب نشان دهند. انتظار می‌رود که این مانور ها در میدان نظامی مومیرک در نزدیکی مرز افغانستان 20 مارس پایان یابد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала