گزارش و تحلیل

یوری گاگارین سمبل صلح در شوروی و روسیه

© Sputnik / Alexey Kudenkoیوری گاگارین
یوری گاگارین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از سفر یوری گاگارین به ژاپن در ماه مه 1962، حجم تجارت دو کشور 15 برابر بیشتر شد.

این واقعیت روز 9 مارس در برنامه کانال تلویزیونی «کولتوار» به مناسبت تولید اولین فضانورد دنیا به نمایش درآمد. یکی از خوانندگان ژاپنی بعد از نمایش این فیلم طی یادداشتی برای ما نوشته است که دنیا دیوانه شده و برای جنگ هسته ای اماده می شود. آندره ایوانوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در پاسخ به این خواننده ژاپنی صفحه اینترنتی اسپوتنیک می نویسد:

نمی توان گفت که آماده شدن امریکا و ناتو برای جنگ هسته ای با روسیه سبب شده که روسیه همچون اتحاد جماهیر شوروی در گذشته در مقابل همه بایستد. قطعا این بیانیه چندان درست نیست. درسال های جنگ جهانی دوم اتحاد جماهیر شوروی در مقابل همه دنیا نایستاده بود، بلکه با آلمان و ژاپن مقابله میکرد. امریکا، بریتانیا و فرنسه و چین هم در حال مقابله بودند. اما بعد از جنگ و زمانی که دنیا به دو اردوگاه رو در روی هم تبدیل شد و دو اردوگاه کمونیستی و کاپیتالیستی شکل گرفت، شوروی سعی کرد با غرب همکاری های صلح آمیز برقرار کند. ژاپن به عنوان متحد قابل اعتماد نظامی و سیاسی که مورد هجوم دو بمب اتمی امریکا قرارگرفته بود، به دنبال راهی برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی با شوروی بود. سفر یوری گاگارین به ژاپن در ماه مه 1962 پس از یک دور چرخیدن با سفینه به دور زمین، با پیام صلح و دوستی برای تمام دنیا بود.

گاگارین در یک پرواز تمرینی در سال 1968 جان خود را از دست داد. شوروی در سال 1991 فروپاشید و روسیه امروز یاد اولین فضانورد حامل پیام همزیستی مسالمت آمیز را گرامی می دارد و قصد ندارد در مقابل دنیا بایستد.

متاسفانه در سیاست جهانی تصویر دشمن همیشه وجود دارد. دوست دارند از امریکایی ها به عنوان پسر بد یاد کنند. مدت زیادی شوروی نقش پسر بد را بازی می کرد و رهبرانش آرزوی انقلاب کمونیستی در تمام دنیا را داشتند، و با بورژوآ به هیچ وجه شوخی نداشتند. در واقع تهدید فاشیسم بورژوآ را وادار ساخت تا با کمونیست ها متحد شوند.

امروز هم شرایط شبیه همان دوره است. روسیه آرزوی انقلاب جهانی ندارد. انقلاب در تمام دنیا به دست امریکایی ها یا دست کم با حمایت آنها انجام می گیرد. روسیه سعی دارد جلوی بروز این انقلاب را در داخل خاک خود بگیرد. همین مساله امریکا و متحدین اروپایی او را بیشتر خشمگین می کند. عدم تمایل روسیه به زندگی بر مبنای توصیه ها و دستورات غرب نیز آنها را عصبانی می کند. زیرا روسیه براساس تجربه خود به این باور رسیده است که پیروی از دستورات غرب در سال های 1990 منجر به سقوط اقتصاد، افت علم و فرهنگ و کاهش توانایی های روسیه شد. ببینید که انقلاب، اوکراین را به کجا رساند. با چشمهای خودتان ببنید، نه با چشمهای روزنامه نگاران غربی که متوجه ناسیونالیسم، فساد و ازبین رفتن آزادی کلام و کشتار مردم غیرنظامی نیستند. روسیه نمی خواهد به این سرنوشت دچار شود. یوگوسلاوی، عراق و حال اوکراین نمونه های روشن هستند. باراک اوباما روسیه را همچون داعش تهدیدی برای تمام دنیا اعلام می کند. فقط یک انسان بیمار می تواند روسیه و داعش را شبیه ببیند. کشاندن سیاست جهانی به این سمت و سو خطرناک است.

خدا را شکر، تهدید واقعی تروریسم مقامات امریکا را وادار ساخت به شرایط نگاه دیگری داشته باشند و با روسیه و سوریه همکاری کنند. مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت و قطعا سخت تر از مبارزه با فاشیسم نیست. فقط مهم این است که بعد از پیروزی بر آن، امریکا مجددا روسیه را دشمن اصلی نخواند. این اتفاق قبلا در سال 1945 رخ داده است. در سال 2015 هم شاهد همین اتفاق بودیم. روسیه هیچ ادعایی برای پیروزی ندارد و آماده همکاری با امریکا می باشد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала