گزارش و تحلیل

دو میستورا: انعطاف پذیری شعار فعالیت‌های ما است

© AFP 2023 / Louai Besharaستيفان دي ميستورا
ستيفان دي ميستورا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکرات تمام‌عیار سوریه 14 مارس در ژنو از سر گرفته می شود و 10 روز طول خواهد کشید.


استفان دو میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در آستانه دیدار های ژنو در مصاحبه با خبرگزاری «ریا نووستی» تعریف کرد که سازمان ملل این دفعه می‌خواهد به چه نتیجه برسد و رژیم آتشبس تا چه اندازه در سوریه رعایت می شود. او گفت

«الان ما سعی می‌کنیم برخورد جدید انجام مذارکرات را ایجاد کنیم که بر پایه بحث‌های غیر مستقیم استوار باشد. این به معنای آن است که من می‌توانم با مذاکره کنندگان در کاخ ملل ملاقات کنم که انتخاب اولویت دار من است ولی می‌توانم همانطوریکه قبلاً این کار را می کردم راهی هتل ها و دیگر محل ها شوم برای دیدار با برخی گروه ها. مهمترین کار- دیدار من با آن‌ها است. هر چند که دیدار در سالن کاخ ملل جنبه رسمی بیشتری دارد. همه چیز وابسته به موقعیت خواهد بود و انعطاف پذیری شعار فعالیت‌های ما است. مهمترین چیز اولاً — رسیدن به نتیجه و دوم — پر محتوا بودن گفت و گو ها است».

به گفته استفان دو میستورا در دستور روز مذاکرات ژنو سه مساله قرار دارند که قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل آن‌ها را تعیین کرده و روسیه آنرا پذیرفت. مساله اول — دولت ماهیتاً جدید. دوم — قانون اساسی جدید و سوم- برگزاری انتخابات جدید که باید 18 ماه پس از آغاز مذاکرات در تاریخ 14 ماه جاری بر پا شود. هم مذاکرات ریاست جمهوری و هم پارلمانی زیر نظر سازمان ملل متحد.

این دیپلمات عالی‌مقام ادامه داد: «هر پیشرفت حاصل شده هم مانند دشواری هایی که بروز کنند و آن‌ها بروز خواهند کرد زیرا مواضع طرف‌ها هنوز دور از همدیگر هستند باید به گروه بین‌المللی مونیخ حمایت از سوریه ارایه شوند. اگر کار این گروه کافی نباشد مرحله بعدی — بررسی در شورای امنیت است».

از فرستاده ویژه سؤال شد که روسیه پیشتر اعلام کرده بود که دفتر فرستاده ویژه در دعوت از کرد ها به این مذاکرات عجله نشان نمی دهد. حالا تعداد هرچه بیشتر گروه‌هایی ظاهر می‌شود که مایل اند در مذاکرات سهم بگیرند. آیا شما برای دور آتی، توسعه فهرست مخالفان شرکت کننده در مذاکرات صلح و دعوت کردن از اشخاص جدید را برنامه‌ریزی می کنید؟

استفان دو میستورا گفت:

«برخورد مان این است که دیدار اخیر قطع و موکول به بعد شد ولی لغو نشد و طوری به زمان دیگری منتقل شد که انگار شرکت کنند گان آن برای شام یا روز های تعطیل رفتند هر چند که علتش این نبود. از آن دوره تا کنون چیزی تغییر نکرده و از این رو ما دعوتنامه های جدید را نمی فرستیم و فقط می‌گوییم که کسانی که پیشتر شرکت کردند باز گردند زیرا معطلی تمام شد».

استفان دو میستورا همچنین کار روسیه و آمریکا در گروه هدفمند آتشیس در سوریه را عالی ارزیابی کرده اظهار داشت:

«من معتقد هستم که توافق مونیخ حاصله به ابتکار فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا بسیار مهم بود. آن‌ها کاری کردند تا در رشته انسانی پیشرفت حاصل شود — ما توانستیم به 235 هزار نفر کمک کنیم و قرار است به تعداد بیشتر مردم هم کمک برسانیم هر چند که هنوز هم مشکلات زیادی وجود دارد. مثل سابق داریا و دیر الزور وجود دارند. ولی پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. سال گذشته این رقم معادل صفر بود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала