گزارش و تحلیل

آزمایشات موشکی استحکام معاهده هسته ای

© REUTERS / sepahnews.comآزمایشات موشکی استحکام معاهده هسته ای
آزمایشات موشکی استحکام معاهده هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران در چهارچوب مانورهای نظامی " اقتدار ولایت -1" آزمایشات گسترده ای از فن آوری موشکی نظامی خود ترتیب داد.

این مسئله باعث نگرانی واشنگتن شد. آمریکا یک بار دیگر قصد دارد تحریم هایی علیه ایران وضع کند. عواقب این اقدامات ایران و ایالات متحده چیست؟ ولادیمیر ساژین تحلیل گر سیاسی و خاور شناس در این زمینه می گوید:
همانطور که مشخص شد هشتم و نهم ماه مارس فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند سری پرتاب موشک های بالستیک با بردهای 300، 500 و 800 و 2000 کیلومتری را انجام داد. موشک های عملیاتی — تاکتیکی تا 1000 کیلومتر توجه خاص منتقدین جمهوری اسلامی ایران را که نگران توسعه ی شدید برنامه ی موشکی ایران هستند ، برنمی انگیزد. در خصوص موشک هایی با برد متوسط بالاتر از 1000 کیلومتر برخورد به شکل دیگری است ، این در واقع حامل بالقوه سلاح کشتار جمعی است.
ساژین ادامه می دهد: متخصصین نظامی شک و تردید ندارند که ساخت چنین موشک هایی تنها با یک هدف است یعنی استفاده آنها به عنوان حامل سلاح کشتار جمعی. در صورت گزینه های دیگر (با مواد منفجره معمولی ، غیر هسته ای) از نقطه نظر نظامی استفاده از این موشک های بسیار گران قیمت کاملا غیر موثر و در کل بیهوده است.

Тестовый запуск баллистической ракеты в Иране - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دلیل اصرار بر آزمایش موشک دور برد چیست؟
در عین حال ایران کار فعالی را در این جهات انجام می دهد. نهم ماه مارس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو موشک بالستیک قدر — اچ و قدر — اف از منطقه ی کوهستانی البرز به سمت هدفی که در منطقه ی جنوب شرقی ایران و ساحل مکران در فاصله ی 1400 کیلومتری قرار داشت فرستاد.
وزارت امورخارجه با عجله بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه اجرای پرتاب های آزمایشی موشک های بالستیک نقض توافق مربوط برنامه ی هسته ای ایران که در برجام آمده است، نیست. و این درواقع همینطور است. در سند ممنوعیتی برای توسعه ی فن آوری های موشکی توسط ایران نیست. اما در قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به شماره 2231 که برجام را معتبر می سازد ، از ایران خواسته شده که طی 8 سال از هر گونه فعالیتی مرتبط با طراحی و ساخت موشک های بالستیک امتناع نماید.
ساژین می گوید: آزمایشات عکس العمل شدیدی را از جانب آمریکا و متحدینش به همراه داشت. کنگره ی آمریکا قصد دارد در ارتباط با آزمایشات موشکی ، تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران وضع کند. هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز معتقد است که باید تحریم های تکمیلی علیه ایران به خاطر آزمایشات موشک های بالستیک وضع شود. " ایران باید با تحریم هایی به خاطر این فعالیت هایش مواجه شود و جامعه بین الملل باید نشان دهد که تهدیدات ایران به سمت اسرائیل را تحمل نخواهد کرد." و این قابل درک است. امروز موشک های ایرانی به تهران این امکان را می دهد که منطقه خاور میانه و نزدیک و همینطور اسرائیل را تحت کنترل درآورد. فرمانده نیروهای هوافضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امیرعلی حاجی زاده نهم ماه مارس آشکارا اعلام کرد که موشک ها با برد متوسط برای شکست اهداف در اسرائیل ساخته شده اند: " ما موشک هایمان را با برد 2000 کیلومتر ساخته ایم تا بتوانیم به رژیم متخاصم صهیونیست از فاصله ی امن حمله کنیم." ضمنا براساس اطلاعات رسانه ها در هر موشک به زبان یهودی این شعار نوشته شده بود: " اسرائیل باید از چهره ی زمین محو شود". همه این مسائل البته به خاتمه ی جنگ سرد بین اسرائیل و ایران کمک نکرده و امنیت را در منطقه ی آشوب تضمین نخواهد کرد.
این مسئله بروز می کرد که چرا این اقدامات برای ایران لازم است ، کشوری که تازه آزادی از فشار تحریم های اقتصادی — مالی را شروع کرده است؟
شلیک آزمایشی موشک های بالستیکی در  ایران - اسپوتنیک ایران
شلیک آزمایشی موشک های بالستیکی ایران
ناظرین و تحلیل گران به این نقطه نظر مشترک می رسند که این هزینه ی مبارزات سیاست داخلی است. معاهده ی هسته ای و مطابقا لغو تحریم ها خدمت بدون شک و تردید رئیس جمهور اصلاح طلب روحانی است. به دنبال آن پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ، زمینه ای برای ارتباط بهتر ایران با غرب و از جمله با آمریکاست. ائتلاف اصول گرایان و افراطیون جایی که سپاه پاسداران نقش عمده ای ایفا می کند با توجه به اهداف ایدئولوژیکی ، سیاسی و همینطور کاملا اقتصادی خود نمی خواهند اجازه دهند که این مسائل محقق گردد.
آنها احساس خطر می کنند که با توجه به درخواست های مطرح شده آژانس بین المللی انرژی اتمی ، برنامه ی هسته ای ایران نمی تواند نقش ایده توسعه ی ملی را ایفا کند. و بنابراین در عوض آن باید برنامه ی موشکی قرار گیرد ، شعار آن به شعار آزمایشات قبلی تبدیل می شود یعنی، " نمایش قدرت، امنیت قوی در سایه وحدت ، اتفاق نظر، اجماع و یک زبان مشترک "
فعلا زود است که در خصوص عواقب فعالیت های تبلیغاتی گسترده تحت عنوان آزمایشات موشک های بالستیک صحبت کنیم. ساژین خاتمه میدهد: در عین حال روشن است که این مسئله به تقویت تصویر جدید و پس از تحریم های جمهوری اسلامی ایران کمکی نخواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала