گزارش و تحلیل

سنگ مانع در روند پرداخت اس -300

© Sputnik / Ramil Sitdikovسنگ مانع در روند پرداخت اس -300
سنگ مانع در روند پرداخت اس -300 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مسکو اطلاعات رسانه های کویتی در خصوص توقف قرارداد مربوط به ارسال سامانه موشکی اس-300 ام پی او -2 از روسیه به ایران را رد کردند.

در عین حال مشکلات اجرای آن بر اساس اطلاعات روزنامه ی روسی " کامرسانت" به هر حال وجود دارد. این مشکلات به مکانیزم پیشنهادی توسط مذاکره کنندگان ایرانی برای پرداخت معاهده ای که بهای آن بالای 1 میلیارد دلار است مرتبطند.
در خصوص توقف قرارداد روسیه و ایران برای ارسال سامانه موشکی اس —300 پی ام او-2 ، روزنامه ی کویتی الجریده در تاریخ ششم ماه مارس نوشت. با استناد به منابع خود، این روزنامه اطلاع داد: رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین از اسرائیل اسناد و مدارکی را مبنی بر ارسال مجموعه های دفاع ضد هوایی " پانتسیر —اس 1" و موشک های ضد کشتی نوع " یاخونت" به حزب الله لبنان دریافت کرده است که پس از آن اجرای معاهده را متوقف نمود.
نماینده ی رسمی صادرکننده ویژه ی تسلیحات روسی " روس برونو اکسپورت" دیروز از ابراز نظر راجع به این موضوع خودداری نمود ، دیمیتری پسکوف ، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه نیز عکس العمل مشابهی داشت. در عین حال به گفته برخی از منابع " اسپوتنیک" در زمینه ی همکاری فن آوری — نظامی ، اطلاعات منتشر شده در مسکو " تعجب و شگفتی قابل توجهی " را برانگیخت، از آنجا که قرارداد اجرایی شده و سخنی در خصوص لغو آن در میان نیست. شایعات در خصوص اینکه ایران صاحب ده ها سامانه دفاع ضد هوایی " پانتسیر-اس 1" شده است که به نظر می آید آنها را از سوریه دریافت کرده در سال 2012 آشکار شد، اما در سطح رسمی چندین بار آنرا رد کردند.
ضمنا تحلیل گران " کامرسانت" از وجود دشواری های مالی معاهده های آخر ایران که در نوامبر سال 2015 منعقد شده است خبر می دهند. بر اساس شرایط قرارداد ، پرداخت دو مجموعه نظامی (چهار بخش اس —300 پی ام او-2) باید به طور مرحله ای انجام شود یعنی برنامه ریزی شده است که تقریبا 1 میلیارد دلار در چهار یا پنج پرداخت ارسال شود. با این سناریو ، بر اساس اطلاعات تاس ، نظامیان ایرانی می توانند اولین دو بخش را تا پایان ماه فوریه و دو قسمت دیگر را تا پایان سپتامبر دریافت کنند. اما به گفته گزارش گران بخش تحلیلی کامرسانت وزارت دفاع ایران می خواست " درصد ایمنی " آنرا بیشتر کند و مراحل پرداخت را بخش بخش کرد و بدیهی است که مدت زمان اتمام آنرا به تاخیر انداخت. منبع خبرگزاری مذکور می گوید: " پس از داستان لغو قرارداد اول در سال 2007 آنها می خواهند میزان پیش پرداخت را کم کنند تا در صورت تکرار داستان پولهایشان نزد مجریان نماند. موضع بسیار عجیبی است ضمن آنکه اینبار تمامی پیش پرداخت ها به سفارش دهنده بلافاصله برگردانده شد. اکنون مقاصد ما برای اجرای معاهده تا پایان نباید دچار شک و تردید شود ، این تصمیم سیاسی سطح بالاست. وی تاکید می کند که مسائل مالی در زمان دیدار اخیر وزیر دفاع ایران حسین دهقان حل و فصل شد اما مذاکره کنندگان روسی اصراردارند که پرداخت باید مطابق با پارامترهایی که در قرارداد آمده است انجام شود. "
به گفته ی کارشناس مرکز آنالیز استراتژی و تکنولوژی کنستانتین ماکینکو ، ایران در مسئله همکاری فن آوری — نظامی کشوری است که ممکن است با اعمالش معامله را پس از رسیدن به توافق با شکست مواجه کند: آنها ساختار بروکراسی پیچیده ای دارند و وزارت دفاع ایران برای رسیدن به توافق در تصمیمات مسیر دشواری را طی می کند. علاوه بر این در مسکو همکاری با تهران اهمیت فوق العاده ای دارد: اکنون طرفین مذاکراتی در خصوص بسته ی قراردادهای تسلیحاتی به مبلغ 8 میلیارد دلار انجام میدهد اما مشکل اصلی درخواست نظامیان ایرانی برای دریافت وام برای خرید آنهاست. در زمینه های غیر نظامی پیشرفت بدیهی تر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала