گزارش و تحلیل

سالانه 15 هزار دانشجوی خارجی می توانند به صورت رایگان در روسیه مشغول تحصیل شوند

© Sputnik / Ruslan Krivobokلوبوف گلبوا، رئیس آژانس همکاری های انسانی بین المللی روسیه (روس ساترودنیچستوو)
لوبوف گلبوا، رئیس آژانس همکاری های انسانی بین المللی روسیه (روس ساترودنیچستوو) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان آموزشی همکاری های روسیه "روس ساترودنیچستوا" اعلام کرد که روسیه آماده پذیرش دانشجویان خارجی برای تحصیل رایگان در دانشگاه های روسیه است. خانم "لوبف گلیبوا" مدیر این سازمان در مصاحبه ای با خبرگزاری "ریانووستی" به سوالاتی نظیر چه کسانی، به چه هدفی و چرا برای تحصیل و دریافت مدرک دانشگاهی به روسیه فرستاده می شوند، پاسخ داده است.

مدیر این مجموعه خانم گلیبوا در مصاحبه با "یولیا اوسیپوا" خبرنگار "ریانووستی" از اقدام روسیه برای افزایش شمار دانشجویان خارجی در روسیه می گوید.


- خانم گلیبوا لطفا برای ما بگوئید که سالانه چه تعدادی از دانشجویان خارجی برای تحصیل رایگان و اخذ مدرک عالیه وارد مسکو می شوند؟

بر اساس آمار، از 3 سا پیش تا کنون حدودا 15 هزار دانشجوی خارجی موفق شدند به صورت کاملا رایگان در بیش از 400 دانشگاه روسیه مشغول تحصیل شوند.
ما برای اولین بار در سال 2016 پروسه ی ثبت نام را کاملا آزاد اعلام کردیم. بدین ترتیب با تحلیل سازمان دهی سیستم های مشابه در کالج های دیگر کشورهای جهان، ما نیز پروسه ارسال درخواست داوطلب را در حالت دسترسی آزاد اینترنتی قرار دادیم. پروسه ی پذیرش داوطلب نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده و حتی ساده تر و شفاف تر شده است بطوریکه با وارد کردن اطلاعات در فرم مخصوص، اطلاعات شما به ثبت رسیده و به سرعت پردازش می شود. راه اندازی این پرتال اینترنتی باعث می شود تا دست دلالانی که حول محور این موضوع تجارت راه انداخته بودند، کوتاه شود.

شهروندان 198 کشور جهان می توانند درخواست خود برای تحصیل در انواع رشته ها از پزشکی و مهندسی گرفته تا حتی فیزیک هسته ای را به دانشگاه های روسیه ارسال کنند. بخش ویژه ای نیز برای داوطلبان تحصیل در رشته روسیه شناسی، زبان شناسی و گرایش های آن درنظر گرفته شده است. اکنون از رشته های مرتبط با زبان روسی در کشورهای مختلف به شدت استقبال می شود.


یک داوطلب خارجی برای برخورداری از سهمیه تحصیل دولتی رایگان در روسیه چه کار باید کند؟

قدم نخست ثبت نام در پرتال اینترنتی www.russia.study است. این پروسه حدود 20 دقیقه طول می کشد و 2 مرحله دارد: داوطلب خارجی ابتدا ثبت نام کرده و یک پست الکترونیکی ایجاد می کند. پس از تائید پست الکترونیکی، مرکز آموزش روسیه خواهد توانست سریع و بدون دردسر با داوطلب در ارتباط باشد. از این لحظه به بعد داوطلب به میزان علاقه ی خود با مرکز مکاتبه کرده و در صورت تمایل با ادامه ی همکاری، پروسه ثبت نام برای تحصیل را ادامه می دهد.
پس از تائید نام کاربری ، داوطلب می تواند به صفحه شخصی خود راه یافته و بسته به داده هایی که درباره ی اطلاعات شخصی، تخصص و علایق خود وارد نموده است، اقدام به انتخاب رشته نماید. همچنین لازم است که او نامه ای درباره ی انگیزه ی خود برای این کار ضمیمه کند. در انتها، فرم تکمیل شده به لیست فرم های ارسالی اضافه می شود. سپس اپراتور و متصدی های هر کشور (هر کشور اپراتورهای پاسخگوی مجزا دارد) پروسه انتخاب کاندیدها و داوطلبان تحصیل رایگان در روسیه را بر عهده خواهند گرفت.


- آیا ممکن است چنین شود که اتباع خارجی نه چندان درس خوان، سهم و جای برخی از دانشجویان پرتلاش روسی را بگیرند؟ آیا گزینشی برای انتخاب دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است؟

در اغلب کشورهای جهان، مرکز همکاری های روسیه، مراکز علمی و همچنین فرهنگی روسیه وجود دارد و نمایندگان این مراکز بر اساس برخی داده ها نظیر ریزنمرات، دفعات حضور در المپیادها و دیگر افتخارات، به فرم درخواست داوطلبان نمره می دهند. در این میان به موفق ترین و با استعدادترین داوطلبان پیشنهاد تحصیل به صورت روزانه و یا از راه دور داده می شود. در مورد کشور سوریه باید بگویم که برای داوطلبان این کشور فعلا فقط سیستم آموزشی از راه دور امکان پذیر است. ولی در هر صورت ما از حضور دانشجویان سوری در دانشگاه های روسیه خوشحال خواهیم شد.

انتخاب نهایی توسط کمسیونی متشکل از نمایندگانی از مراکز علمی،فرهنکی، سفارتخانه ها، وزارتخانه های علوم و سازمان های مردم نهاد کشورها صورت می پذیرد. در حال حاضر پروسه ی مذاکره با دانشگاه ها درحال انجام است تا اساتید این مراکز نیز بتوانند در این کمسیون حضور فعال داشته باشند.
امسال پروسه انتخاب داوطلبان به صورت آزمایشی یعنی تنها با برگزاری مصاحبه و آزمون تستی انجام می شود. ولی از سال بعد، گزینش داوطلبان به صورت کامل و از طریق نتایج المپیادها و آزمون های تستی انجام خواهد شد که این آزمون ها رتبه ی کشورها را در این آزمون ها مشخص خواهند نمود. یکی دیگر از المان های گزینش، نتایج المپیادهای علمی خواهد بود که توسط دانشگاه های روسیه در کشورهای مختلف برگزار می شود. اکنون سازمان همکاری های روسیه در تلاش خواهد بود تا برگزاری این المپادها به نحوی اجرا شود تا در نهایت بتوان آنها با یکدیگر مقایسه و رتبه بندی نمود.


- برای داوطلبانی که نتوانسته اند آزمون ها را با موفقیت سپری کنند، چه پیشنهادی دارید؟

بدین ترتیب اگر حتی داوطلب خارجی موفق به دریافت سهمیه دولتی (15000 سهمیه) برای تحصیل در روسیه نشود، می تواند به صورت قراردادی و آزاد در دانشگاه های روسیه مشغول تحصیل شود. با توجه به این که هزیه تحصیل در بسیاری از دانشگاه های روسیه نسبتا پایین است و حدودا رقمی معادل 1000 تا 1500 یورو در سال می باشد، بدون شک برای بسیاری از داوطلبان رقمی قابل قبول خواهد بود.


- نقش دانشگاه ها در کجای این پروسه نمایان می شود و چگونه داوطلب منتخب خواهد توانست در دانشگاه مورد نظر مشغول تحصیل شود؟

داوطلب واجد شرایط پس از با موقیت سپری کردن آزمون های گزینشی، در چارچوب سهمیه دولتی روسیه خواهد توانست 6 دانشگاه مورد نظر خود را به ترتیب اولویت انتخاب نماید. سپس پروسه ی انتخاب داوطلبان از سوی دانشگاه ها آغاز می شود. هر دانشگاهی پس از بررسی لیست مجازی متقاضیان، اقدام به انتخاب داوطلب واجدالشرایط می نماید. درصورتی که داوطلب، مورد پذیرش دانشگاه اول قرار نگیرد، اطلاعات او به دانشگاه بعدی انتخابی او ارسال می شود و بدین ترتیب این روند می تواند تا دانشگاه ششم انتخابی او ادامه پیدا کند. اگر به هر دلیلی متقاضی، مورد پذیرش هیچیک از دانشگاه های انتخابی قرار نگیرد، وزارت آموزش و علوم روسیه، به او پیشنهاد تحصیل در دانشگاه دیگری را خواهد داد. به طور یقین هیچ داوطلبی در این چرخه فراموش نخواهد شد.


- به نظر شما آیا روسیه به عنوان کشوری با سطح آموزش عالیه بالا در جهان همچنان این عنوان را حفظ خواهد کرد؟ متقاضیان تحصیل در روسیه چه انگیزه هایی برای تحصیل می توانند داشته باشند؟

نخست اینکه سطح کیفی آموزشی رشته های مهندسی، علوم طبیعی، ریاضیات، زبان شناسی و روسیه شناسی در دانشگاه های روسیه بالا می باشد. از دیگر نکات حائز اهمیت آموزش در روسیه، تحصیل در رشته های پزشکی می باشد که در بسیاری از کشورهای جهان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. رشته های فرهنگی همچون موسیقی روسی، تئاتر و سینما نیز شرایط مشابهی داشته و از جذابیت خاصی برخوردار هستند. با این که آموزش عالیه روسیه دوران سختی را پشت سر گذاشته است ولی تحصیلات دانشگاهی روسیه همچنان در جهان به عنوان تحصیلات پایه و تکمیلی از اعتبار بالایی برخوردار است.

دوما، هزینه ی تحصیل و زندگی در روسیه در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر است. سوما روسیه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان کشور پیشرو در تربیت دانشجویان، موفق است، بطوریکه بسیاری از مقامات عالی رتبه این کشورها از فارق التحصیالان دانشگاه های روسیه می باشند. اکنون بسیاری از فرزندان این افراد وارد سنی شده اند که آماده ورود به دانشگاه هستند وآنها به روسیه به عنوان یکی از گزینه های ادامه تحصیل فرزندانشان نگاه می کنند. چراکه به این نکته واقف هستند که تحصیلات در روسیه باعت تشکیل دیدگاهی وسیع و متفاوت، استحکام روابط و همچنین ایجاد نقطه ی عطفی در زندگی آنها می شود. در این میان می توان به غیر از کشورهای شوری سابق به کشورهای در حال توسعه آسیایی، آفریقایی، برخی از کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین اشاره نمود.


- از دیدگاه شما، راه اندازی این پروژه چگونه می تواند برای روسیه منفعت داشته باشد؟

در وهله ی اول می توان گفت که این پروژه امکان سرمایه گزاری صحیح و تضمین آینده ی دانشگاه های روسیه را به دنبال خواهد داشت. فارق التحصیلان خارجی دانشگاه های روسیه پس از بازگشت به کشورهایشان نسبت به روسیه دیدگاه مثبت داشته و اگر فعالیت آنها در زمینه ی علمی ادامه یابد، همکاری های تنگاتنگی را با سازمان ها و نهاد های علمی روسی خواهند داشت. آن دسته از دانشجویانی که بیشترین انگیزه برای تحصیل را داشته و از لحاظ علمی مورد تقاضای روسیه باشند می توانند برای ادامه ی تحصیل و کار در کشور باقی بمانند. بدین ترتیب می توان گفت که ما با این کار، کادر مورد نیاز برای بهبود اقتصاد و سیستم آموزشی کشور را جذب می کنیم.
گذشته از این، سهم تحصیلات دولتی رایگان در دانشگاه های روسیه به درجه کارشناسی محدود نشده و شامل ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز می شود. این موضوع کمک شایانی به بحث تبادل دانشجویان و پویایی تحصیلات آکاد
میک خواهد نمود. بدین ترتیب دانشگاه ها می توانند در عرصه ی بین الملل ظاهر شده و همچنین اگر داوطلبان به صورت آزاد و قراردادی مشغول تحصیل شوند، منبع مالی خوبی نیز نصیب دانشگاه ها خواهد شد.


- برای تحصیل در روسیه به یادگیری زبان روسی نیاز است. زبان روسی زبان دشواری برای یادگیری در جهان به شمار می آید. آیا برای یادگیری دانشجویان به این زبان اقداماتی صورت گرفته خواهد شد؟

در بسیاری از دانشگاه ها روسیه دانشکده های پیش دانشگاهی "پاد فک" به منظور آماده سازی داوطلبان برای ورود به دانشگاه وجود دارد. آن دسته از دانشجویان خارجی که به هیچ عنوان زبان روسی بلد نیستند (بر اساس آمار، سالانه حدود 4000 داوطلب) حدودا یک سال مشغول فراگیری زبان روسی خواهند بود. برگزاری این دوره ها در حالت غیر دولتی و آزاد برای هر دانشجو حدودا 100 هزار روبل تمام می شود. دولت هزینه،و داوطلب زمان خود را برای تحصیل صرف می کند.

در ارتباط با همین موضوع، سازمان همکاری های روسیه در نظر دارد تا در آینده از طریق همکاری مشترک با دانشگاه های روسیه، دوره های آماده سازی داوطلبان دانشگاه در مراکز ویژه ی زبان روسی و گزینش زبانی در کشورهای مختلف را راه اندازی نماید.


- آیا داوطلبان زیادی برای تحصیل رایگان در دانشگاه های روسیه ابراز علاقه کرده اند؟

اکنون ما شاهد استقبال شدید متقاضیان تحصیل در روسیه هستیم. آنها از طریق تماس تلفنی و در شبکه های اجتماعی با ما ارتباط برقرار کرده وسوال می پرسند. در حال حاضر اکثر داوطلبانی که نام کاربری خود را در پرتال ثبت می کنند را شهروندان کشورهای شوری سابق تشکیل می دهند که این موضوع کاملا منطقی است. این گونه خبرها در کشورها و سایت های خبری روسی زبان با سرعت بیشتری منتشر می شوند.

پذیرش دانشجویان خارجی برای تحصیل رایگان در روسیه، پروژه ای بلند مدت است که هرساله برگزار خواهد شد. یادآور می شوم که این اقدام به ابزاری برای بهبود سیاست خارجی کشور تبدیل شده و ما تلاش خود را برای افزایش تعداد سهمیه ی پذیرش رایگان دانشجویان خارجی خواهیم کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала