اسلواکی غرق در شیر

© Fotolia / Olga Kochinaشیر
شیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اسلواکی بحران بزرگ مقیاس « شیری» بروز کرده است.

تولید کنندگان  شیر در اسلواکی  از فاجعه ای  صحبت کردند که رشته فراورده های لبنی را  تهدید می کند: آنها خواهان  لغو تحریم های جوابیه  روسیه بر صادرات محصولات لبنی  از اتحادیه اروپا هستند.

استانیسلاو  وسکار  رئیس اتحادیه  شیر و لبنیات اسلواکی در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت: «  پس از آنکه از  اول آوریل سال 2015  اتحادیه اروپا از سهمیه این رشته  خودداری کرد  و پس از کاهش  تقاضا در کشورهای آسیا و چین  و  تحریم  روسی بر  واردات این محصولات،  اسلواکی به معنای واقعی کلمه  کشورهای همسایه را در « شیر» غرق کرده اند. کشورهای  اصلی تولیدی کننده شیر — هلند، فرانسه، آلمان، بلژیک ، لهستان ودانمارک  تا 70 درصد محصولات خود را به روسیه صادر می کردند.  هم اکنون با این محصولات چه باید کرد؟  بازار اروپا از  فراورده های لبنی اشباع شده است که ضربه ای جدی به  قیمت شیر است. تولید کنندگان اسلواکی  طاقت مبارزه در این رقابت  را ندارند.  کارخانه های فراوری  ما از تمدید  قراردادها با آنها  در خرید مواد خام خودداری می ورزند. 500 مزرعه دامپروری  در مرز ورشکستگی قرار دارند. بدین ترتیب آنها مجبور می شوند یا مزرعه خود  را بفروشند و یا بخشی از گاوهای شیرده را  ذبح کنند. اوضاع واقعا  بد است و می توان گفت در اسلواکی  بحران بزرگ مقیاس « شیری» بروز کرده است.  به نظر می رسد  کارخانه های اتحادیه اروپا  که بازار روسیه را از دست دادند  به نزد ما آمده اند.  صادرات این محصولات به  کشور ثالت  خارج از اتحادیه اروپا  ممکن نشد. فقط  نصف  860 هزار  تن  شیر تولیدی سالانه از اسلواکی است. بس فراوری و تولید بیش از حد  محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا  از جمله فراورده های لبنی  قیمت ها را پایین می آورد.  کار به جایی رسیده است که یک لیتر شیر در فروشگاه ها از 40 تا 70 سنت است و اگر حراجی اعلام شود قیمت آن پایین تر است که آن را می توان با یک لیتر  آب معدنی مقایسه کرد!

دامپروران اسلواکی شیر را  27 سنت  در ازای یک لیتر  می فروشند که 15 سنت کمتر از هزینه های تولید آن است.

پرسش: چه کاری برای نجات  تولیدکنندگان شیر و  کارخانه های  فراورده های لبنی انجام می شود؟

پاسخ: دست به یک کمپین بازاری زدیم و ساکنان را به خرید محصولات داخلی قانع کردیم.  با شبکه فروشگاه ها  مذاکراتی انجام می دهیم تا بهترین جا در قفسه ها را به  محصولات  داخلی  اختصاص بدهند. سعی می کنیم  مواضع صادراتی  برای  فراورده های لبنی اسلواکی را در کشورهای سوم  مثلا در ایران کسب کنیم.  پیشنهاد می کنیم دولت  مواد شیری را برای  اهداف  بشردوستانه  بین المللی و افزایش ذخیره  مواد غذایی  کشور خریداری کند. بر دولت فشار می آوریم تا  در اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها  فعالتر عمل کند.  لغو تحریم ها  بلافاصله تمام  مسائل ما را  رفع خواهد کرد!  در اینصورت  می توانیم تماس های  خود با شرکای روسی را  احیا کنیم  و پروژه های قبلی سرمایه گذاری را  پیاده کنیم  —  تحویل دام، تجهیزات  برای تولید شیر خشک  به روسیه. ما  می توانستیم در  نمایشگاه بین المللی  « پرودِک اکسپو»   مسکو شرکت کنیم که همیشه می  توان سفارش دهندگان جدید  را در آنجا پیدا کرد — در  سال جاری در این نمایشگاه شرکت نداشتیم.  باید هر چه زودتر تحریم های ضد روسی لغو شوند ، زیرا کاملا روشن است که این تحریم ها  به هدف خود نرسیدند و  هیچ چیز خوبی برای روسیه و یا غرب ببار نیاورده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала