گزارش و تحلیل

ناتوی کوچک امریکایی ها برای مقابله با چین

© Photo / NATOناتو
ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند، استرالیا، ژاپن، امریکا و سایر کشورها می توانند همه مناطق دریایی را تحت کنترل بگیرند.

هری هریس ژنرال امریکایی و فرمانده نیروهای دریایی امریکا در اقیانوس آرام پیشنهاد تشکیل اتئلاف امریکا، ژاپن، استرالیا و هند را مطرح کرد. هدف از تشکیل این ائتلاف، آماده کردن گروه هوایی برای دفاع از منافع کشورهای عضو ائتلاف است. به اعتقاد کارشناسان، دهلی سعی دارد با امریکا در دریا تعامل داشته باشد اما حاضر به اتحاد نظامی با واشنگتن نیست.

هریس به عنوان کارمند وزارت خارجه امریکا به حقوق بین المللی برای قانونی بودن این پیشنهاد تکیه می کند. وی ضمن سخنرانی در کنفرانس امنیت در دهلی گفت که هند، استرالیا، ژاپن، امریکا و سایر کشورها می توانند همه مناطق دریایی  را تحت کنترل بگیرند.

به گفته این ژنرال، هرجا نیاز به پاسبانی باشند، آنها حاضر خواهند بود. اقیانوس هند و دریای چین جنوبی نیز شامل آن می شود.

سال گذشته هند، ژاپن و استرالیا برای اولین بار مذاکرات سه جانبه در حوزه امنیت دریا برگزار کردند. هریس درخواست کرد که امریکا نیز به این مذاکرات ملحق شود. به گفته نیویورک تایمز، تلاش های مستمر امریکا برای جلب هند به شبکه قدرتهای نظامی دریایی برای مقابله با قدرت گرفتن چین است.

ریچارد وارما سفیر امریکا در هند در همان کنفرانس ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور بتوانند در اقیانوس آرام و هند شاهد پاسبانی مشترک هند و امریکا باشند. به گفته وی، طرفین به امضای موافقتنامه ارایه سوخت و تعمیرات نزدیک می شوند.

از زمانی که نارندرا مودی نخست وزیر هند به قدرت رسیده است، همکاری های خود را با امریکا در دریا افزایش داده است. هند از کناره گیری زیردریایی چینی در بندر کلومبو واقع در سریلانکا در سال 2014 دلخور شده بود. زنگ هشدار بعدی برای هند تلاش پکن برای اجرای طرح «راه ابریشم دریایی» بود. در این طرح بنادر اصلی گوادر پاکستان و چیتاگونگ بنگلادش هستند.

هند بعد از اعلام استقلال، سیاست عدم الحاق را پیش گرفته است. آیا هند می تواند خود را از سیاست های امروز جدا نگه داشته و به نحوی از پیوستن به ائتلاف مورد نظر با امریکا خودداری کند؟ سرگی لونوف استاد دانشگاه ام گی مو در گفتگو با نیزاویسیمایا گازتا می گوید که در قرن بیست و یک هند و امریکا چندین مرتبه مانورهای مشترک نظامی دریایی با اسم «مالابار» برگزار کرده اند. یک مرتبه در این مانورها ژاپن و استرالیا هم شرکت کردند. هندی ها با امریکایی ها مانورهای زمینی نیز در مرز هند با چین داشته اند. مناسبات هند و امریکا در این مسیر به خوبی توسعه پیدا می کند».

با این حال هند موضع سختی دارد و حاضر نیست با امریکا در یک ائتلاف وارد شود. در طول 15 سال گذشته امریکایی ها سعی داشته اند هند را برای مقابله با چین به سمت خود بکشند. با این حال هند قصد مشارکت در بلوک نظامی را ندارد.

پکن چند مرتبه از کانالهای دیپلماتیک به واشنگتن، دهلی، توکیو و کانبرا اعتراض کرده است. تحلیل گران چینی این گروه را «مینی ناتو» و گروه دشمنی می نامند.

چینی ها به ژست های دیپلماتیک بسنده نکرده اند. چین نیروهای هوایی و دریایی خود را تقویت می کند. انتظار می رود که بودجه چین در بخش دفاعی برای سال 2016 بازهم بیشتر شود. این چژو کارشناس مسایل نظامی چین می گوید که چین در حال تشکیل گروه حمله هوایی است و وظیفه آن حفاظت از منافع کشور در دریای چین شرقی و چین جنوبی و همچنین تامین امنیت چینی های ساکن در خارج از کشور است.

بیش از 50 میلیون نفر از اقوام چین و مهاجران چینی در خارج از مرزهای این کشور زندگی می کنند. به گزارش شین هوا، پکن وظیفه خود می داند که از این افراد محافظت نماید. امروز در بندر دالیان دومین ناوهواپیمابر چین ساخته می شود. در آینده این کشتی ها باید قویترین ابزار سیاست خارجی چین بشوند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала