گزارش و تحلیل

تشکل های نظامی مسلح در حمص برای تحویل سلاح خود آماده می شوند

© Sputnik / Iliya Pitalevتشکل های نظامی مسلح در حمص برای تحویل سلاح خود آماده می شوند
تشکل های نظامی مسلح در حمص برای تحویل سلاح خود آماده می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از بیست و هفتم فوریه در سوریه رژیم آتش بس برقرار شده است.

در استان حمص ، صلح و آشتی در کل محدوده به استثنای مناطقی که ارتش با شبه نظامیان " داعش" و " جبهه النصره" می جنگد وجود دارد.
بسیاری گمان می کنند که اکنون دمشق و نیروهای اپوزیسیون راحت تر می توانند گفتگو کنند. محمد خضور، رئیس کمیته مربوط به ارتباطات اجتماعی شهر حمص در این رابطه اطلاع داد.
وی معتقد است: " در شمال استان با میانجی گری شهروندان محترم ما گفتگو را آغاز می کنیم ، گفتگویی که باعث می شود به روش های بهتری توافق حاصل گردد. این مسئله به واسطه ی اجرای آتش بس ممکن شده است. افرادی که خدمات دولتی را ترک کرده اند باید در خصوص بازگشت به کارشان فکر کنند. "
ساکنین شهر به استقبال آشتی و صلح رفته و برای حل بحران امیدوارند.
یکی از آنها می گوید: " اکنون ما امیدوار شده ایم. پنج سال است که در کشورمان جنگ است. قبلا سوریه مرفه و شکوفا، صلح دوست و آزاد بود. تمامی هم میهنان در صلح و تفاهم زندگی می کردند. و ما نمی خواهیم که کسی از خارج زندگی آرام ما را از بین ببرد. امیدوارم که صلح و آشتی ، تغییرات را به سمت بهتری ایجاد کند. قدرتهای بزرگ مانند روسیه و آمریکا و سایرین به برقراری رژیم آتش بس کمک کردند. زمان آن فرا رسیده که نقطه ی پایانی بر رنج و عذاب ملت سوریه گذاشته شود."
در یکی از مناطق شهر حمص ، مرحله ی دوم توافق اجرا می شود که توسط مقامات سوریه و تشکل های اپوزیسیون در ماه دسامبر سال گذشته منعقد شد. اکنون ساکنین منطقه می توانند با آرامش به شهر بیایند. ضمنا در روزهای آینده ، نیروهای مبارز مخالفین اسلحه هایشان را تحویل می دهند. مجید خضور در این خصوص اطلاع داد.
وی خاطر نشان کرد: " ساکنین منطقه بائر ، غیر از آن کسانی که تحت تعقیب هستند می توانند آزادانه به شهر بازگردند. اگر نامشان در لیست ایست بازرسی باشد ، اجازه می دهند، بدون توجه به اینکه آنها از حل و فصل صلح آمیز پشیبانی می کنند یا خیر وارد شوند.
خود ساکنین منطقه به استقبال توسعه ی چنین حوادثی می روند.
مهندس عبدالرحمان باقر شرح می دهد: " ارتباط نظامیان با ما خوب است. جاده باز موجب صرفه جویی در زمان می شود. پیشتر ما مجبور بودیم فرودگاه را دور بزنیم و این مسیر 20 کیلومتری بود. اکنون ما مستقیم می رویم و خیلی راحت است."
سوریه ای ها با امید زندگی می کنند ، اینکه با اتمام مدت زمان صلح و آشتی موقت ، صلح در کشور برای همیشه برقرار خواهد شد. رژیم آتش بس در سوریه چند روز پیش آغاز شد و اکنون در شهرک های شمالی حمص سرانجام سکوت و آرامش برقرار شده است. ساکنین محلی امیدوارند که این گام اولی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала