برای امریکا مهندسی ژنتیک به معنای تولید سلاح کشتار جمعی است

© AFP 2023 / ADALBERTO ROQUE A lab technician works at the Center for Genetic Engineering and Biotechnology in Camaguey, Cuba on June 19, 2015
A lab technician works at the Center for Genetic Engineering and Biotechnology in Camaguey, Cuba on June 19, 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جیمس کلپر رییس اداره اطلاعات ملی امریکا در سخنرانی سالانه خود گفت: «فناوری ژنتیکی اصلاح CRISPR جایگزین روش های پیاده سازی ژنوم می شود که با کمک آن می توان  جانداران دستکاری شده ژنتیکی را تولید کرد و در صورتی که استفاده نادرستی از آنها بشود، همچون سلاح کشتار جمعی خواهند بود».

مجله علمی ناتور می نویسد: «بر خلاف فناوری استفاده از ژنوم خارجی در ارگانیزم یک موجود از فناوری CRISPR و Cas-9 استفاده می شود که پروتئین های خاصی دارند و قادر به انجام تغییراتی در سطح دی ان کا در سلول های ارگانیزم هستند. آنها می توانند زنجیره دی ان کا را در ارگانیزم انسان پیدا کرده ، همه را حذف کرده و آن را با زنجیره جدید جایگزین کنند.»

دانشمندان معتقد هستند که به کمک CRISPR می توانند از انتقالات بعدی و گسترش بیماری های ژنتیکی در سطح ژنوم جلوگیری کنند.

با این حال اداره اطلاعات ملی امریکا معقتد است که این فناوری ممکن است با اهداف غیر پزشکی نیز استفاده شود.

کلپر در گزارش خود می گوید: «با توجه به استفاده گسترده از این روش و قیمت نه چندان بالای آن، ممکن است که فناوری موجود با اهداف نادرست مورد استفاده قرار بگیرد که پیامدهای جدی برای امنیت اقصتادی و ملی امریکا به دنبال خواهد داشت».

طبق گزارش کلپر، می توان نتیجه گرفت که تحقیقات و پیش بینی های سازمان سیا و اداره امنیت ملی امریکا و سایر ادارات اطلاعات ملی امریکا نشان می دهند که راه های استفاده از ابزار CRISPR به قیمت 60 دلار در فضای اینترنت موجود است. کلپر با این گزارش نتیجه گیری می کند که سطح نه چندان بالای استانداردهای زیبایی و تخصص نه چندان بالای ارگان های ناظر در کشورهای غیرغربی می تواند خطر وقوع ارگانیزم های باکتریولوژی خطرناک یا داروهای خطرناک را افزایش دهد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала