خانه های روشن تاجیکستان

© Fotolia / Aleksandr Volkovلامپ
لامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان با کمبود 3 میلیارد کیلووات برق در ساعت مواجه است.

 مقامات تاجیکستان محدودیت استفاده از  برق  را لغو کردند.  این محدودیت  5 ماه پیش به دلیل کاهش حجم آب در  نیروگاه آبی  برقرار شده بود.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش می دهد.

 آخرین بار  اوایل ماه اکتبر، ساکنان تاجیکستان  بدون قطع برق زندگی کردند. اما طی 5 ماه گذشته به استثنای پایتخت و  سه مرکز منطقه ای، باقی ساکنان  اکثر اوقات با قطع برق مواجه بودند.  اداره برق فقط 8-7 ساعت در شبانه روز برق خانه ها را وصل می کرد.  از اواسط ماه فوریه  مقامات این محدودیت را  کمتر کردند.  و حالا بطور کلی آن را لغو کردند.  در توضیح گفته شد که زمستان  گرم تر بود  و به این دلیل در ماه فوریه  تولید برق در نیروگاه آبی  افزایش یافت.

 محبوبه  کریمووا  کارشناس  در رشته انرژتیک در این خصوص گفت: وضعیت کنونی آب و هوا  اجازه لغو محدودیت استفاده از برق را ممکن ساخت. در سالهای گذشته  قطع برق مدت طولانی تری ادامه داشت.  فقط شهر دوشنبه و  خودمختاری بدخشان کوهستانی  همیشه  برق دارند  و  باقی مناطق فقط طی 6-5 ساعت  می توانند از برق استفاده کنند.  از اینرو تصور کنید که لغو این محدودیت برای ساکنان چه اهمیتی دارد.  این نکته نه فقط از نظر اقتصادی بلکه اجتماعی  نکته مثبتی است. محصلان می توانند هر وقت دلشان بخواهد تکالیف مدرسه را انجام بدهند ونه فقط زمانی که برق هست.  مردم می توانند شب ها تلویزیون تماشا کنند، روزنامه بخوانند  و  وقت بیشتری را پشت کامپیوتر بگذرانند.»

 وضعیت انرژتیک در  تاجیکستان  در  فضای مابعد شوروی خودویژه است.  این جمهوری عملا در انزوای انرژتیک قرار دارد.  در آسیای مرکزی 7 سال پیش حلقه  متحده انرژتیک فرو پاشید.  در نتیجه هر یک از کشورها بطور مستقل  به تولید برق پرداخت. تاجیکستان برای گذراندن فصل زمستان که  رودخانه ها یخ می زند و حجم آبی که به  سد نیروگاه سرازیر می شود کاهش می یابد، با کمبود 3 میلیارد  کیلووات برق در ساعت  مواجه می شود که از هیچ جایی نمی توان آن را دریافت کرد. در تاجیکستان از برق برای تأمین روشنایی و گرما به خانه  ها استفاده می شود و گزینه دیگری ندارد.  تقریبا 10 سال است که  گاز به خانه های تاجیک ها نمی رسد.زیرا ذخیره گاز در تاجیکستان وجود ندارد.  لغو محدودیت در استفاده از برق تقریبا با فصل بهار  مصادف شد. چندی پیش هوای  دوشنبه به 25 درجه بالای صفر رسید.  ایجاد امکان  استفاده از وسایل برقی به تاجیک ها کمک می کند  برای شش ماه  سختی های  معیشتی را  فراموش کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала