گزارش و تحلیل

آمریکا از «پسر بدی» از پیونگ یانگ می‌ترسد

© AFP 2023 / Jung Yeon-Jeبرخورد های متفاوت به مساله هسته ای جمهوری دمکراتیک خلق کره
برخورد های متفاوت به مساله هسته ای جمهوری دمکراتیک خلق کره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمهوری دمکراتیک خلق کره با ضربه به کره جنوبی و ایالات متحده تهدید کرد. مانور نظامی آمریکا – کره جنوبی بهانه‌ای برای اعلامیه تهدید آمیز نوبتی پیونگ یانگ گردید.

این مانور ها در ماه مارس آغاز شده و هشت هفته طول خواهد کشید. مقامات کره جنوبی در اوایل فوریه اعلام کردند که آن‌ها در جواب به افزایش تهدید ها از سوی جمهوری دمکراتیک خلق کره به مذاکرات با آمریکا در باره استقرار سامانه پدافند هوایی آن کشور در شبه جزیره کره پرداختند. «آلکساندر ورونتسوف» کارشناس در امور کره از انستیتو ی شرق شناسی مسکو بر آن است که تبادل تهدید ها به شکل مرسومی معاشرت لفاظی پیونگ یانگ و سئول تبدیل شده ولی امسال شاهد چیز های تازه شدیم. وی گفت:

«متأسفانه سال جاری از لحاظ سطح بالای تشنج متمایز است. پیونگ یانگ 6 ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای انجام داد و 7 فوریه ماهواره دوم را به مدار زمین پرتاب کرد. جهانیان این اعمال را محکوم کردند زیرا قطنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد پرتاب موشک ها با کاربرد فناوری بالیستیک را برای جمهوری دمکراتیک خلق کره منع کردند. خانم پارک گون های رئیس جمهور کره جنوبی حتی اعلام کرد که مرحله جدیدی در مناسبات دو کره فرا رسیده است. ماهیت آن فشار و تشدید تحریم و انزوای کره شمالی است. لیکن سخنان تهدید آمیز پیونگ یانگ به درجه بالا ناشی از اعلامیه های فاقد مسئولیت برخی اعضای پارلمان کره جنوبی است که به قتل کیم جونگ اون رهبر کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد فرا خواندند. بعلاوه آمریکا و کره جنوبی کتمان نمی‌کنند که در رزمایش مشترک ضربه تهاجمی به پیونگ یانگ را تمرین خواهند کرد».

هر طوری شده جمهوری دمکراتیک خلق کره چطور می‌تواند خطر ضربه سبقتی را تلقی کند. آیا این یک خطر واقعی یا بلوف است؟ «آلکساندر ورونتسوف» کارشناس در امور کره در این باره چنین گفت:

«در کره شمالی گفتند که آزمایش های اخیر، گرما هسته ای بود. این اعلامیه شک کارشناسان هسته ای از جمله در روسیه را بر انگیخت. ولی هیچ‌کس از آن‌ها این را رد نمی‌کند که پیونگ یانگ واقعاً هم در برنامه موشکی — هسته ای خود به پیشرفت رسیده است. از این رو درست تر می‌بود که امکان های جمهوری دمکراتیک خلق کره بزرگ جلوه داده نشده و در یک زمان به آن ارزش کم هم داده نشود. ظاهراً در پیونگ یانگ
هم اینک حساب کردند که موشک کره شمالی می‌تواند به پایگاه استراتژیک آمریکا واقع در جزیره گوام برسد و نظامیان آمریکا نیز از این امر آگاهی دارند. آن‌ها در جواب به بحران گذشته با کره شمالی در 2013 به سرعت بدور آن پایگاه سامانه های اضافی پدافند هوایی را مستقر کردند و این امر می‌رساند که آمریکا امکان های پیونگ یانگ را بطور واقعی ارزیابی می کند».

امسال تنش‌ها به شدت بالا رفته و از این رو «آلکساندر ورونتسوف» بر آن می‌باشد که کل طرف‌ها باید خویشتن داری از خود نشان دهند. آتش بازی کردن در جزیره کره واقعاً هم خطرناک می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала