همکاری ایران و ارمنستان

© Sputnik / RusHydro branch of JSC Zeysky hydroelectric damنیروگاه آبی
نیروگاه آبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مناسبات ارمنستان و ایران در عالی ترین سطح قرار دارد.

آیا تحویل گاز ایران به ارمنستان افزایش خواهد یافت و آیا  خط راه آهن بین  دو کشور  ساخته خواهد شد و ساخت نیروگاه آبی « مگرین» در چه زمانی به پایان خواهد رسید؟ ایروان و تهران  طرح های  اجرای پروژه های  مشترک  پس از لغو  تحریم های اقتصادی و  مالی بر علیه جمهوری اسلامی ایران  را  بررسی می کنند.

 در همایش علمی ایروان  که به 25 — مین سالگرد  برقراری مناسبات  دیپلماتیک بین  ارمنستان و ایران  اختصاص داشت  در این خصوص صحبت شد. دانشگاه  دولتی ایروان  سازماندهنده این همایش بود.  مسائل گوناگون و  مناسبات دو جانبه در این همایش  به بحث  گذاشته شدند.

کارشناسان ارمنی متذکر شدند که ایران نقش کلیدی  در  تاریخ  معاصر ارمنستان  ایفا کرده و در زمان محاصره  و برخورد خصومت آمیز از سوی همسایگان   کشور در غرب و شرق دست کمک به سوی ارمنستان دراز کرد.  شایان ذکر است که از اوایل  دهه 90 قرن بیستم ، ارمنستان  از سوی  ترکیه و آذربایجان — دو از چهار همسایه کشور — تحت محاصره  قرار داشت.

به عقیده  شرکت کنندگان  همایش  ساختارهای دولتی  و  طبقات مختلف اجتماعی  نقش مهمی در رشد و توسعه مناسبات  دو جانبه  ایفا می کنند.  ایران یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال ارمنستان را برسمیت شناخت  و  مناسبات دیپلماتیک با آن کشور را برقرار کرد.  هم اکنون  کشور اسلامی ایران  شریک مهمی برای ارمنستان است.

واردان  واسکانیان  رئیس کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی ارمنستان در این خصوص گفت:  مناسبات ارمنستان — ایران در  حال صعود است و  مناسبات  سیاسی در عالی ترین سطح خود قرار دارد.  ایران و ارمنستان همسایگان خودویژه ای هستند  و  نمونه درخشان همکاری  دو کشور پیرو ادیان مختلف در منطقه هستند.

در همایش توجه کمی به  تماس های  دو جانبه اقتصادی ومالی  شد.  اما خبرنگاران  با توجه به  لغو تحریم ها در رابطه با ایران  این موضوع را در زمان مصاحبه با  سید کاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان مطرح کردند.  سفیر ایران  متذکر شد  که با توجه به  دیدارهای  نمایندگان عالیرتبه دو کشور، تعمیق مناسبات  دو کشور پیش بینی می شود.

به گفته سفیر ایران در ارمنستان، متخصصان ایرانی  در آینده نزدیک  برای  مطالعه امکانات فنی  و  اقتصادی  و شرایط ساخت خط راه آهن  ایران — ارمنستان   به آن کشور سفر خواهند کرد.

بعلاوه گردشگری نیز می تواند یکی از سودآور ترین جهات همکاری باشد.  ارمنستان برای  ایرانی ها کشور جذابی است.  مطابق با اطلاعات  وزارت اقتصاد ارمنستان  درسال 2015 میلادی  تعداد گردشگران ایرانی  که به ارمنستان سفر کردند 25 درصد افزایش یافت.  در رابطه با لغو تحریم ها،  ارمنستان قصد دارد  سفرهای  توریستی  متقابل  را  افزایش بدهد و بدین منظور  برنامه واحد  گردشگری منطقه ای را  طراحی کند. برای توسعه مسیرهای جدید گردشگری  قرار است گرجستان نیز به این برنامه  جلب شود.  تسهیل ویزای  گردشگری بین  ایران و گرجستان  نقش مهمی در این برنامه ایفا خواهد کرد (15 ماه فوریه  سال 2016 ،  لغو رژیم روادید با ایران لغو شد که  در سال 2013 از طرف گرجستان  برقرار شده بود).  از اینرو سیل گردشگرانی  که از طریق ارمنستان به سوی گرجستان جاری خواهد شد، افزایش خواهد یافت.  به عقیده متخصصان، دوستداران  گردشگری  فرهنگی — تاریخی  این مسیر را انتخاب خواهند کرد.

در وزارت بهداشت و بهداری  ارمنستان  معتقدند که  توسعه مناسبات  ارمنستان — ایران  در رشته بهداری  به ارمنستان کمک خواهد کرد از تجربیات  ایران در  رشته شیمی درمانی و  فناوری  پیوند  مغز استخوان بهره مند شود.  تجربه متخصصان ایرانی می تواند برای ارمنستان فوق  العاده  جالب و  مفید باشد.

آنچه به  کیفیت تحصیلات عالی در ارمنستان مربوط می شود که بهتر از ایران است، ایروان می تواند آموزش جوانان در  مراکز عالی ارمنستان را  به ایران پیشنهاد کند که منبع درآمد اضافی برای کشور  خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала