گزارش و تحلیل

ارمنستان از فراریان سوریه پذیرایی می‌کند

© Sputnik / Iliya PitalevУличная торговля в Дамаске в первый день перемирия
Уличная торговля в Дамаске в первый день перемирия - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای کمکرسانی به ارامنه ساکن حوزه عملیات جنگی در سوریه یک میلیون و دویست هزار دلاری روانه خواهد شد که هنگام برنامه تلویزیونی 6 ساعته جمع آوری شد.

بنیاد کمکرسانی به ارامنه سوریه «سارف» برنامه‌ای با عنوان «برای نجات دادن زندگی» ترتیب داد. شخصیت‌های اجتماعی، سازمان ها و مدرسه‌ها برای این منظور پول اهدا می کردند. گفتنی است که حدود 100 هزار ارمنی ساکن سوریه بودند و حالا این رقم به زحمت به 14 هزار نفر می رسد. تعداد هر چه بیشتر فراریان روز بروز بیشتر در ارمنستان میهن تاریخی خود پناه می یابند.

 خانم «الینا قازاریان» خبرنگار ویژه اسپوتنیک مقیم ایروان در باره اینکه این آوارگان در شرایط جدید چطور انس می‌گیرند و  چطور در ارمنستان از آن‌ها پذیرایی می‌کنند مطلبی تهیه کرده که اینک مورد توجه شما قرار می دهیم.

خانم «الینا قازاریان» می نویسد: مشکل است رقم دقیق آوارگان را اعلام کرد ولی باید گفت که سیل آوارگان از سوریه به ارمنستان هر دفعه پس از بمباران گسترده جدید افزایش می یابد. الان تعداد آن‌ها به 20 هزار نفر رسیده و 16 هزار نفر از آن‌ها در ارمنستان اِسکان گزیدند و بقیه گاه به گاه به ارمنستان آمده و دوباره به سوریه بر می گردند. آن‌ها امیدوارند که در کشورشان دوباره صلح و صفا بر قرار شده و آن‌ها بتوانند به خانه و کاشانه خود بر گردند. در ضمن در ارمنستان بر آن هستند که توافق حاصله میان آمریکا و روسیه در باره قطع تیراندازی در اراضی سوریه می‌تواند به روند تثبیت اوضاع در آن کشور انگیزه بخشد.

و در باره کسانی که تصمیم گرفتند سرنوشت خود را مربوط به ارمنستان  سازند باید گفت که مساله مسکن برایشان از مسایل بسیار مشکلی باقی می ماند. تنها 30 درصد از آوارگان توانستند مسکن خود را در ارمنستان تهیه کنند. بخشی از فراریان هنوز هم در خوابگاه ها و خانه‌های نزدیکان زندگی می کنند. خانواده های دارای کودکان کوچک و افراد معلول شامل برنامه ویژه ای شده و دولت این کشور پرداخت پول کرایه مسکن را برایشان تأمین می کند. فقط پس از آنکه نان آور خانواده کار پیدا کند آن‌ها خود شان کرایه خانه را پرداخت می کنند. آن‌ها 800 خانواده ارامنه وارد شده از سوریه هستند که برای پرداخت کرایه مسکن هر ماه 200 دلار را دریافت می کنند.

و در باره استخدام باید گفت که در این رشته مکانیسم ویژه ای طراحی شده که مطابق آن این کار انجام می شود. پایگاه داده‌ها تاسیس شده است. تخصص هر فرد فراری در آن ثبت می‌شود و همینکه امکان کار پدید آید و محل خالی کار پیدا شود کاندیداتوری یکی از آن‌ها به بررسی گذاشته می شود. خانم «هرانوش هاکوپیان» وزیر جوامع  ارمنی در خارج  در کنفرنس کاری در باره همگرایی اجتماعی آوارگان سوری در ارمنستان چنین گفت:

«با حمایت وزارت جوامع  ارمنی در خارج  و  وزارت کار و مسایل اجتماعی حدود 1500 نفر از ارامنه سوری از نظر کار تأمین شده و دولت برای حدود 150 نفر فراری اعتبار 5 ساله به منلغ کل یک و نیم میلیون دلار با بهره سالانه 4 درصد برای پیشبرد امور بازگانیشان  تخصیص داد. فراریان ارمنی در پزشکی، آموزش، علم و بخش دولتی مشغول کار می‌باشند و در همه رشته‌ها با موفقیت کار می کنند».

ارامنه سوریه در‌واقع خود را به عنوان افراد زحمتکش و شرافتمند نشان دادند. این امر هم شایان توجه است که آن‌ها سعی دارند به هممیهنانی که پس از آن‌ها به ارمنستان آمدند کمک برسانند و با حصول کوچکترین امکان آن‌ها را بکار می گیرند.

با مساعدت مقامات ارمنستان برای آوارگان سوریه جزوه ای منتشر شد که در آن وظایف و اختیارات شهروند ارمنستان و مفاد اساسی آیین مالیت بندی برای کسانی که تصمیم گرفتند در ارمنستان به بازرگانی بپردازند تشریح شده است زیرا قوانین سوریه و ارمنستان با هم فرق زیادی دارند و آوارگان وارد شده دستخوش ناراحتی معیینی می شوند. همچنین سمینار ها بر گزار می‌شوند و فراریان در آن‌ها می‌توانند طرح های بازرگانی خود را ارائه کنند و اگر کمیسیون پروژه آن‌ها را تأیید کند می‌توانند اعتباری به مبلغ 15 هزار دلار را برای راه اندازی کار خود در میهن در یافت کنند.

کلاً باید گفت که دولت ارمنستان مسایل آموزشی، اجتماعی و پزشکی ارامنه وارد شده از سوریه را حل می کند. حدود 1500 ارمنی سوری جزو برنامه‌های اجتماعی متفاوت ارمنستان شده و این کار از 2012 شروع شده وقتی که سیل آوارگان از سوریه به ارمنستان سرازیر شد. برای آموزش حرفه‌ای آوارگان به تخصص های لازم برای بازار کار ارمنستان برنامه‌های مختلفی طرحریزی شدند. همچنین برای آن‌ها دوره های زبان روسی برای یادگرفتن آن در سطح معیشتی و محاوره ای برای پیدا کردن کار تشکیل شدند. حدود 500 بازنشسته ارمنی الاصل وارد شده از سوریه شامل برنامه‌ تأمین اجتماعی ویژه بازنشستگان ارمنستان شدند. رویهم رفته در طول 3 سال 15 هزار فراری سوری شهروندی ارمنستان را دریافت کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала