گزارش و تحلیل

چالش های جدید دهلی برای پکن

© Fotolia / David Alaryنقشه کره زمین
نقشه کره زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجهز کردن بندر چابهار در واقع پاسخی به تلاش های چین در بندر گوادر پاکستان است.

در روز 24 فوریه هند رسما پروژه اعتبار پولی به مبلغ 150 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار ایران را به تصویب رساند. روز پنج شنبه روزنامه هندوستان تایمز این خبر را به نقل از دولت منتشر کرد. در این روزنامه خاطر نشان می شود که بندر چابهار واقع در دریای عمان از جایگاه مهمی در برنامه های دهلی برخوردار است و با اجرای این پروژه، هند می تواند بر رقیب خود پاکستان پیشی گرفته و تجارت خود را با افغانستان از طریق ایران دنبال کند.

با این حال، طرح مذکور فقط پاکستان را نگران نکرده است. مجهز کردن بندر چابهار در واقع پاسخی به تلاش های چین در بندر گوادر پاکستان است. این بندر در فاصله 70 کیلومتری از چابهار واقع شده است. هند در ازای پرداخت اعتبار 150 میلیون دلاری در فاز اول توسعه چابهار، دو ترمینال برای کناره گیری کشتی ها آماده می کند. هر دو ترمینال باید دست کم تا 18 ماه بعد از امضای قرارداد یعنی تا پایان سال 2017 به بهره برداری برسند. سرمایه گذاری چین در تجهیز بندر گوادر پاکستان در حدود 1،62 میلیارد دلار است. بندر گوادر کریدور اقتصادی چین و پاکستان در منتهی الیه جنوبی است که نقطه آغازین آن سین زیان می باشد. ارزش این پروژه را در حدود 46 میلیارد دلار برآورد کرده اند و بیشتر سرمایه را چین در این پروژه گذاشته است. نواز شریف نخست وزیر پاکستان در تابستان سال گذشته گفته بود که تمام نقاط تعیین شده در این کریدور اقتصادی از سین زیان تا بندر گوادر تا آخر سال 2017 به بهره برداری خواهند رسید. پاکستان در عین حال قصد دارد گروهان ویژه ای متشکل از 10 هزار سرباز نیروهای ویژه تشکیل دهد تا امنیت این کریدور را به طور کامل تامین نماید.

در ماه نوامبر سال گذشته پاکستان به شرکت China Overseas Port Holding در چین اختیارات کامل اداره بندر گوادر را اعطا کرد. این اقدام نفوذ چین را در منطقه بیشتر می کند زیرا با عبور از اقیانوس هند به خاور میانه دست پیدا می کند. همین مساله باعث نگرانی هند شده است. لغو تحریم ها از روی ایران به هند فرصت می دهد تا امکانات خود را در بندر چابهار ایران تثبیت کند.

استانیسلاو تاراسوف شرق شناس روس معتقد است که فعلا چین می تواند رقیب خود را دور بزند. تاراسوف در ادامه می گوید:«چین بدون هیچ تردیدی با جدیت  در مسیر پاکستان، افغانستان و ایران می تازد. این اواخر فعالیت های چین کاملا مشهود است. این کشور توانسته موضع مشخصی را در منطقه اتخاذ کند و بی شک در این مسیر با هند نیز رقابت می کند… در شرایط کنونی که ایران آرام آرام از انزوا بیرون می آید، چین و هند در نفوذ هر چه بیشتر به ایران با یکدیگر رقابت می کنند. هند امروز خواهان همکاری با ایران است، بویژه اینکه تهران و دهلی از گذشته های دور روابط خوبی داشته اند. با این حال، نمی توان گفت که هند در وضعیت آوانگارد قرار دارد. زیرا روسیه و چین دو بازیگر اصلی و مشخص کننده موقعیت همکاری ها با ایران هستند».

تاتیانا شااومیان دیگر کارشناس انستیتوی شرق شناسی روسیه معقتد است که اعتبار پولی هند برای تجهیز بندر چابهار زنگ هشداری است برای رقابت های پرتنش هند و چین در منطقه اسیای جنوبی و اسیای جنوب غرب. وی در ادامه توضیح می دهد:«من فکر می کنم که تمام حوادث امروز در حقیقت تاکتیک دو کشور برای تثبیت جایگاه خود در منطقه اقیانوس هند است. این منطقه از نظر ارتباطات دریایی در خاورمیانه اهمیت زیادی دارد. من امیدوار هستم که رقابت های امروز به درگیری نینجامد، اگرچه هر دو کشور سعی دارند برتری خود را در این منطقه اثبات کرده و جای پای خود را محکم تر کنند. سرمایه گذاری هر دو کشور در بنادر گوادر و چابهار را نباید ساده گرفت. من اعتقاد دارم که این برنامه تداوم دارد».

 

روز 25 فوریه در روزنامه هندی «اکانومی تایمز» اخباری منتشر شد که حاکی از پیشنهاد یک پروژه جدید در دریای چین جنوبی از سوی ویتنام به هند بود. این پیشنهاد در راستای توسعه کمپانی نفتی دولتی هند به نام ONGC Videsh Ltdها د به نامراستای توسعه کمپانی نفتی دولتی  پیشنهاد یک پروژه جدید در دریای چین جنوبی از سوی ویتنام به هند بود. گر رقابت می کنند.  به طور مشترک با ویتنام و اجرای برنامه های توسعه منابع نفت و گاز در 20 مایلی منطقه انحصاری اقتصادی دریای چین جنوبی قرار دارد. تقویت تعاملات در این فلات، موضوع بحث و اختلاف نظر بین ویتنام و چین است و تون شین تخان سفیر ویتنام این پیشنهاد را اکنون به هند داده است. این پیشنهاد در شرایطی بیان شده است که اختلافات و تنش ها در روابط ویتنام و چین شدت گرفته. روزنامه اکانومی تایمز در این رابطه می نویسد که شرکت ONGC Videsh Ltd قصد ندارد به خاطر پایگاه های نظامی چین و هواپیماهای این کشور در جزایر مورد اختلاف ویتنام، حضور خود را در دریای چین جنوبی متوقف کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала