شرکت دو محقق ایرانی در پنجمین همایش گفتگوی خاورمیانه باشگاه والدای روسیه

© Sputnik / Anton DenisovЗаседание дискуссионного клуба "Валдай" в Сочи
Заседание дискуссионного клуба Валдай в Сочи - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنجمین همایش گفتگوی خاورمیانه باشگاه مباحثه والدای با موضوع «خاورمیانه: از خشونت تا امنیت» طی روزهای 6 و 7 اسفند در شهر مسکو برگزار شد.

به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، در این همایش دکتر محمد مرندی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دکتر کیهان برزگر رییس مرکز رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در کنار محققانی از کشورهای دیگر از جمله روسیه، چین، مصر، عراق، فلسطین، سوریه، آمریکا و فرانسه به ارایه دیدگاه های خود پرداختند. در این همایش هم چنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، مشاور رییس جمهور سوریه، وزیران اسبق امور خارجه مصر و ترکیه، و معاون دبیر اجرایی کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در امور غرب آسیا سخنرانی نمودند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز پیامی برای این کنفرانس ارسال نمود که توسط آقای باگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه قرائت شد. در این پیام تداوم منازعات در سوریه، یمن و لیبی و دیگر مناطق خاورمیانه، در نتیجه مداخله در امور داخلی کشورهای عرب و اقدامات غیرمسؤولانه برای تغییر رژیم ها و تحمیل فرمول های توسعه و ارزش ها از خارج منطقه معرفی شد. در این پیام از جامعه بین المللی خواسته شد تا تلاش هایش برای حل و فصل بحران های متعدد را افزایش دهد و راهبردهای جامعی را برای ثبات سیاسی و تقویت وضعیت اجتماعی — اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا در پیش بگیرد.

دکتر محمد مرندی در سخنرانی خود مشکل حمایت عربستان سعودی از وهابی گری را برجسته نمود و در این زمینه به اقدامات سرویس های اطلاعاتی عربستان در افغانستان، یمن و سوریه اشاره کرد. دکتر کیهان برزگر نیز در سخنرانی خود به راهبردهای  سیاست خارجی ایران برای حل و فصل مسأله هسته ای با آمریکا، تقویت همکاری با روسیه از جمله در موضوع سوریه، و گرایش به تقویت همکاری با کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала