گزارش و تحلیل

گزارش سری ویکی لیکس از طرح نظامی شورای امنیت برای مبارزه با هجوم پناهجویان

© Photo / Jagz Mario گزارش سری ویکی لیکس
گزارش سری ویکی لیکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اسناد اخیرا منتشر شده سایت WikiLeaksگزارش مربوط به نتایج شش ماه اول عملیات " سوفیه" به چشم می خورد .

بر اساس مدارک سازمان افشاگر ، عملیات مداخله ی نظامی شورای امنیت را در امور لیبی برای دفاع از این کشور و آب های مدیترانه با کشتی های حامل پناهندگان پیشنهاد می کند. این گزارش را می توان به صورت پی دی اف در سایت WikiLeaks دانلود کرد.
تاریخ گزارش 29 ژانویه سال 2016 است و توسط ریاست عملیات دریادار ایتالیا انریکو کردندینو برای کمیته نظامی شورای امنیت و شورای کمیته مربوط به سیاست و امنیت در این سایت قرار داده شد. در این سند آماری از پناهندگان را آورده و در خصوص عملیات های اجرا شده و برنامه ریزی شده (فازهای 1,2A, 2B, 3) در ارتباط با افرادی که در جستجوی پناهندگان هستند شرح می دهد. ضمنا در سند در خصوص اقدامات منطبق با عملیات های ارتش مشترک شورای امنیت در دریای مدیترانه و استراتژی آینده عملیات اطلاع داده می شود.
یکی از اصلی ترین بندهای گزارش ، احتمال گذر از فاز2A (در دریای آزاد) به فاز 2B (در محدوده ی آب های لیبی) است. ویکی لیکس می نویسد: این امر ممکن است به خاطر نبود وضعیت ثابت در لیبی باشد جایی که شکل گیری دولت واحد ملی در جریان است.
در این مقاله به سازمان های شورای امنیت اشاره می شود ، سازمان هایی که باید به تسریع روند شکل گیری دولت قابل اطمینان در لیبی کمک کنند. همانطور که از این گزارش مشخص است ، در جواب کشور باید از نظامیان شورای امنیت برای اجرای عملیات ها در محدوده ی آبی دعوت کند و بعدا اجازه ادامه عملیات را در خشکی بدهد.
طی یک ماه اخیر چندین دیدار نمایندگان شورای امنیت و آمریکا در سطح عالی انجام شد (شامل سفر وزیر امور خارجه آمریکا جان کری به رم).در سایت ویکی لیکس خاطر نشان می شود: در عین حال نظامیان آمریکا بیان داشتند که تقریبا 5 هزار شبه نظامی در داعش سواحل لیبی را اشغال کرده اند.
فشار اصلی بر ساختار قانونی لیبی است تا آنها شکل گیری دولت واحد ملی را تسریع بخشیده و از نیروهای نظامی غربی دعوت کنند. از ماه ژانویه در انتظار دعوت نامه دولت جدید هستند. ویکی لیکس اطلاع می دهد که رسانه های لیبی گزارش داده اند ، نظامیان آمریکایی ، بریتانیایی و فرانسوی به کشور وارد شده اند. پشت سر نیروهای مسلح ، ارتش اروپا ، ایتالیا و انگلستان ایستاده بود.
یادآوری می کنیم ، پیشتر در رسانه های غربی خبرهایی در خصوص استقرار هزار سرباز بریتانیایی در لیبی برای مبارزه با خلیفه اسلامی منتشر شده بود. در وزارت دفاع بریتانیا اطلاع دادند که تصمیم نهایی درباره ارسال گردان های ارتش هنوزتصویب نشده است. به نظر تحلیل گر سیاسی کریس بامبری مداخله نظامی لندن در امور لیبی مشکلاتی ایجاد می کند ، از جمله ی آنها تشدید بحران مهاجرت در اروپاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала