گزارش و تحلیل

لیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش

© Sputnik / Andrey Steninلیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش
لیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درست 5 سال پیش ، اواسط ماه فوریه سال 2011 در لیبی " روز خشم و خشونت" اتفاق افتاد.

معترضین در آن زمان کشور خود را اشغال کردند. این روز ، آغاز رسمی انقلاب لیبی شمرده می شود. رئیس دولت سرنگون شده و کشته شد. در نتیجه جنگ داخلی طولانی مدت آغاز شده و کشور به هرج و مرج کشیده شد.
برطبق برخی از ارزیابی ها ، در طول فقط یک سال جنگ میهنی در کشور تقریبا 30 هزار نفر کشته شدند.
درگیری های مسلحانه و بمباران ها ی ناتو چهره ی لیبی را تغییر داد. اما جنگ نه تنها مسائل را حل نکرد بلکه…
در اقتصاد کشور بحران گسترش یافت ، حجم استخراج نفت شش برابر کاهش داشت. تولید ناخالص داخلی بیشتر از دو برابر کم شد.
یک زمانی لیبی ، به عنوان یکی از کشورهای ثروتمند آفریقا محسوب می شد اما اکنون تقریبا یک سوم جمعیت آن در فقر زندگی می کنند. گروهک های سیاسی مختلف در واقع کشور را بخش بخش می کنند.
دولتی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شود درطبرق قرار دارد و در پایتخت یعنی طرابلس ، شبه نظامیان گروهک اسلامی "طلوع لیبی" کنترل را در دست گرفته اند.
در شمال کشور " خلیفه اسلامی " قدرت گرفته و سعی دارد محدوده ی خود را گسترش داده و میادین نفتی اصلی لیبی را اشغال کند. و این وحشتناک ترین وضعیت است!
شبه نظامیان " خلیفه اسلامی" فیلم هایی را منتشر کرده اند که در آن کنترل و نگهبانی بر خیابان های سرت ، یعنی زادگاه رهبر کشته شده ی لیبی معمر قذافی را نشان دادند. بدین ترتیب جهادگران فهماندند که شهر تحت کنترل آنهاست. سرت را پایتخت دوم " خلیفه اسلامی" می نامند (پایتخت اول شهر رقه سوریه است). جهارگران امیدهای زیادی به آن بسته اند. شعارشان این است: " سرت به هیچ وجه جایش را به رقه نمی دهد".
سال گذشته " خلیفه اسلامی " جنایت های وحشتناکی را مرتکب شد. یکی از آخرین آنها: موج انفجارهای اتومبیل در شهر القبه بود که در نتیجه آن ده ها نفر کشته شدند.
داعش سعی دارد ثروت کشور را به چنگ آورده و بندرها و کارخانه های نفتی را اشغال کند. در ماه مارس سال 2015 شبه نظامیان 11 عدد از تاسیسات زیر ساختی نفتی در لیبی را تحت کنترل خود در آوردند. به تصاویر ماهواره ای نگاه کنید. حملات جهادیون به بندرهای نفتی لیبی ، چنان آتشی را ایجاد کرد که حتی از فضا قابل رویت بود. خدمات آتش نشانی به شدت سعی دارند که اوضاع را آرام کنند.
چند روز پیش داعش اعلام کرد که جت شکاری لیبی را مورد هدف قرار داده است ، این جت به مواضع شبه نظامیان در بنقاضی حمله می کرد. این شهر به مرکز عملیات های شبه نظامیان تبدیل شده است. سایت مرتبط با داعش ویدئویی را منتشر کرد که در آن سقوط هواپیما را به تصویر می کشد. نیروی هوایی لیبی تاکید کرد که یکی از جنگنده های لیبی در زمان حمله به مواضع اسلام گرایان منفجر شد. "داعش" حالت دفاعی به خود گرفته و محدوده ی های خود در سوریه و عراق را از دست می دهد. بنابراین لیبی که پس از مداخله ناتو به وضعیتی بی ثبات کشیده شده ممکن است به میدان فعالیت های گروهک های تروریستی تبدیل شود. تا پایان جنگ علیه داعش زمان زیادی باقی مانده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала