کارتون های روسی که جهان را تحت تاثیر قرار داده اند

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر کارتون های روسی که جهان را تحت تاثیر قرار داده اند
کارتون های روسی که جهان را تحت تاثیر قرار داده اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکنون مدتهاست که شمار بینندگان سریال کارتونی روسی "ماشا و خرس" در سایت اشتراک ویدئو یوتیوب "YouTube" از مرز میلیارد گذشته است. همچنین انیمیشن کوتاه "ما نمی توانیم بدون فضا زندگی کنیم" به کارگردانی آقای کنستانتین برونزیتا، امسال نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

خبرگزاری "RT" تصمیم گرفته است تا یادی از کارتون های آشنای روسی و سازندگان آنها کند. لازم به ذکر است که این شاهکارهای دنیای انیمیشن توانسته اند قلب بسیاری از بینندگان و سازندگان انیمیشن در دنیا را تسخیر کنند.
کارتون های روسی از محبوبیت خاصی در جهان برخوردار هستند. در همین رابطه نیز "پاپ ژان پل دوم" رهبر کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان، مشاهده ی کارتون های ساخت اتحاد جماهیر شوروی را توصیه کرده بود، چراکه وی معتقد بود این کارتون ها پیام محبت داشته و باعث ترویج محبت و مهربانی با موجودات زنده در میان کودکان می شود. شاهکارهای پویانمایی یا همان انمیشن ساخت شوروی، تاثیر قابل توجهی بر دنیای انیمیشن و سازندگان آن گذاشته است.

ولادیاسلاو استارویچ — پدر انیمیشن های عروسکی
والت دیسنی همیشه می گفت: "ولادی¬اسلاو کسی بود که از تمام سازندگان انمیشن دنیا ده سال جلوتر بود."
نخستین قدم های ولادی¬اسلاو در صنعت پویانمایی به سالهای قبل از انقلاب اکتبر شوروی و دوران حکومتی تزاری بر می گردد. او در سال 1910 میلادی به همراه آلکساندر خانژونکوا از کارگردانان صنعت سینما، شروع به ساختم فیلم های مستند در باره ی حشرات و گوزن ها نمود. در یکی از کادرهای این فیلم، قرار بود نبرد میان دو گوزن بر سر گوزن ماده فیلم برداری شود. در مدت زمان فیلمبرداری مشخص شد که نور پروژکتور دوربین ها به نحوی باعث آرام شدن گوزن های نر می شود و تمایل آنها برای درگیری را کم می کند. بدین ترتیب بود که ولادی اسلاو با ساخت مجسمه های تاکسیدرمی و تصویر برداری فریم به فریم ازاین حیوان، نخستین انیمیشن تصویری در جهان با نام "Lucanus Cervus" را ضبط کرد.
فیلم کوتاه او با نام "لوکانیدای زیبا، جنگ سیبیل دارها با شاخک دارها" نیز بر گرفته از همین سیستم تصویربرداری، ساخته شده است. در این انیمیشن، سوسک های شاخک دار در نقش شوالیه های داستان ایفای نقش کردند. این انیمیشن در سال 1912 روی پرده رفت و به شدت مورد توجه بینندگان در روسیه و دیگر کشورهای جهان قرار گرفت. بینندگان و منتقدان سینما نمی توانستند درک کنند که چگونه می توان این چنین، حشرات را تربیت و رام کرد.

کادری از انیمیشن ماشا و خرس - اسپوتنیک ایران
کارتون «ماشا و خرس» محبوب ترین کارتون روسیه
گالیور جدید
در سال 1935 میلادی، فیلم "گالیور جدید" برگرفته از افسانه گالیور اثر جاناتان سوییفت، به کارگردانی آلکساندر پوشکو روی پرده رفت. این برای اولین بار بود که تماشاچیان سینما می توانستند پخش تصاویر حجیم را مشاهده کنند. در ساخت این انیمیشن از دیگر ترفندهای خاص فیلمبرداری نیز استفاده شده بود. کارگردان این انیمیشن توانست به کمک متد ترکیبی، بازی 1500 عروسک و بازیگران زنده را در یک صحنه نقش آفرینی کند. مدل ابداعی آلکساندر در استفاده از دفعات متفاوت تصویربرداری، صداگذاری و زمان صدابرداری هنرپیشه ها بود که توانست با تغییر فرکانس صدا، گویش لیلیپوت ها یا همان آدم کوتوله ها را ایجاد کند.
فیلم "گالیور جدید" توانست شهرت جهانی بدست آورد. بدین ترتیب که خود شخص چارلی چاپلین، این فیلم را مورد تعریف و تمجید قرار داد. گالیور جدید موفق به دریافت جایزه ی ویژه جشنواره بین المللی فیلم میلان شد.

ملکه برفی
فیلم کارتونی فانتزی ملکه برفی، ساخته ی "لف آتامانوف" توانست محبوبیت خاصی در میان بینندگان بسیاری از کشورهای غربی کسب کند. بدین ترتیب بود که این اثر که بر گرفته از داستان های "هانس کریستین آندرسون"است، پس از مدت کوتاهی به زبان های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی،فرانسوی، سوئدی و اسپانیایی ترجمه و برگردانده شد. جالب است بدانید که دوبلورهای این کارتون در کشورهای مختلف را هنرمندهای برجسته ی این کشورها تشکیل می دادند. برای مثال خانم "کاترین دنو" از هنرپیشه های برجسته ی فرانسه، دوبله ی فرانسوی ملکه ی برفی را بر عهده گرفت. ملکه برفی در ایالات متحده آنچنان قلب بینندگان را تسخیر کرد که رسانه ی ملی آمریکا این کارتون را به عنوان فیلم ویژه تعطیلات کریسمس و سال نو در طول دهه های 1960 و 1970 میلادی از تلوزیون پخش می کرد.
Кадр из мультфильма Маша и медведь - اسپوتنیک ایران
ماشا و خرس. قسمت اول (ویدیو)
کارتون ملکه برفی توانست جوایز مختلفی را در جشنواره های بین المللی دریافت کند. نخستین جایزه در نهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان ونیز (1957 میلادی) و به دنبال آن، دریافت جایزه یازدهمین جشنواره فیلم کن (1958) وجایزه نخست جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن رم (1958) بود.
کارتون "ملکه برفی" تاثیر زیادی بر روی جهت گیری خلق آثار نخبه ی انیمیشن سازی نوین جهان "هایائو میازاکی" گذاشت. او می گوید که این فیلم انیمیشن را در دوران سخت زندگی خود، جایی که برای ادامه ی فعالیت در صنعت انیمیشن تردید داشت، مشاهده نمود. فعالیت انیمیشن سازی آقای آتامانوف به او نشان ثابت کرد که شخصیت های کارتونی نیز می توانند به خوبیه شخصیت های واقعی ایفای نقش کرده و به شدت بینندگان را تحت تاثیر قرار دهند.

کارتون گرگ و خرگوش (وایستا ببینم)
سریال کارتونی گرگ و خرگوش اغلب به نسخه ی "تام و جری" روسی معروف است. این کارتون را برخی به عنوان پاسخ اتحاد جماهیر شوروی به صنعت انیمیشن سازی آمریکا نسبت می دهند. دیری نپائید که این سریال کارتونی به غیر از کشورهای شوروی سابق، در کشورهای بلوک شرق نیز از محبوبیت خاصی برخوردار شد. در سال 2010 میلادی، ضراب خانه دولتی کشور لهستان اقدام به ضرب سکه های کلکسیونی ویژه با تصاویر گرگ و خرگوش نمود. صداگذاری نقش آدم بده داستان (گرگ) می بایستی توسط "ولادیمیر ویسوتسکی" بازیگر و ترانه سرای محبوب شوری انجام می گرفت ولی متاسفانه او مدتی پیش از این جان به جان آفرین تسلیم کرد. بدین ترتیب برای صدا گزاری گرگ از صدای خاص خش دار "آناتولی پاپانوف" استفاده شد و اکنون نزدیک به نیم قرن است که صدای او در ذهن بینندگان ماندگار شده است.

کروکودیل گینا
به نظر می رسد خالقان "کروکودیل گینا" و "چیبوراشکا" اصلا فکرش را هم نمی کردند که چنین شهرتی در انتظار اثرشان باشد. در اصل، محبوبیت این اثر به خاطر وجود حیوان خیالی دلربای این داستان با اسم عجیب "چیبوراشکا" بود. بیشترین تاثیر داستان های این موجود خیالی شگفت انگیز، بر روی ژاپنی ها بود، بطوریکه در سال 2003 میلادی، کمپانی ژاپنی"SP International" تمام حقوق کپی برداری و استفاده از این نقش را از کمپانی انیمیشن سازی روسی "سایوز مولتی فیلم" تا سال 2023 میلادی خریداری نمود. بدین ترتیب بود که در سال 2009 میلادی، سریال انیمیشن ژاپنی "Cheburashka Arere?" به کارگردانی "سوسومو کودو" ساخته و پخش شد. همچنین مدل ژاپنی کروکودیل گینا نیز با اندکی تغییر ساخته شد.
آقای "ادوارد اوسپنسکی" خالق چیبوراشکا در رابطه با ایده ی انتخاب این نام برای شخصیت اصلی داستان می گوید: روزی به میهمانی یکی از دوستانم رفته بودم. دختر کوچک صاحب خانه لباس بلندی بر تن کرده بود و از این طرف به آن طرف می دوید. این دخترک همواره زمین می خورد و بلند می شد و پس از چندمین باری که او افتاد، پدرش با صدای بلند گفت "تو باز دوباره چیبوراخ شدی؟". این حرف جرقه ای در ذهن اوسپنسکی ایجاد کرد و او تصمیم گرفت تا نام شخصیت اصلی داستان را "چیبوراشکا" بگذارد.
کادری از انیمیشن ماشا و خرس - اسپوتنیک ایران
انیمیشن روسی ماشا و خرس
شخصیت های این انیمیشن در بسیاری از کشورهای دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار شدند. برای مثال، در دهه ی 1970 میلادی در سوئد مجموعه ای از سریال کارتونی و نمایش رادیویی با استفاده از شخصیت های کروکودیل گنا و چیبوراشکا به نام "Drutten" به ترجمه ی "کسی که می افتد و یا کله ملق می شود" ساخته شد. در مدل آمریکایی و انگلیسی، نقش اصلی داستان "Topple"، در آلمان "Kullerchen و Plumps" و در فنلاند نیز به او "Muksis" گفته می شود.

جوجه تیغی در مه
بر اساس آمارگیری بین 140 منتقد سینما و انیمیشن کشورهای مختلف جهان در سال 2003 میلادی، انیمیشن "جوجه تیغی در مه" اثر "یوری نوراشتین" به عنوان بهترین انیمیشن جهان در تمامی دوران انیمیشن سازی انتخاب شد. شاهکار نوراشتین بر اساس داستان نویسنده ی روس، "سرگی کازلوف" ساخته شده است و مدتهاست که از چارچوب انیمیشن کودک خارج شده و به داستان فلسفی بزرگسالان تبدیل شده است. برخی اوقات از این انیمیشن به عنوان برجسته ترین انیمیشن روانشناسی و فلسفی اتحاد جماهیر شوروی یاد می شود.
ارزش هنری "جوجه تیغی در مه" توسط بسیاری از هنرمندان پیشرو جهان در عرصه ی ساخت انیمیشن، مورد تمجید قرار گرفته است. نخبه ی انیمیشن سازی نوین جهان "هایائو میازاکی" این انیمیشن کوتاه را یکی از محبوب ترین انیمیشن های خود می شمارد. از نشانه ی بارز محبوبیت "جوجه تیغی در مه" در جهان می توان به استفاده از این شخصیت در اپیزودهای سریال کارتونی آمریکایی "Family Guy" در سال 2009 میلادی ، اشاره نمود.
جالب است بدانید که عنوان دوم بهترین فیلم انیمیشن جهان نیز اثر یوری نواشتین با نام "داستان داستان ها" می باشد. او از سال 1981 میلادی تا به امروز در حال فعالیت بر روی فیلم "شینل" بر اساس داستان های "نیکلای گوگول" نویسنده بزرگ روس می باشد.

پیرمرد و دریا
انیمیشن "پیرمرد و دریا" اثر "آلکساندر پتروف" توانست برنده جایره ی اسکار سال 2000 میلادی شود. این فیلم نخستین انیمیشن ساخته شده برای پخش بسیار بزرگ و وضوح بالای تصاویر "IMAX" می باشد.
نخستین فیلم های پتروف با نام های "پری دریایی" و "گاو" کاندید اسکار در سال 1996 میلادی بودند ولی موفق به دریافت آن نشدند. سپس پتروف به کانادا دعوت شد و در آنجا فعالیت 30 ماهه ی خود را بر روی ساخت فیلم "پیرمرد و دریا" بر اساس رمان "ارنست همینگوی" آغاز نمود.

Кадр из мультфильма Маша и медведь - اسپوتنیک ایران
ماشا و خرس. قسمت دوم (ویدیو)
تمامی فیلم های او به تکنیک "تصاویر زنده" با نقاشی رنگ روغن بر روی شیشه خلق شده اند.

ما نمی توانیم بدون فضا زندگی کنیم
انیمیشن "ما نمی توانیم بدون فضا زندگی کنیم" امسال برای دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه تلاش خواهد کرد. این انیمیشن به کارگردانی "کنستانتین برونزیت" یک فیلم کوتاه 15 دقیقه ای می باشد که موضوع آن درباره دو دوست است که از کودکی با هم بزرگ شده و آرزوی سفر به فضا و رسیدن به ستاره ها را دارند. این انیمیشن کوتاه تا کنون موفق به دریافت جایزه ی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمه انسی (فرانسه) و استقبال شدید بینندگان روسیه قرار گرفته است. از مهمترین رقبای این انیمیشن می توان به "پرولوگ" محصول مشترک کانادا و انگلستان و انیمیشن های کوتاه "داستان خرس"، "تیم افسانه ای سانجای" و همچنین"جهان فردا" ساخت ایالات متحده اشاره نمود. در نهایت، برنده ی این جشنواره در 28 فوریه امسال اعلام خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала