گزارش و تحلیل

دیدبان حقوق بشر: کاربرد بمب های ممنوعه خوشه ای در یمن از سوی ریاض غیر قابل قبول است

© AFP 2023 / Ahmad Al-BashaМальчик в разрушенном здании в городе Таез в Йемене
Мальчик в разрушенном здании в городе Таез в Йемене - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان دیدبان حقوق بشر گزارشی منتشر کرد که مطابق آن ائلافی به امر عربستان سعودی در یمن از گلوله های خوشه ای استفاده می‌کند که قوانین بین‌المللی کاربرد آن‌ها را منع کرده است.

با وجود شهادت ها در باره قربانیان از سوی اهالی محلی کاربرد بمب های خوشه ای تحویل شده از آمریکا ادامه دارد. ائتلاف در حال انجام عملیات نظامی علیه قیام کنندگان حوثی در یمن است. بنا به برخی گزارش ها بر اثر این عملیات هزاران نفر از ساکنان بی‌دفاع زخمی شدند.

آمریکا از این اقدام ها  ابراز نگرانی کرده و از ائتلاف دعوت کرد که به علل ضرررسانی به اهالی غیر نظامی رسیدگی کند. خانم «مری ورم» مدیر شعبه خبری — توضیحاتی در خصوص تسلیحات سازمان دیدبان حقوق بشر گفت:

  سازمان دیدبان حقوق بشر موارد استفاده از مهمات خوشه ای در اختلاف یمن که از مارس سال گذشته جریان دارد ثبت می کرد. ما جلد پنجم این گزارش ها را منتشر کردیم و کشف کردیم که در چهار استان لا اقل 5 مورد کاربرد این بمب ها بود. مسلماً که کاربرد این مهمات به مجروح شدن اهالی غیر نظامی منجر شد.

در 2015 یکی از شرکت های امنیتی لندن گزارشی منتشر کرد که در آن عربستان سعودی از وارد کنندگان بزرگ تسلیحات در جهان معرفی شد. این کشور به میزان بیشتر از کل کشور های اروپایی در مجموع، اسلحه خرید. واشنگتن تحویل دهنده سلاح ها به ریاض نامیده شد.

در 2010 دولت باراک اوباما فروش 60 میلیارد دلار اسلحه به عربستان را تأیید کرد و در 2015 وزارت خارجه آمریکا مجوز تحویل بیش از یک میلیارد بمب  هدایت شونده به ریاض را صادر کرد. عربستان بسیاری انواع تسلیحات نه تنها این بمب ها را از آمریکا تحویل می گیرد. آن‌ها بالگرد ها و هواپیما های نظامی و موشک ها هستند.

«مری ورم» می‌گوید که با وجود فراخوانی به استفاده نکردن از مهمات خوشه ای در محله های مسکونی یمن مدرسه‌ها و بیمارستان ها و مساجد مورد حمله قرار می گیرند. این مسئول HRW  گفت:

کل مهمات دارای مارک Textron Systems  می باشد. این یک شرکت آمریکایی است که برای پنتاگون کار می کند. با این شرکت قراردادی برای تولید و تحویل مهمات خوشه ای به عربستان سعودی و امارات عربی متحده منعقد شده است. نمایندگان آمریکا معتقد بودند که از این مهمات در قصبات مسکونی استفاده نخواهد شد ولی مدرسه‌ها، مساجد و بیمارستان ها دستخوش حملات شدند. ما بر آن هستیم که کاربرد تسلیحاتی مانند مهمات خوشه ای اصلاً غیر قابل قبول است. این کار ممنوع است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала