گزارش و تحلیل

عملیات تروریستی ای که در راستای اهداف دولت است!

© AP Photo / Halit Onur SandalТурецкая артиллерия
Турецкая артиллерия - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روند اتفاقات و حوادث در ترکیه و اوروپا در همین چند ماه اخیر بدون شک شبهه آن را در اذهان القا می کند که حزب حاکم در ترکیه حاضر است از هر وسیله ای جهت پیش بردن اهداف خود استفاده کند و در این راستا هم از مردم ترکیه و هم از مردم دیگر کشورها در حال باج گیری می باشد.

نیاز نیست خیلی به عقب برگردید همین چند ماه پیش یک دوره مانده به انتخابات اخیر در ترکیه را ملاک خود قرار دهید، وقتی که حزب حاکم ترکیه رای نیاورد و به یکباره انفجارها در ترکیه شروع شد،  تا برسیم به انفجار اخیر در آنکارا که طی آن چندین انسان بی گناه کشته و زخمی شدند. در همه این انفجار ها یک نکته مشترک دارد و آن کمک به حزب حاکم ترکیه در پیش بردن اهداف خود می باشد.

آیا منطقی است که هر وقت حزب حاکم ترکیه با یک چالش درونی مواجه می شود به ناگاه عملیات تروریستی بر علیه شهروندان این کشور انجام می شود و همین عملیات تروریستی به ابزاری جهت پیش برد اهداف حزب حاکم ترکیه تبدیل می گردد؟

پس از انتخابات که حزب حاکم ترکیه اکثریت را از دست داد اولین بحثی که مطرح شد نبود امنیت به دلیل ضعف سیستم سیاسی و ناتوانی حزب عدالت و توسعه در تشکیل یک دولت فراگیر بود و به یکباره در جای جای ترکیه عملیات تروریستی صورت گرفت و چندین شهروند ترک کشته و زخمی شدند تا مردم ترکیه از ترس از دست رفتن امنیت مجددا مجبور شوند به حزب عدالت وتوسعه رای دهند و این حزب در یک انتخابات مجدد بتواند اکثریت پارلمان را به دست آورد.

پس از اینکه اوروپایی ها با ایجاد منطقه پرواز ممنوع ترکیه مخالفت کردند، که عملا نوعی مخالفت با اشغال بخشی از سرزمین سوریه توسط ترکیه بود، به یکباره سیل مهاجران سوری به سمت اوروپا و عملیات تروریستی در پاریس شروع شد تا اوروپایی ها مجبور شوند به دست و پای ترکیه بیافتند.

وقتی ارتش سوریه در حال پیشروی و نابودی تروریست ها در شمال این کشور است به یک باره شاهد بمباران مناطق مسکونی سوریه توسط ارتش ترکیه و حمله به یگان های محافظ خلق کرد، که همپیمان ایالات متحده و غرب نیز به حساب می آیند، هستیم و وقتی ایالات متحده به این رفتار ترکیه اعتراض می کند به یک باره بمب گذاری در آنکارا انجام می شود و بلا فاصله مسئولیت آن بر گردن کرد ها نهاده می شود تا ترکیه ابزاری برای ادامه بمباران و دخالت در سوریه به دست آورد و دست ایالات متحده و کشورهای غربی بسته باشد.

جالب اینکه در عملیات قبلی داعش مسئولیت را بر گردن گرفت اما ارتش ترکیه کرد ها را بمباران و قتل عام کرد و یک فشنگ بر علیه داعش شلیک نشد بلکه کمک های ترکیه به این گروه و دیگر گروه های تروریستی در سوریه چند برابر شد.

مشخص نیست که سازمان های حقوق بشر و انسان دوست جهانی کجا هستند؟

آیا چشم های آنها کردهای بیگناه را انسان به حساب نمی آورد تا واکنش نشان دهد؟

آیا سوری هایی که توسط گروه های تروریستی امثال داعش و جبهه النصره و احرار الشام و… قتل عام می گردند انسان نیستند؟

به هر حال نکته مهم ماجرا این است که حزب حاکم ترکیه حاضر است به هر اقدامی جهت رسیدن به اهداف خود دست بزند و همه قوانین و مقررات انسانی و بین المللی را زیر پا بگذارد در حالی که جامعه جهانی به عنوان تماشاگر فقط ناظر بر این ماجرا ها می باشد.

اگر از همان ابتدا جامعه جهانی در مقابل دخالت های برخی کشورها در افغانستان — لیبی — سوریه — عراق — یمن و… ایستادگی می کرد چه بسا که امروزه نه مشکل تروریسم در جهان وجود داشت نه بحران های امنیتی بین المللی و نه ملیون ها کشته و مجروح و علیل در جهان.

خودداری شورای امنیت سازمان ملل از تصویب قطعنامه جلوگیری از تعرض به خاک کشور سوریه که عضو این سازمان است علاوه بر نقض اصول و مبانی این سازمان منجر به تشدید بحران ها و تشویق برخی کشورها همچون ترکیه به ادامه روند دخالت خود در کشورهای همجوار خواهد شد و چه بسا  که نتایج آن به یک جنگ فراگیر منطقه ای و جهانی کشیده شود، و همه مسئولیت بر گردن همین شورای امنیت می باشد.

البته طی بیش از 70 سال از تاسیس سازمان ملل ما همیشه شاهد آن بودیم که شورای امنیت فقط وسیله ای برای قدرت طلبان جهت برهم زدن نظم و امنیت بین المللی و رسیدن به اهداف خود بوده و لا غیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала