سازش آمریکا و روسیه

© Sputnik / Eduard Pesovجون کری وزیر امور خارجه آمریکا و سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
جون کری  وزیر امور خارجه آمریکا و سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحران سوریه مهمترین دلیل سازش است.

 کارشناسان  شرکت خصوصی  تحلیلی- تجسسی « Stratfor » ابراز داشتند که مسکو و واشنگتن  در رابطه با  دو بحران جدی سوریه و اوکراین  به درک متقابل رسیدند.

صحبت در باره «معامله» بالقوه  و یا  نوعی سازش  بین غرب و مسکو  پس از آن آغاز شد که  ویکتوریا  نولاند، دستیار  وزیر امور خارجه آمریکا،  در  کالینینگراد با  ولادیسلاو  سورکوف،  مشاور رئیس جمهور روسیه  ملاقات کرد.  تحلیلگران به دیدار  ماه ژانویه  جون کری  وزیر امور خارجه آمریکا با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در زوریخ  توجه نشان دادند.  کری دو روز بعد از آن در سخنرانی خود در  همایش  اقتصادی « داووس»  از امکان لغو تحریم ها  بر علیه روسیه  « در ماه های آینده» صحبت کرد.  این اعلامیه ای قابل توجه بود. به ویژه با  توجه به این نکته که موضع آمریکا  در رابطه با  برقراری تحریم ها بر ضد مسکو  سختگیرانه تر از  شرکای اروپایی است.

 بحران سوریه مهمترین دلیل سازش است.  در این جا، پتانسیل برای جستجوی  نقاط تماس منافع  دو کشور  وجود دارد.  احتمال آن می رود که واشنگتن  در همکاری با مسکو  و شرکت روسیه در  فرایند  مذاکرات مربوط به آینده سیاسی سوریه، ذینفع باشد. بعلاوه وجود دشمن مشترک  «داعش»  و تمایل مشترک به بازداشتن این خطر،  شانس خوبی برای همکاری  در رابطه با مسائل دیگر ایجاد می کند.  در شرکت « استراتفور»  معتقدند که روسیه  ممکن است در عوض، عقب نشینی نیروهای ناتو از نزدیکی مرزهای خود را طلب کند.

 آنچه به اوکراین مربوط می شود،  به عقیده متخصصان « استراتفور»، بی ثباتی  سیاسی در داخل این کشور ممکن است  مانع از رسیدن به سازش بین  واشنگتن  و مسکو  شود. سطح محبوبیت  دولت افت می کند،  اصلاح سیستم  دادرسی مطرح شد که ضربه ای به  ائتلاف حاکم  و رئیس جمهور  پطر پروشنکو  و  نخست وزیر آرسنی یاتسِنیوک است. سطح محبوبیت « جبهه ملی»  نخست وزیر  تا حدی پایین بود  که این حزب حتی در  انتخابات محلی شرکت نکرد. بدین ترتیب « آشکارا  می توان ثبوت ائتلاف احتمالی در دولت اوکراین  را مشاهده کرد.  یاتسِنوک  شاید در  هفته های آینده سمت خود را از دست بدهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала