گزارش و تحلیل

چرا روسیه هواپیمای شناسایی و فوق پیشرفته خود را به سوریه، اعزام کرد

© Sputnik / Press service of "KAPO named after S.P.Gorbunov"Самолет Ту-214
Самолет Ту-214 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هواپیمای شناسایی و فوق پیشرفته "توپولوف 214 آر" روسیه وارد فرودگاه لاذقیه سوریه شد. این خبر به نقل از وب سایت "فلایت رادار 24" که از طریق آن می توان بصورت زنده مسیر هر پروازی را در اقصی نقاط جهان ردگیری کرد، توسط رسانه ها منتشر شده است.

بر اساس اطلاعات این وب سایت، هواپیمای شناسایی مذکور با گذشت از فراز دریای خزر و عبور از خاک ایران و عراق، خود را به سوریه رسانده است.

مشخصات هواپیما

Самолет Ту-214 - اسپوتنیک ایران
استفاده روسیه ازهواپیمای شناسایی پیشرفته "توپولف ـ 214 آر" در سوریه
"توپولوف 214 آر"، جدیدترین هواپیمای شناسایی رادیویی و الکترو اپتیکی است که در ابتدای سال های 2000 برای جایگزینی هواپیماهای فرسوده "ایلوشین 20"، طراحی شده است. این هواپیما مجهز به مجموعه تجهیزات رادیویی چندین فرکانسی "ام آر کا — 411" و ایستگاه رادار پهلونگر و مستقیم و همچنین سامانه الکترواپتیکی "فراکسیا" با رزولوشن (بزرگنمایی) بالا است. تجهیزات مذکور، این امکان را فراهم می سازد تا با اسکن کردن در طیف ها و طول موج های مختلف، محوطه بسیار وسیعی را با رزولوشن بسیار بالا تصویربرداری کرده و بصورت زنده، عکس ها و فیلم های برداشته شده را بر روی صفحه نمایشگر کاربر، پخش کند. علاوه بر این هواپیما دارای امکانات شنود الکترونیک و جنگال بوده که قادر به رهگیری و اختلال طیف وسیعی از سیگنال های رادیویی از تلفن های همراه تا رادارهای هوایی و زمینی و سامانه های جنگ رادیوالکترونیکی است.
دلیل عزیمت هواپیمای شناسایی روسی به سوریه
با توجه به تجهیزات مستقر در این هواپیما، واضح است که او قادر به کشف کلیه سیستم های مخابراتی و حرکات دشمن و درنتیجه پتانسیل های رزمی واحدهای نظامی در منطقه خواهد بود. به عقیده دیمیتری لیتوفکین، کارشناس نظامی، ورود این هواپیما به سوریه مرتبط با آتش بس آینده، و آغاز نقل و انتقال گروه های تروریستی است که این خود نیاز به رهگیری دارد.
لیتوفکین می گوید:

" هفته آینده، با اعلام آتش بس، سیل عظیمی از گروه های تروریستی شروع به جابجایی خواهند کرد، که در نتیجه آنها به سلاح، مهمات و تجهیزات مورد نیاز مجهز خواهند شد. در واقع این آتش بس، به همین دلیل اجرا می شود. لذا ضروری است تا هرگونه تحرک و فعالیت آنها، ثبت و رصد شود.


علاوه بر این، به گفته این کارشناس، روسیه در میدان جنگ سوریه، کارایی آخرین دستاوردهای نظامی خود را مورد آزمون قرار می دهد. از جمله می توان به مجتمع موشکی "کالیبر" اشاره کرد که برای اولین بار بر روی دشمن واقعی، مورد استفاده قرار گرفت. قابلیت هواپیمای "توپولوف 214 آر" که تنها چندی پیش به خدمت نیروی هوایی روسیه در آمده نیز به همین شیوه مورد آزمایش قرار می گیرد.
لیتوفکین در ادامه گفت:

در این منطقه به صورت نا محسوس، جنگ الکترونیکی تمام عیاری در حال انجام است. در نظر است با تمام قوا با سیستم های جنگال ترکیه ای، آمریکایی و اسرائیلی که در منطقه مستقر شده اند، مقابله کنیم. بنابراین بسیار ضروری است تا کارایی هواپیمای شناسایی جدید خود را در مقابل رقبای شایسته خود، آزمایش کنیم.


جنگ نامحسوس
در پایان سال گذشته میلادی در تعدادی از رسانه ها، خبری منتشر شد که ترکیه سیستم جدید جنگال خود را موسوم به "کورال" را در نزدیکی مرز خود با سوریه مستقر کرده است. ظاهرا ترک ها در نظر داشتند تا کارایی سیستم موشکی اس —400 (تایفون) روسیه را مورد تهدید قرار دهند. این مجتمع برای دفاع از پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه، راه اندازی شده است. ولادیمیر میخِیف، نماینده شرکت سازنده "KRET" — سیستم جنگال روسیه، در یک مصاحبه اختصاصی با vesti.ru اظهار داشت که قابلیت سیستم جنگال ترکیه، بد نیست اما توانایی مقابله الکترونیکی با اس — 400 ، مبالغه ای بیش نیست.

با این حال، فضای سوریه تبدیل به یک میدان نامرئی برای رویاروییِ تمامِ طرفینِ درگیر شده است. به همین دلیل در پاییز سال گذشته در تمرین بزرگ ابعاد "سنتر — 2015 "، توجه ویژه ای به فعالیت ها، پیرامون جنگ الکترونیکی شد.
یگان های جنگال، اشکال و روش های جدید جنگ های الکترونیکی از جمله حملات الکترونیکی و ایجاد اختلال در اطلاعات رادیویی و الکترونیکی مناطق محلی را مورد تست و آزمایش قرار دادند. سایت های شنود متحرک مجهز به سامانه های رهگیری، به منظور دفاع از ستون زرهی در مقابل بمب های رادیویی از راه دور، به طور مدام، پارازیت های رادیویی پخش می کردند. سیستم های دیگر با استراق سمع، سعی در کشف فرستنده های جاسوسی دشمن می کردند که در صورت یافتن، با ایجاد اختلال در کار آنها، جابجایی یگان را از دید دشمن پنهان می کردند. در دیگر تمرینِ عملیاتیِ مشترک روسیه و بلاروس تحت عنوان "سپر، اتحاد-2015" که در پایان سال میلادی 2015 برگزار شد، یگان های جنگال منطقه نظامی غرب، موفق شدند تا بر روی پرواز پهپاد دشمن فرضی، اختلال برقرار کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала