تحویل سامانه ضد موشکی به ایران

© Sputnik / Vitaliy Ankovسامانه ضد موشکی « اس -300»
سامانه  ضد موشکی  « اس -300» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سامانه ضد موشکی « اس – 300» می تواند سپر مطمئنی در مقابل ضربات احتمالی باشد.

 ایگور کوروتچنکو  مدیر مرکز  تحلیلی  تجارت جهان تسلیحات در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  اعلام داشت  که  ایران نیاز به سیستم  مطمئن  پدافند  هوایی  دارد  و  سامانه « اس —300»  امکان آن را برای کشور فراهم می سازد تا بطور مطمئن امنیت  تأسیسات مهم  در شهر و  مجتمع های صنعتی تأمین شود.

 قرارداد تحویل سامانه  ضد موشکی  « اس —300» در سال 2007 میلادی  بین  مسکو و تهران به امضا رسید ولی پس از برقراری تحریمهای بین المللی بر علیه ایران این قرارداد اجرا نشد که به عقیده کروتچنکوف  صدمه جدی به مناسبات  روسیه و ایران وارد آورد.

  در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، تحویل سامانه ضد موشکی « اس —300»  دوباره مورد بررسی   قرار گرفت و قرارداد جدیدی به امضا رسید  که در نوامبر  سال 2015 میلادی  اجرای آن آغاز شد.    ایران به نوبه  خود شکایت خود  از روسیه به دلیل عدم تحویل « اس —300» را باز پس گرفت.

 کارشناس روس گفت: «  هم اکنون روسیه مطابق با مفاد قرارداد جدید  تحویل  سامانه ضد موشکی « اس —300» به ایران را آغاز کرده است. رئیس جمهور با اتخاذ این تصمیم  به  حق مستقلانه کشور  جهت تحویل  سیستم های  دفاعی  به متحدان خود   توجه نشان داد».

ایران متحد و شریک مهم روسیه  است. ایران کشوری است که  مناسبات مهم  نظامی — سیاسی  و تجاری واقتصادی با روسیه دارد.  هم اکنون ایران به سیستم مطمئن دفاعی نیاز دارد، به ویژه  با توجه به جنگ های معاصر  و عملیات آمریکا،  ناتو و متحدان آنها دراین جنگ ها.

« در آغاز هر جنگی معمولا ابتدا ضربات هوایی و   با استفاده از سلاح های دقیق  به تأسیسات  مهم و  نقاط استراتژیک و شهرها وارد می شود. سامانه ضد موشکی « اس — 300» می تواند  سپر مطمئنی در  مقابل این ضربات باشد.  در آینده ایران می تواند  فناوری های  دیگر روسیه  را نیز تحویل بگیرد.

سرگی  دروژیلوفسکی  ایران شناس و پروفسور  کرسی خاور شناسی انستیتوی روابط بین الملل  در این خصوص گفت: « نباید نگران آن بود که تحویل سامانه ضد موشکی به ایران  ممکن است  تحریم های جدیدی برای ایران ببار آورد.  اینکه پوتین بهرحال تصمیم گرفت  عدالت  احیا شود، کاری صحیح  است و  هیچگونه تأثیری  بر هیچگونه تحریمی نخواهد  گذاشت.  این قرارداد تا قبل از برقراری تحریم ها به امضا رسیده بود.  سلاح نیز کاملا دفاعی است. البته وجود چنین  سامانه قوی   بر توازن قوا در منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته ایران شناس روسیه،  تهران بارها اعلام داشت که از سامانه ضد موشکی « اس —300» فقط برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.  این سامانه  عمدتا در بوشهر مستقر خواهد شد که نیروگاه اتمی بوشهر در آنجا واقع است  و تهران نگران آن است که نیروگاه  یکی از تأسیساتی باشد که مورد ضربه قرار بگیرد.

اگر  وضع به درگیری بکشد، سامانه ضد موشکی « اس —300»  به عقیده دروژیلفسکی،  می تواند یک عامل بازدارنده باشد و هر  یک از طرف های درگیر قبل از حمله حتما  به فکر خواهد افتاد.

سامانه « اس —300» اطمینان ایران به قدرت دفاعی خود را افزایش خواهد داد.  و اگر در  نقطه رویارویی ودرگیری قرار بگیرد از این سامانه می تواند به عنوان دادن جواب قاطع  و  سریع  و یکسان  استفاده کند.

 ایران از دیگر انواع اینگونه تسلیحات  برخوردار است.  روسیه  قبلا سیستم « پانتسیر»، یکسری از  سیستم های ضد موشکی را به ایران تحویل داده بود، اما برد آنها کوتاه بود.  سامانه جدید  فقط در موارد  اضطراری مورد استفاه قرار خواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала