کارشناسان در باره تحویل اس – 300 به ایران: این سامانه دلیل در هم شکننده است

© Sputnik / Aleksei DanichevЗенитно-ракетные комплексы ПВО С-300
Зенитно-ракетные комплексы ПВО С-300 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایگور کوروتچنکو رئیس مرکز تحلیل فروش جهانی اسلحه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ایران به سامانه اطمینانبخش پدافند هوایی احتیاج دارد و سیستم‌های اس- 300 امکان می‌دهنند که آن کشور شهر ها و مجتمع های صنعتی و دیگر مراکز مهم را پوشش دهد.

گفتنی است که قرارداد مسکو و تهران در باره تحویل سامانه های پدافند هوایی اس- 300 در 2007 به امضا رسید ولی پس از اعمال تحریمات بین‌المللی علیه ایران فسخ گردید. به عقیده کوروتچنکو این اقدام به مناسبات روسیه و ایران ضربه جدی وارد آورد.

این کارشناس یادآوری کرد که با در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین مساله تحویل اس- 300 به ایران دوباره به بررسی گذاشته شد و یک قرارداد جدید به امضا رسید که در نوامبر 2015 معتبر شد. ایران هم به نوبه خود دعوی علیه روسیه در مورد عدم تحویل اس- 300 را پس گرفت.

این کارشناس خاطرنشان کرد:

«اکنون روسیه مطابق قرارداد جدید به تحویل سامانه های هوایی اس — 300 به ایران پرداخت. پوتین ضمن گرفتن تصمیم مربوطه بر آن بود که روسیه از حق مسلم خود مبنی بر تحویل سامانه های دفاعی به متحدین برخوردار است».

کورتچنکو افزود:

«ایران متحد مهم روسیه و کشوری است که مسکو با آن مناسبات مهم نظامی- سیاسی و تجاری- اقتصادی دارد. حالا این کشور به سامانه های مطمئن پدافند هوایی احتیاج دارد زیرا جنگ‌های معاصر نشان دادند که امروزه آمریکا و متحدین ناتویی آن به چه ترتیبی اقدام می کنند».

کوروتچنکو اشاره کرد:

«آغاز جنگ در درجه اول در حکم ایراد ضربات هوایی و کاربرد سلاح بسیار دقیق است و اس- 300 همان سپری است که امکان می‌دهد کاری شود تا در مرحله اول از واحد های خیلی مهم دفاع شود منظور شهر ها و مراکز صنعتی است. تهران در آینده باز هم با اتکا به فناوری روسیه در نظر دارد چنان سیستم گسترده و عمیق پدافند هوایی را ایجاد کند تا از امنیت آن کشور با اطمینان حراست شود».

ایران شناس سرگئی دروژیلوفسکی پروفسور انستیتوی مناسبات بین‌المللی مسکو نیز با اسپوتنیک صحبت کرده به این نکته اشاره کرد که بیم آن وجود ندارد که اگر به ایران سامانه های اس- 300 تحویل شود این کشور دوباره تحریم خواهد گردید. این سامانه ها مدت‌ها می بایست به ایران فرستاده می‌شدند.

سرگئی دروژیلوفسکی گفت:

«این امر کاملاً درست است که پوتین عدالت را بازسازی کرد و این کار هیچ تأثیری در همه گونه تحریم ها نخواهد گذاشت. این قرارداد قبل از وضع تحریمات به امضا رسیده بود و این سلاح — حربه صرفاً دفاعی است».

به گفته این کارشناس، ولی این سلاح حربه جدی است و موجودیت آن در دست ایران بدون شک در جابجایی نیرو ها در منطقه منعکس خواهد شد. تهران بار ها اعلام کرده که از اس- 300 فقط برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد و این دفاع عمدتا ناحیه بوشهر محل استقرار نیروگاه اتمی را در بر خواهد گرفت. ایران بیم آن دارد که این نیروگاه ممکن است به آماج حمله تبدیل شود.

به عقیده پروفسور سرگئی دروژیلوفسکی، اگر کار تا بروز اختلاف بکشد و باز هم حل مساله به احتمال کاربرد زور علیه ایران برسد سامانه های اس- 300 عامل بازدارنده شده و هر طرف مقابل از پیش به تعمق خواهد پرداخت.

این ایران شناس با اطمینان گفت:

«اس- 300 به ایران کمک خواهد کرد اعتماد به نفس خود را پیدا کند. اگر دور جدید رویارویی بوقوع بپیوندد تهران از این دلیل استفاده کرده و می‌تواند اعلام کند که جوابش در هم شکننده، بی درنگ و معادل خطر خواهد بود.

پروفسور سرگئی دروژیلوفسکی یادآور شد که ایران انواع دیگر این سلاح ها را در اختیار دارد. پیشتر روسیه سامانه «پانتسیر» و یک سلسله سامانه های دفاع ضد موشکی را به این کشور فروخت ولی برد آن‌ها کوتاه‌تر است. ایران برای دفاع از خود در موقعیت اضطراری سامانه جدید را تهیه کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала