گزارش و تحلیل

شکست رکورد بازار نقل و انتقالات فوتبال، توسط چین

© Fotolia / steevy84توپ فوتبال روی چمن
توپ فوتبال روی چمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باشگاه های چینی در پنجره نقل و انتقالات زمستانی، بازار جهانی فوتبال را متحیر کرده اند. رقم قراردادهای خرید بازیکنان خارجی تیم های سوپر لیگ و لیگ دسته اول چین به 290 میلیون دلار رسیده که رکورد جدیدی را در جهان به ثبت رسانده است.

با این حال باشگاه های چینی هنوز هم می توانند رکورد فعلی خود را بشکنند، چرا که مهلت پنجره نقل و انتقالات آنها تنها، 26 فوریه به اتمام می رسد.
میزان رقم قراردادهای منعقده در تیم های سوپر لیگ چین از لیگ برتر انگلیس که در حال حاضر خرید زمستانی بازیکنان جدید در آن متوقف شده، فراتر رفته است. باشگاه های انگلیسی تقریبا 255 میلیون دلار، صرف خرید فوتبالست کرده اند. لیگ دسته اول چین از بوندسلیگای آلمان سبقت گرفته و در رتبه بندی جهانی از نظر هزینه، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.
در همین حال از هر شش بازیکن گران قیمتِ خریداری شدهِ زمستانِ 2016، پنج فوتبالیست از آن باشگاه های چینی شده است. البته رکورد اصلی متعلق به باشگاه "جیانگسو سونینگ" چین است که آلکس تیکسیرا برزیلی را به مبلغ 50 میلیون یورو از باشگاه "شاختار" دونتسک خریداری کرد. این یک رکورد برای فوتبال آسیا است. جکسون مارتینس کلمبیایی به مبلغ 42 میلیون یورو از "اتلتیکو مادرید" (اسپانیا) به "گوانگ ژو اِورگراند" منتقل شده است. رامیرز برزیلی از "چلسی" نیز به مبلغ 28 میلیون یورو به باشگاه "جیانگسو سونینگ" منتقل شد.
آرسن ونگر سر مربی تیم لندنی "آرسنال" در ارتباط با قراردادهای بزرگ باشگاه های چینی اظهار داشت که چین از چنان قدرت مالی ای برخوردار است که می تواند هر بازیکن شاغل در لیگ های اروپایی را خریداری کند. مربی این باشگاه افسانه ای انگلیسی معتقد است که اگر پشت سر این اعمال، یک اراده سیاسی بسیار قوی وجود داشته باشد، آن وقت ما باید در این مورد نگران باشیم. پاول زانوزین کارشناس فوتبال روسیه در مصاحبه با "اسپوتنیک" در رابطه با بازار نقل و انتقالات چین می گوید که "فعلا این موضوع مرا بیشتر به خنده وا داشته تا نگرانی":


"قطعا برای من جای شگفتی دارد، چرا که چین هرگز در فوتبال قوی نبوده است. اما آنها همواره در توسعه رشته های ورزشی موفقیت های چشمگیر و بزرگی را کسب کرده اند، بنابراین تصمیم گرفته اند که در فوتبال نیز جهش قابل توجهی داشته باشند. زمانی که در مسابقات قهرمانی از بازیکنان قوی استفاده شود، در هر صورت، علاقه به آن به رشته تقویت می شود. مخصوصا اگر آنها فوتبالیست هایی نباشند که همچون در مسابقات قهرمانی قطر و یا لیگ آمریکا، برای بازنشستگی بازی می کنند. خیر، در چین بازیکنانی شاغل می شوند که بسیار مشهور و سن بهینه آنها 30 است. البته نقش اساسی در جذب آنها را پول بازی می کند. در همین حال همیشه حق انتخاب با خود بازیکنان است. برای مثال ازکوئل لاوتزی هافبک دفاعی "پاریس سن ژرمن" می تواند یا در باشگاه خود بماند و برای پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا بازی کند، و یا به چین منتقل شود و سه برابر بیشتر دریافت کند. به عقیده من اگر در چین به اندازه کافی پول وجود داشته باشد که شواهد نیز نشان میدهد که حالا حالا ها وجود خواهد داشت، ورود بازیکنان خارجی شناخته شده، مطمئنا کیفیت فوتبال چین را بهبود خواهد بخشد."

تا کنون، مهم ترین دستاورد باشگاه های چینی در لیگ قهرمانان آسیا، پیروزی تیم "گوانگ ژو اِورگراند" در سال های 2013 و 2015 است. این رویداد برای چین، صفحه جدیدی را در تاریخ فوتبال آن کشور باز کرده است. چرا که هرگز هیچ یک از تیم های چینی موفق به پیروزی در چنین رقابت هایی دو بار پیاپی، نشده بودند. آخرین موفقیت چشمگیر آنها تنها در سال 1990 بود که توسط تیم لیائونینگ بدست آمده بود. اما "گوانگ ژو" با توجه به این موفقیت ها تواست دو بار حق بازی در جام باشگاه های جهان را بدست آورد که در هر بار مکان چهارم را از آن خود کرد چرا که همیشه در مرحله نیمه نهایی از دو تیم"بارسلونا" و "بایرن"، قهرمانان اروپا، شکست خورد. نیکولای ساپرین، تحلیلگر فوتبال معتقد است که چین به دنبال کسب موفقیت های ناچیز نیست. او نیاز به پیروزی های مقتدرانه در جهان فوتبال دارد، که با "درو کردن" بازیکنان مطرح از لیگ اروپا در بازار نقل و انتقالات ، به مقصود خود خواهد رسید:


"اگر چینی ها هدفی را دنبال کنند به آن خواهند رسید. المپیک تابستانی پکن خود مثالی از این روحیه است. آنها توانستند با آمادگی و برنامه ریزی صحیح، در تمام ایام برگزاری مسابقات به اهداف خود برسند. چین توانست در مجموع کسب مدال ها، مکان اول را از آن خود کند، حتی در رشته هایی که هرگز به چینی ها تعلق نداشت، به موفقیت های چشمگیری رسید. مثل وزنه برداری. لذا من شخصا معتقدم که چینی ها آنچه را که در فوتبال دنبال می کنند، صحیح و اِعمال چنین سیاستی نتیجه بخش خواهد بود. از طرف دیگر بالا بردن سطح فوتبال چین با خریدن بازیکن ظرف دو سه سال آینده، میسر نخواهد شد. نیاز است تا سطح دیگر فوتبالیست ها نیز افزایش پیدا کند. احتمالا هنوز به 5 تا 7 سال دیگر زمان نیاز است اما چینی ها قادر به صبر و تحمل هستند. مخصوصا که برای آماده سازی المپیک نیز 7 سال زمان لازم بود. در طول این زمان، تیم المپیک چین از یک تیم جوان و امیدوار، خیلی سریع تبدیل به تیم شماره یک جهان در بسیاری از رشته های ورزشی شد."

روشن است که چین برای فوتبال خود دارای طرح های بسیار بلندپروازانه ای است. یکی از آنها برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبالِ سال 2026 در چین است. البته بدیهی است که آنها باید سطح تیم ملی خود را حداقل به ژاپن و کره جنوبی برساند. تیم چین در آخرین رتبه بندی فیفا در جایگاه 93 جهان قرار دارد. پس از حضور در جام جهانی فوتبال2002، دستاورد اصلی او، کسب مقام دوم در جام ملت های آسیا در سال 2004 به میزبانی چین بود. در بازی نهایی، نتیجه را با حساب 3 بر 1 به تیم ژاپن واگذار کرد. پس از آن چین هرگز موفق به راهیابی به جام جهانی فوتبال نشد. فعلا وضعیت چین در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018، پیچیده است. او دو بازی دارد که از نظر تئوری هنوز شانس راه یابی به مسابقات جام جهانی روسیه را دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала