در آن کران کاسپین

© Sputnik / Vladimir Astapkovichگوم
گوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برداشت چهارم : گلوله های نور

برداشت اول

برداشت دوم

برداشت سوم

اولین چیزی که توجه‌ام را جلب کرد، اسمش بود. گوم! مثل صدای ترکیدن چیزی یا شاید صدای پرتاب گلولۀ نور از کلاه شعبده‌باز. هوا آرام‌آرام تاریک می‌شود و گوم، گلوله‌های نور، بر دیوارها روشن می‌شوند و این تنها چیزی بود که می‌توانست مرا از خلسۀ کلیسای رنگی سنت باسیل بیرون بکشد. سمت چپم، یک ساختمان باگلوله‌های طلایی ، خودنمایی می‌کند. نزدیکش که می شوم بوی عطرهای گران‌قیمت و لباس‌های فاخر با مارک‌های معروف می‌دهد. چیزی اما از آن داخل مرا به سمت خود می‌کشاند.
یک مرکز تجاری سه طبقه، به‌جا مانده از دورۀ کمونیستی است که من مسافر و بسیاری دیگر به محض ورود یا بعد از یک‌بارسرک‌کشیدن به قیمت‌ها تصمیم می‌گیریم، به خوردن یک بستنی قدیمی روسی اکتفا کنیم و این‌گونه از زندگی لذت ببریم. می‌شود از دکه‌هایی که در چهار گوشۀگوم هستند، بستنی خرید و وسط سالن، کنار فواره نشست و از موسیقی کلاسیک روسی لذت برد؛ اما بعد از آن باید هر چه سریع‌تر آنجا را ترک کرد تا به هیچ وسوسه‌ای تن ندهی.
البته می‌توان محو تماشای چیزهای دیگر شد: آدم‌های خیره به ویترین مغازه‌ها، مدل‌هایی که برای دوربین کمرها را صاف کرده وشانه‌ها را عقب داده‌اند، توریست‌های هیجان‌زده، فروشنده‌های بی‌اهمیت به فروش و دست‌آخر، آدم‌هایی که با اطمینان و دماغ‌های بالا‌گرفته، وارد یکی از مغازه‌هامی‌شوند. باید راه‌ خود را بگیری و برگردی به همان میدان زیبا. آنجا که گویی برداشت دیگری منتظرنشسته‌است:
سه ، دو، یک… حرکت!

ادامه دارد…

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала